Blu-ray review 'Star Trek: Discovery' - Star Trek is terug!

Na ruim tien jaar wachten weer Star Trek op de buis.

Bram de Groot
Bedenkers: Bryan Fuller | Alex Kurtzman | Cast: Sonequa Martin-Green (Michael Burnham), Doug Jones (Saru), Shazad Latif (Voq / Ash Tyler), Anthony Rapp (Paul Stamets), Mary Wiseman (Sylvia Tilly) e.a. | Uitzending serie: 2017 - heden | Tv-release: CBS All Access

Na jaren wachten verscheen er voor de fans van Star Trek eindelijk weer een tv-serie. De laatste serie was Star Trek: Enterprise, die in 2005 eindigde, en deze nieuwe reeks speelt zich zelf nog af voor de originele Star Trek uit de jaren 60. Star Trek: Discovery van Bryan Fuller en Alex Kurtzman werd in 2015 aangekondigd en verscheen in 2017 op CBS. Opvallend is het flinke budget. Per aflevering werd er zo'n 8 miljoen dollar uitgegeven. Kijkcijfers zijn niet bekend, maar het tweede seizoen werd al snel besteld.

Universal Pictures bracht het debuutseizoen onlangs uit op Dvd, inclusief een reeks extra's. Hieronder een blik op de uitgave, met als eerste de trailer van Discovery.

In het eerste seizoen zien we de reizen van Starfleet tijdens hun missies om nieuwe werelden en nieuwe levensvormen te ontdekken. Ondertussen leert één Starfleet-officier dat om buitenaardse wezens werkelijk te begrijpen, je eerst jezelf moet zien te begrijpen. De serie bevat een nieuw schip en nieuwe personages, maar bouwt voort op dezelfde ideologie en hoop voor de toekomst die een generatie van dromers en doeners hebben geïnspireerd.

Serie: Star Trek: Discovery - Seizoen 1 | Aantal discs 4 x Dvd | Afleveringen: 15 x ca. 55 minuten | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 5053083168285 | Release: november 2018 | Met dank aan: Universal Pictures

De vier Dvd-schijven van deze uitgave van het eerste seizoen van Star Trek: Discovery zitten vastgeklikt in een blauwe amaray Blu-ray-keepcase, met daaromheen een vergelijkbare sleeve. In de binnenkant van de hoes de titels en synopsissen van de afzonderlijke afleveringen. Ook de extra's staan goed aangegeven.

Beeld & geluid
Voor de fans van Star Trek is het uiteraard fijn dat deze grootse Star Trek-serie ook gelijk op Blu-ray is verschenen. Het visueel aantrekkelijke Discovery verdient dit ook, aangezien de effecten doorgaans pakkend zijn. Het High Def-beeld laat sterke, krachtige kleuren zien en de scherpte mag nagenoeg uitmuntend genoemd worden. Ook licht er een fraaie filmische ruis over het beeld en dat zorgt dat de serie sowieso al aandoet als een kwaliteitsproduct.

Voor het geluid is gekozen voor een standaard DTS-HD 5.1 geluidstrack. Dit had misschien wel een Atmos-track kunnen zijn, maar al met al klinkt de gekozen track velen malen beter dan de gemiddelde autotrack van een serie. Uitstekende uitgave dus!

Enorme bak extra's
Deze uitgave puilt uit van de extra's. Er zijn een tiental featurettes met ieder zo'n 10 minuten aan interviews en beeldmateriaal rondom de realisatie van de serie. Zo wordt er gekeken naar de cast en de concept-art, de muziek, de verschillende wezens in het debuutseizoen, de ontwerpen van onder meer de ruimteschepen, de VFX, de verschillende props en zelfs de buitenaardse fictieve specialiteiten uit de keuken.

In het ruim 40 minuten durende 'Star Trek Discovery: The Voyage Of Season One' wordt er door de crew van het schip de Discovery gesproken over het eerste avontuur. Daarnaast zijn er ook nog een aantal verwijderde scènes aan te zetten bij verschillende afleveringen.

Seizoen 2 in januari!
Het eerste seizoen werd begin 2018 afgerond en het volgende seizoen staat al in de planning. Op 17 januari verschijnt de eerste aflevering van het dertiendelige tweede seizoen. Op dit moment verschijnen er een viertal 'Star Trek: Short Treks' via CBS van zo'n 10 tot 15 minuten. Deze Blu-ray uitgave van seizoen één is een van de betere tot op heden gereviewd!

Hieronder de trailer voor seizoen 2; Netflix stelt de serie internationaal (dus buiten de States) beschikbaar.