Tv-serie op Blu-Ray: The Last Kingdom (Seizoen 2)

Ze zijn terug.

Bedenker: Debbie Horsfield | Cast: Alexander Dreymon (Uhtred of Bebbanburg), David Dawson (King Alfred), Tobias Santelmann (Ragnar the Younger), Emily Cox (Brida), Joseph Millson (Ælfric), Simon Kunz (Odda the Elder), e.a. | Jaar:: 2015 - heden | Tv-uitzending: BBC Two | BBC America

Met een productiebudget van 5 miljoen pond per aflevering mag de historische actieserie The Last Kingdom van de BBC geen goedkope serie genoemd worden. De serie van de producenten van Downton Abbey is tot op heden een bescheiden succes en beweegt zich alweer richting het derde seizoen. Ondanks dat dit seizoen nog niet is aangekondigd, zal de hulp van Netflix waarschijnlijk een positieve uitkomst bieden. De streamingdienst stapte in bij het tweede seizoen.

Onlangs bracht Universal Pictures het nieuwste seizoen van The Last Kingdom uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de schijf en de inhoud daarvan. Eerst de trailer!

In het tweede seizoen van The Last Kingdom is Uhtred nog steeds aan het herstellen van het gevecht waarin hij Wessex veilig stelde voor Koning Alfred, maar waar hij zelf een hoge tol voor betaalde. Rouwend om zijn eigen verliezen begint Uhtred aan een tocht naar het noorden om zijn eigen lot voort te zetten: de dood van Earl Ragnar wreken en zijn land heroveren. Alfred is vastberaden om een verenigd Engeland te stichten en hij begint in het noorden, waar chaos en rebellen heersen. Het is een gevaarlijke tijd voor zowel Noormannen als Saksen, maar Alfred heeft een nieuwe koning op het oog "“ een christelijke Deen "“ om de stammen te herenigen. Uhtred wordt op de proef gesteld wanneer hij moet kiezen voor zijn geboorteland of zijn opvoeders.

Blu-ray: The Last Kingdom - seizoen 2 | Aantal discs 3 x Blu-ray | Afleveringen: 8 x ca. 60 minuten | Release: augustus 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 5053083115524 | Met dank aan: Universal Pictures

De drie schijven van deze Blu-ray uitgave van het tweede seizoen van The Last Kingdom zitten verpakt in een iets dikkere Blu-ray keepkase. In de hoes of op de schijven is geen extra info te vinden over de afzonderlijke afleveringen of extra's.

De beeldkwaliteit van het eerste seizoen was nog wat wisselend, maar de schijven van dit tweede seizoen overtuigen zeker wel. De kleuren zijn wat mat, maar dit kan een keuze zijn en het past bij de wat duistere en grauwe sfeer. Het beeld bevat verder geen storende zaken, zoals grain of ghosting, en dat zorgt voor een zeer moderne kijkervaring. Ook de donkere beelden doen het erg sterk, met een prima detailweergave. Er is duidelijk aandacht besteed aan het geluid. Surroud effects zijn waarneembaar, maar de focus ligt uiteraard op de prima te volgen dialoog.

Bonusmateriaal
Op de derde schijf staan twee featurettes met de titels The Story So Far en Return to The Last Kingdom: The Making of Season 2. De eerste duurt zo'n 6 minuten en geeft een terugblik op het eerste seizoen. Het was logischer geweest als deze op de eerste schijf had gestaan. De tweede featurette is een Making of, met een speelduur van ruim een kwartier. Naast interviews zijn er veel beelden van achter de schermen die focussen op de personages, de sets, de actie en de stunts.

Derde seizoen mogelijk
Een derde seizoen gaat in ieder geval niet begin 2018 verschijnen. Officieel is er nog geen vervolg aangekondigd, al lijkt deze we wel te komen. Deze zou mogelijk alleen door Netflix en dus zonder de BBC gerealiseerd gaan worden.