Tv-serie op Dvd: Damages (The Complete Series)

Glenn Close krijgt in deze advocatenthriller back-up van namen als William Hurt, Martin Short en John Goodman.

Bedenker: Todd A. Kessler | Glenn Kessler | Daniel Zelman | Cast: Glenn Close (Patty Hewes), Rose Byrne (Ellen Parsons), Željko Ivanek (Ray Fiske), Tate Donovan (Tom Shayes), Ted Danson (Arthur Frobisher), John Goodman (Howard T. Erickson), e.a. | Uitzending serie: 2007-2012 | Tv-release: 24 juli 2007 (FX Networks / Audience Network), 2010 (FOXLife)

Met het aantrekken van Glenn Close, een actrice die maar liefst zes keer voor een Oscar werd genomineerd, wisten de makers van de serie Damages een prima hoofrolspeler te vinden. Actrice Rose Byrne, ondertussen een grote naam in Hollywood, speelde naast Close een tweede belangrijke rol. Met name het eerste seizoen was een groot succes voor de tv-zender FX Networks, vooral door een goed ontvangst bij de critici. In de verschillende seizoenen doken andere bekende namen op, zoals Ted Danson (seizoen 1), William Hurt (seizoen 2), Martin Short (seizoen 3), John Goodman (seizoen 4) en Ryan Phillippe (seizoen 5).

Het succes van Damages werd echter met het seizoen minder. De aftrap van het eerste seizoen noteerde nog zo'n 5,1 miljoen kijkers. Ondanks de winst van een Golden Globe door Close en drie Emmy Awards wist de slotaflevering van het tweede seizoen slechts 1,4 miljoen kijkers te trekken. Toen het einde van het derde seizoen onder de 1,0 miljoen kijkers eindigde, ging de serie verder op Audience Network. Na twee seizoenen werd ook op die zender een punt gezet achter de serie. Onlangs verscheen de complete serie op Dvd.

Synopsis
In Damages is niets wat het lijkt en vervaagt de scheidslijn tussen goed en kwaad. Patty Hewes, briljant vertolkt door Glenn Close, is de gevreesde baas van een invloedrijk advocatenkantoor in New York die niet terugschrikt voor verregaande manipulatie, bedrog en geweld. Hewes is continu in een interessante psychologische strijd verwikkeld met de jonge ambitieuze advocate Ellen Parsons.

Hieronder de trailer van de pilot:

[video_embed]406[/video_embed]

Dvd: Damages - The Complete Series | Aantal discs 15 x Dvd | Afleveringen: 59 x ca. 40-60 minuten | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Engels | Extra's: geen | EAN: 8712609651676 | Release: mei 2014 | Met dank aan: Sony Pictures Home Entertainment

De vijftien schijven van deze complete Dvd-uitgave van de vijf seizoenen van Damages zitten verpakt in stevige dikke box, met daaraan vastgeplakt de Nederlandse beschrijving op een los velletje. Dit toont helaas wat slordig. In de hoes zit de flinke stappel Dvd-schijven op een wat karige spindel. Dit hebben we nog niet eerder zo gezien, maar het maakt de boel wel compacter. Verder is er geen enkele info te vinden over de afleveringen of de seizoenen. Jammer. De beeldkwaliteit is van standaard Dvd-kwaliteit en best aardig te noemen. Vooral de eerste seizoenen lijken van een iets mindere kwaliteit te zijn.

Veel schijven, voldoende extra's
Het eerste seizoen bevat enkele verwijderde scènes en een reeks korte featurettes, waarin onder meer wordt ingezoomd op de het maken van het debuutseizoen, ook met de bedenkers van de serie. Ook op de schijven van de twee volgende seizoenen zijn vergelijkbare extra's terug te vinden. De extra's van het vierde en vijfde seizoen blijken een stuk magerder, met vooral deleted scenes. Al met al erg aardig voor de fan van de serie.

Conclusie: Grote namen, redelijke dramaserie, nette verzamelbox
Ondanks het acteertalent van Glenn Close en haar collega's is Damages geen enorme hoogvlieger. Vooral de eerste afleveringen van het zeer aardige eerste seizoen beloven veel goeds, maar daarna wordt het verhaal toch wat minder. Aardig aan de serie is dat er een aantal grote namen mee hebben gewerkt en deze trekken het niveau zeker een stuk omhoog.

Deze Dvd-verzamelbox van de complete serie van Damages ziet er van buiten prima uit. De schijven blijken echter op een spindel te zitten en dat is toch wat vreemd. De schijven zelf stellen wel dik tevreden, aangezien er een goede reeks extra's terug te vinden is en beeld en geluid voldoen aan de verwachtingen. Hieronder de trailer van het vijfde en afsluitende seizoen: