Dvd review 'De 12 van Oldenheim' - Het Videoland-succes

Met rollen voor onder meer Noortje Herlaar, Nasrdin Dchar en Fedja van Huêt

Regie: Anne van der Linden | Remy van Heugten | Cast: Noortje Herlaar (Peggy Jonkers), Nasrdin Dchar (Sharif Dahmani), Reinout Bussemaker (Frits Veldhoven), Fedja van Huêt (Victor Klinkspoor), Ko Zandvliet (Rick Klinkspoor) e.a. | Jaar: 2017 | Zender: Videoland | RTL 4

De Nederlandse dramaserie De 12 van Oldenheim verscheen al in de zomer van 2017 op streamingdienst Videoland. Een klein jaar later bracht RTL4 de serie ook op de buis en nu kan de liefhebber deze fysiek in huis halen. De dramaserie met rollen voor onder meer Noortje Herlaar, Nasrdin Dchar en Fedja van Huêt trok overigens flink wat bekijks op RTL4. Er keken gemiddeld zo'n 1,2 miljoen mensen naar de afzonderlijke afleveringen.

Dutch FilmWorks zette de complete eerste seizoen op drie Dvd-schijven. Hieronder een blik op de inhoud van de schijven, met als eerste de trailer en de synopsis.

In de serie verdwijnt tijdens een zomerse nacht de zestienjarige Nine. Haar fiets wordt gevonden in een sloot, er zijn geen sporen van geweld en niemand weet waar ze gebleven is. Er volgt een grootse zoekactie, maar zonder resultaat. Terwijl deze zaak de gemoederen bezighoudt, verdwijnt kort daarna een tweede inwoner van Oldenheim. Twee vermissingen in zo'n korte tijd, dat kan toch geen toeval zijn? En daar blijft het niet bij. In de weken daarop gaat nog een aantal mensen uit de dorpsgemeenschap in rook op, steeds op onverklaarbare wijze, zonder getuigen en van het ene op het andere moment. Het wantrouwen in de traditioneel zo hechte gemeenschap groeit, terwijl de tragedie in het dorp grootse vormen aanneemt.

Uitgave: De 12 van Oldenheim | Aantal discs 3 x Dvd | Afleveringen: 12 x ca. 43 minuten | Release: juni 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Nederlands Dolby Digital 2.0 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 8719372007495 | Met dank aan: Dutch FilmWorks

De drie schijven van deze Dvd-uitgave van De 12 van Oldenheim zitten verpakt in een dikke dvd-stackcase, met daaromheen een vergelijkbare hoes. In de hoes geen details over de afzonderlijke afleveringen.

Beeld en geluid
Het beeld via deze Dvd-uitgave is erg modaal te noemen. De kleuren ziet er doorgaans netjes uit, maar doet soms wat flets en mat aan. Dit zorgt zo nu en dan voor een wat wisselende kijkervaring. De scherpte is eveneens basic, met wat blokvorming. Het geluid sluit er wat dat betreft prima bij aan. DFW heeft namelijk een 2.0 dolby digital geluidstrack meegegeven. Dit is overigens redelijk standaard bij RTL4-series. Overigens doet de track het verder redelijk. De meeste liefhebbers zitten vast toch niet te wachten op een spektakelstuk op audiogebied.

Dutch FilmWorks heeft de uitgave voor zo'n twee tientjes in het schap laten zetten. Er is dus weinig geld in de uitgave gaan zitten. Extra's ontbreken dus ook.

Tweede seizoen
Afgelopen maand werd duidelijk dat er een tweede seizoen komt voor De 12 van Oldenheim. De reeks vertelt een nieuw verhaal en speelt zich af in een ander dorp met nieuwe personages. De afzonderlijke seizoenen vormen samen wel een geheel "in sfeer, toon, spanning, thematiek en visuele stijl", volgens RTL4. De scripts komen opnieuw van de hand van Lex Passchier en Martin van Steijn. Anne van der Linden keert terug als regisseur.