Blu-ray review 'The Vampire Diaries' - Seizoen 8

Het allerlaatste seizoen voor de CW-vampierserie.

Bedenker / Auteur: L. J. Smith | Cast: Paul Wesley (Stefan Salvatore), Ian Somerhalder (Damon Salvatore), Kat Graham (Bonnie Bennett), Candice King (Caroline Forbes), Zach Roerig (Matt Donovan), e.a. | Uitzending serie: 2009 - 2017 | Tv-zenders: The CW

Na acht seizoenen is begin dit jaar een punt gezet achter de vampierserie The Vampire Diaries. The CW Television Network trok gepland de stekker uit de serie na 171 afleveringen. De voornaamste reden was ongetwijfeld de teruglopende kijkcijfers die na het vijfde seizoen gemiddeld per aflevering al onder de 2 miljoen lagen. De serie leeft overigens nog wel een beetje voort via de spin-off The Originals. Ook deze serie nadert zijn slot. Het vijfde seizoen wordt in 2018 uitgezonden.

In seizoen 8 van The Vampire Diaries is het 4 maanden nadat een tragisch auto-ongeluk een einde maakte aan het leven van de ouders van de zeventien-jarige Elena Gilbert en haar vijftien-jarige broer Jeremy. Ze hebben hun leven al een beetje opgepakt en wonen nu bij hun tante Jenna die er het beste van probeert te maken. Als het schooljaar begint, zijn Elena en haar vrienden gefascineerd door de nieuwe mysterieuze student Stefan Salvatore. Stefan en Elena voelen zich meteen tot elkaar aangetrokken. Wat ze niet weet is dat Stefan een vampier is.

Uitgave: The Vampire Diaries - seizoen 8 | Aantal discs 3 x Blu-ray | Afleveringen: 16 x 42 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 5051888227886 | Release: november 2017 | Met dank aan: Warner Home Video

De drie schijven van deze Blu-ray uitgave van The Vampire Diaries zitten vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase, met daaromheen een vergelijkbare insteekhoes. In de keepcase staat per aflevering de titel vermeld en er staat een overzicht van het bonusmateriaal. Netjes gedaan.

In High Def-uitgave ziet de vampierserie er prima uit. De toch erg donkere serie heeft een redelijk strak beeld gekregen waardoor deze donkere scènes niet gestoort worden door onnodige ruis. Tel hierbij een doorgaans prima scherpte en mooie harde kleuren op en je hebt een prima beeld voor een verder ook prima gemaakte serie, die alleen door het matige acteerwerk en wisselende plotjes wat soapie aanvoelt. Er is een standaard track aanwezig voor het geluid en de dialoog: DTS-HD 5.1. Deze doet gewoon zijn werk; opvallende surround effects hoef je niet te verwachten. Een prima uitgave voor de laatste reeks Vampire Diaries.

Bonusmateriaal
Het bonusmateriaal op deze laatste Blu-ray uitgave voor de serie is redelijk beperkt. Naast een aantal verspreide verwijderde scènes is er de featurette Last Days as a Vampire te bekijken. In een kwartier tijd wordt er gekeken naar de allerlaatste opnamedagen voor de vampierserie. Ook kun je in de korte video Come Visit Georgia PSA een kijkje nemen in Peach State, daar waar de serie is opgenomen. En zoals vaker bevat ook deze uitgave een registratie van een aanwezigheid op Comic Con, te vinden onder het kopje 'The Vampire Diaries: 2016 Comic-Con Panel'.