Dvd review 'McMafia' - Top misdaadserie

Dvd review 'McMafia' - Top misdaadserie

De hitserie van de BBC en AMC.

Bram de Groot
Bedenker: Hossein Amini | James Watkins | Cast: James Norton (Alex Godman), David Strathairn (Semiyon Kleiman), Juliet Rylance (Rebecca Harper), Merab Ninidze (Vadim Kalyagin), Aleksey Serebryakov (Dimitri Godman) e.a. | Uitzending serie: 2018 - heden | Tv-zenders: BBC One | AMC

Gebaseerd op het boek 'McMafia: A Journey Through the Global Criminal Underworld' (2008) van de Britse journalist Misha Glenny verscheen de serie McMafia verleden jaar op BBC One en even later op het Amerikaanse AMC. De serie was een succes en verdiende, ondanks andere plannen, ook een tweede seizoen. De hoofdrol is weggelegd voor James Norton, bekend uit de series Happy Valley en Grantchester.

Onlangs gaf Just Entertainment het debuutseizoen van McMafia uit op Dvd. Hieronder eerst de trailer en de synopsis.

In seizoen 1 is Alex Goldman de zoon van een verbannen Russische maffiabaas en opgegroeid als Brit. Hij vindt zijn familie het belangrijkste wat er is. Maar niet als het om zaken gaat. Want van de georganiseerde misdaad moet Alex niets hebben. Hij heeft een keurig eigen bedrijf in de Londense City en is vastbesloten om met zijn vriendin Rebecca een mooi bestaan op te bouwen. Maar dan dreigen de mensen die hem dierbaar zijn het slachtoffer te worden van een keiharde machtsstrijd. Alex zal moeten bepalen hoe ver hij wil gaan om hen te beschermen. Hij raakt steeds meer verstrikt in de criminele wereld en komt een complex netwerk op het spoor, met witwassers in Dubai, cybercriminelen in India, machtige Russen in Londen en smokkelende Bedoeïenen in de Negev-woestijn.

Uitgave: McMafia - Seizoen 1 | Aantal discs 3 x Dvd | Afleveringen: 8 x ca. 60 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 8711983967519 | Release: mei 2018 | Met dank aan: Sony Pictures Home Entertainment

De drie schijven van deze Dvd-uitgave van het eerste seizoen van McMafia zitten vastgeklikt in een dvd-stackcase. In de hoes geen verdere details over de afzonderlijke afleveringen.

Beeld & geluid
Just Entertainment heeft op de eerste twee schijven drie afleveringen en op de derde schijf twee afleveringen gezet. De beeldkwaliteit van deze uitgave is degelijk, al zijn de kleuren wat somber - iets dat ook een keuze van de makers kan zijn. De scherpte is gemiddeld en er zijn wat basis Standaard Definition-gebreken te zien. Hiermee is dit een zeer basic uitgave wat betreft het beeld. Er is zowel een track met surround geluid als stereo-geluid. Uiteraard ontbreekt de Nederlandse ondertiteling niet.

Bonusmateriaal
Just Entertainment levert kale schijven op zonder bonusmateriaal. En dat is natuurlijk jammer voor de fans van de nette misdaad-dramaserie.

Seizoen 2 komt er ook
De BBC had eigenlijk het idee om een enkel seizoen te maken, maar het succes met zo'n 7 miljoen Britse kijkers per aflevering leverde de serie ook een tweede seizoen op, opnieuw met acht afleveringen. Een verschijningsdatum is nog niet bekend.