Dvd review 'Maigret' (S2) - Rowan Atkinson als een serieuze detective

Eigenlijk twee speelfilms rond het personage van schrijver Georges Simenon.

Schrijver: Stewart Harcourt | Cast: Rowan Atkinson (Chief Inspector Jules Maigret), Lucy Cohu (Madame Maigret), Shaun Dingwall (Inspector Janvier), Leo Staar (Inspector LaPointe), Mark Heap (Doctor Moers), e.a. | Tv-uitzending: ITV

Sinds 2016 zendt de Britse TV-zender ITV de detective Maigret uit. De serie is gebaseerd op de tientallen boeken over het personage Jules Maigret van schrijver Georges Simenon. De titelrol wordt gespeeld door niemand minder dan Mr. Bean... Euh Rowan Atkinson, overigens ook te zien als de film-detective Johnny English. De serie Maigret is echter een serieuze productie en dat maakt het geheel uiteraard opmerkelijk: Atkinson als een serieus personages, iets dat hij natuurlijk vaker laat zien.

Just Entertainment bracht het tweede seizoen - bestaande uit slechts twee afleveringen - onlangs uit op Dvd en hieronder een blik op die uitgave, te starten met de trailer voor de aflevering 'Night at the Crossroads' en de synopsis.

Het tweede seizoen bestaat uit de afleveringen Maigret's Night at the Crossroads en Maigret in Montmartre. De eerste gaat over een onderzoek naar de moord op een diamanthandelaar in Antwerpen. Deze lijkt te wijzen richting een Deense burger die leeft in de buitenwijken van Parijs. Maar ondanks alle bewijzen moet Maigrethem laten gaan, tot grote ergernis van oude vriend en collega Inspecteur Grandjean. In de tweede aflevering meldt een stripper in Montmartre dat ze in haar club twee mannen heeft horen praten over het doden van een gravin. Haar melding wordt niet erg serieus genomen totdat ze niet veel later dood gevonden wordt in haar kamer. Ook de gravin wordt vermoord gevonden. Aan Maigret de taak om zowel de link tussen de twee moorden als de moordenaar te vinden.

Dvd: Maigret - Seizoen 2 | Aantal discs: 2 x Dvd | Afleveringen: 2 x ca. 90 minuten | Release: februari 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 8711983967496 | Met dank aan: Just Entertainment

De twee schijven van deze Dvd-uitgave van het tweede seizoen van Maigret zitten verpakt in dikkere stackcase, met met daaromheen een vergelijkbare insteekhoes. In de hoes geen extra informatie.

Beeld en geluid
Van afleveringen kan eigenlijk niet echt gesproken worden . Het seizoen bestaat uit twee speelfilms van zo'n 90 minuten, dus het is niet geheel raar dat iedere "aflevering" een eigen schijf heeft. Als de schijven worden afgespeeld dan wordt duidelijk dat de kwaliteit van het beeld redelijk tot goed is. De kleuren zijn netjes, met een mooi detailbehoud. Er zijn voldoende donkere scènes. De scherpte ligt op een gemiddeld niveau, en het valt op dat er wel wat kartelige overgangen zijn. De scherpte in de achtergrond is overigens wat mager. Desondanks redelijk schijven. Het geluid is Dolby Digital 5.1 en zeer basic, met muziek die zich niet onderscheid. De vele dialoog is verder prima te volgen.

Geen extra's
Just Entertainment levert kale schijven op. Dus verwacht geen interviews of andere materiaal met bijvoorbeeld hoofdrolspeler Rowan Atkinson.

Derde seizoen? Nog onbekend
Het eerdere seizoen bestond ook uit twee afleveringen (Maigret Sets a Trap en Maigret's Dead Man) en met de prima kijkcijfers is het niet ondenkbaar dat er een derde seizoen komt. Mocht dit zo zijn, dan zal dit ongetwijfeld snel duidelijk worden.