Dvd review 'De Luizenmoeder' (Seizoen 1) - Hallo Allemaal!!

De hit van begin dit jaar!

Bedenker: Jan Albert de Weerd, Ilse Warringa | Cast: Anton Flier (Diederik Ebbinge), Ank van Pijkeren (Ilse Warringa), Helma (Leny Breederveld), Volkert (Henry van Loon), Hannah Roelink (Jennifer Hoffman), Walter (Rop Verheijen) en Kenneth (André Dongelmans), Melanie (Meral Polat), Kim (Rian Gerritsen), Karel (Arnoud Bos), Nancy Loenen (Bianca Krijgsman) e.a. | Jaar: 2018 - heden | Zender: AVROTROS

Het was het grootste tv-succes van begin 2018, de komedieserie De Luizenmoeder van de zender AVROTROS. Het wel en wee op de basisschool, en dan vooral tussen de ouders en schoolpersoneel onderling, is iedereen waarschijnlijk wel bekend. Al is het door het aanstekelijke nummer 'Hallo Allemaal' van juffrouw Ank. Jennifer Hoffman als "de luizenmoeder" Hannah is misschien nog wel het minst grappigst, aangezien de bijfiguren en vooral Diederik Ebbinge's schooldirecteur Anton Flier stelen de show. Er keken op het hoogtepunt maar liefst 3,5 miljoen Nederlanders naar de serie.

Onlangs bracht Entertainment One het eerste seizoen van De Luizenmoeder uit op Dvd en hieronder een blik op de inhoud van de schijven, met als eerste de trailer en de synopsis.

In De Luizenmoeder stort Hannah, vastberaden om haar nieuwe leven zo snel mogelijk op de rit te krijgen, zich in de wereld die zich afspeelt op en rondom het schoolplein van basisschool De Klimop. Wij maken o.a. kennis met de ietwat vreemde schooldirecteur Anton, de lichtelijk overspannen juf Ank, het andere schoolpersoneel en natuurlijk, de ouders in deze bijzondere mini-maatschappij waar geen enkel maatschappelijk cliché geschuwd wordt. Hannah wordt geconfronteerd met schoolpleinregels, de klassen-app, de moedermaffia, traktatiebeleid, zwaaiafspraken, hangouders, de participizza-avond, tienminutengesprekken, Winterklaas, 1 april, het zomerfeest en natuurlijk luizenmoeders.

Uitgave: De Luizenmoeder - Seizoen 1 | Aantal discs 2 x Dvd | Afleveringen: 10 x ca. 24 minuten | Release: mei 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Nederlands Dolby Digital 2.0 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 8713045249731 | Met dank aan: Entertainment One

De twee schijven van deze Dvd-uitgave van het debuutseizoen van De Luizenmoeder zitten verpakt in een standaard dvd-keepcase. In de hoes geen details over de afzonderlijke afleveringen. Op de voorkant van de hoes staat aangegeven dat de Dvd-uitgave 'niet eerder uitgezonden materiaal' bevat.

Beeld en geluid
Voor wie de serie kent, weet dat het geheel wat vluchtig is opgenomen en het niet moet hebben van de voortreffelijke beeldkwaliteit. Deze Dvd-uitgave laat de serie redelijk overtuigend zien, maar zo goed als de HD-weergave als tijdens de oorspronkelijke uitzending op televisie wordt het niet. De serie is ook niet op Blu-ray verschenen. De Dvd-uitgave heeft verder wat standaard gebreken, zoals blokvorming. De geluidstrack is niet geheel onverwacht dolby digital 2.0, stereo dus.

Extra's!
Het 'niet eerder uitgezonden materiaal' zijn video's met introducties van de personages in De Luizenmoeder. Het is allemaal vrij snel en plat. Soms grappig, soms duidelijk minder grappig. Wel leuk dat het erop staat.

Tweede seizoen aangekondigd!
Schooldirecteur Anton, juffrouw Ank, Hannah en haar dochter Floor en de rest keren terug voor seizoen 2. Dit heeft AVROTROS al in februari onthuld. "Met deze cijfers op ons rapport kan een tweede seizoen van De Luizenmoeder natuurlijk niet uitblijven", meldde de omroep op Twitter. Een verschijningsdatum is nog niet bekend.