Dvd review: 'Riverdale' seizoen 1

Dvd review: 'Riverdale' seizoen 1

Nieuwe tienerserie van The CW.

Bedenker: Robert Aguirre-Sacasa | Cast: K.J. Apa (Archie Andrews), Lili Reinhart (Betty Cooper), Camila Mendes (Veronica Lodge), Cole Sprouse (Jughead Jones), Marisol Nichols (Hermione Lodge) e.a. | Jaren: 2017 - heden

Archie Comics maakt onder meer een hele lange en al jaren durende reeks over Archie Andrews. De reeks is uiterst geschikt voor een jong publiek, vooral tieners, en dat moet ook The CW gedacht hebben. De zender liet namelijk een serie maken op basis van de franchise, die nu in Nederland op Dvd verkrijgbaar is.

Als een nieuw schooljaar begint is het stadje Riverdale nog niet bekomen van de recente dood van de populaire middelbare scholier Jason Blossom. Archie Andrews is een typische Amerikaanse tiener, maar sinds de zomervakantie beseft hij dat hij carrière wil maken in de muziek. Dit ondanks het plotselinge einde van de verboden relatie met de jonge muzieklerares, mevrouw Grundy, waardoor hij zonder mentor zit. Daarnaast blijkt Cheryl Blossom een geheim te bewaren over de mysterieuze dood van haar tweelingbroer Jason. Riverdale mag er dan uitzien als een slaperig stadje maar er loert gevaar om elke hoek.

De ontvangst is goed: het eerste seizoen heeft op RottenTomatoes een goedkeuring van 88 procent. "Riverdale biedt een amusante, zelfbewuste nieuwe versie van zijn klassieke bronmateriaal en bewijst gedurfd, vreemd en bovenal verslavend te kunnen zijn." En ook de kijkcijfers mochten er wel zijn: gemiddeld stemden 1,69 miljoen Amerikanen af op elke aflevering.

Dvd: Riverdale seizoen 1 | Duur: 13 x 40 minuten | Release: augustus 2017 | Video: 16:9 | Audio: Dolby Digital: Engels 5.1, Frans 2.0, Spaans 2.0 | Ondertiteling: Nederlands, Frans, Noors en meer | Discs: 3 x Dvd | EAN: 5-051888-228098 | Met dank aan: Warner Bros

Riverdale wordt aangeleverd in een standaard Dvd-hoes, met daar eenzelfde ontworpen slipcover omheen. Voorop zien we de zes hoofdpersonen van de serie, met nadruk op Archie. Achterop een erg uitgebreide synopsis en een overzicht van de extra's en de technische details. Maak je de hoes open, tref je de drie schijven op nette wijze los van elkaar gepresenteerd aan. Daarnaast is er een klein overzicht met welke schijf welke afleveringen bevat.

Video en audio
Het eerste seizoen van Riverdale ziet er goed, en bovenal sfeervol, uit. De beelden zijn scherp, kleuren zijn interessant gekozen (niet altijd natuurlijk), maar dat past vooral bij de comic-oorsprong van Riverdale. Ook met de audio zit het goed: vooral dialoog staat centraal, maar net als bij elke andere goede tienerserie, heeft de show ook genoeg muziek ter ondersteuning.

Er zitten een aantal soorten extra's bij de uitgave. Allereerst zijn er de vrij standaard features: Riverdale: 2016 Comic-Con Panel, Unaired Scenes en een Gag Reel. Daar bovenop zijn we nog voorzien van mooi aanvullend materiaal in de vorm van The New Normal, I Got You, Riverdale: The Ultimate Sin en These are Moments I Remember.

In maart maakte The CW bekend dat er een tweede seizen komt van Riverdale. Dat zal vermoedelijk ook dertien afleveringen krijgen en heeft natuurlijk al een trailer, die je hieronder kan bekijken.