Dvd review 'The Lawyer' - van een topteam!

Een snelle, scherpe en intelligente thriller.

Regie: Geir Henning Hopland | David Berron | Cast: Alexander Karim (Frank Nordling), Malin Buska (Sarah), Thomas Bo Larsen (Thomas Waldman), Nicolaj Kopernikus (Svend-Erik Wisén) e.a. | Jaar: 2018 - heden | Zender: Viaplay | TV3

Advocatenseries scoren doorgaans goed, dus deze verschijnen logischerwijs dan ook in Scandinavië. Het recente Advokaten / The Lawyer is daarvan een goed voorbeeld, gebaseerd op een concept bedacht door bestselling auteur Jens Lapidus (Snabba Cash), bedenker/schrijver en maker van The Bridge, Hans Rosenfeldt, en besteller (script)schrijver en regisseur Michael Hjorth. De tiendelige Deens/Zweedse serie verscheen eerder dit jaar op de zenders Viaplay en TV3. In de thriller zijn er een paar belangrijke gezichten en is Alexander Karim de advocaat. De Lumière Crime Series-reeks bracht de serie uit op Dvd.

Op de beschreven Dvd-uitgave van Lumière staat het mogelijke debuutseizoen van The Lawyer. Er zijn nog geen vervolgplannen. Hieronder een blik op de inhoud van de schijven, met als eerste de trailer en de synopsis.

The Lawyer speelt zich af in Malmö en Kopenhagen en concentreert zich op Frank Nordling, een jonge en uitzonderlijk veelbelovende advocaat wiens hele wereld zich ontrafelt wanneer hij de waarheid achter de dood van zijn ouders ontdekt. Als kind zagen Frank en zijn zus Sara hun ouders sterven in een explosie veroorzaakt door een autobom en als hij erachter komt wie verantwoordelijk was, voelt hij zich genoodzaakt wraak te nemen. Maar geconfronteerd met morele uitdagingen en melodramatische conflicten in zowel zijn persoonlijk als beroepsleven, zal Frank worden gedwongen om al zijn macht en kennis in zijn te gebruiken om het recht te laten zegevieren, aangezien hij in een gevaarlijk spel wordt getrokken waar de kleinste fout tot zijn eigen dood kon leiden.

Uitgave: The Lawyer | Aantal discs 3 x Dvd | Afleveringen: 10 x ca. 45 minuten | Release: juni 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Zweeds / Deens Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 5407003481327 | Met dank aan: Lumière

De drie schijven van deze Dvd-uitgave van The Lawyer zitten verpakt in een dikke dvd-stackcase. In de hoes geen details over de afzonderlijke afleveringen.

Beeld en geluid
Lumière levert weer een prima uitgave op. De kleur en scherpte van deze advocatenserie is netjes, met een stijlvolle tint. Heel opvallend mag het geheel niet genoemd worden, maar er zijn duidelijk slechtere uitgaven op de markt. Lumière weet zich wat dit betreft gelukkig te onderscheiden in het Dvd-schap. De Zweeds-Deense track is surround en er zijn uiteraard Nederlandse ondertitels aanwezig. Al met al de verwachte uitgave.

Wat dan weer minder is aan Lumière is dat er doorgaans geen extra's op hun uitgaven staan, zeker niet op de Dvd-uitgaven van de kleinere (vaak Scandinavische) series. Ook nu is dat weer het geval. Ga ook niet op zoek naar diepgaand materiaal op bijvoorbeeld YouTube. Extra's over dit soort series zijn moeilijk tot niet te vinden.

Vermoedelijk een miniserie
Waarschijnlijk is dit een losse serie van tien afleveringen. Over een tweede seizoen, of iets dergelijks, lijkt niets te vinden online. Maar wie weet!