Blu-ray review prachtige natuurserie 'Dynasties'

Met de stem van David Attenborough.

Gepresenteerd door: David Attenborough | Uitzending serie: 2018 | Tv-zenders: BBC One

Een natuurserie (of -film) doen het eigenlijk altijd goed en als deze met de voice-over van David Attenborough komt, dan voelt de serie helemaal als een topper aan. De vijfdelige natuurserie Dynasties van BBC Natural History Unit verscheen verleden jaar en recent ook op de Nederlandse publieke omroep. Ook nu weer indrukwekkende beelden van een productie die jaren in beslag heeft genomen, dichtbij enkele herkenbare diersoorten van onze prachtige planeet.

Just Entertainment bracht Dynasties onlangs uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de schijven, met als eerste de trailer.

In Dynasties laat Attenborough ons vijf tot de verbeelding sprekende diersoorten zien, die met uitsterven worden bedreigd: de kiezerspinguïn, de chimpansee, de leeuw, de Afrikaanse wilde hond en de tijger. Van de steppen van Afrika reizen we naar de jungles van India, en van de hitte van de Sahara naar de ijzige landschappen van Antarctica. Onderweg zien we hoe leiders het opnemen tegen rivalen die het op hun kroon gemunt hebben. Hoe onderlinge vetes hele families uit elkaar drijven. En hoe ouders hun leven wagen om hun kroost te beschermen tegen de koudste en wreedste winter op aarde.

Serie: Dynasties | Aantal discs 1 x Blu-Ray | Afleveringen: 5 x ca. 60 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8711983443792 | Release: januari 2019 | Met dank aan: Just Entertainment BV

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Dynasties zitten verpakt in een standaard Blu-ray keepkase, met daaromheen een stevige insteekhoes. In de hoes geen details over afzonderlijke afleveringen.

Op de Blu-ray schijf van Just Entertainment staan alle vijf de afleveringen van 60 minuten, en dat is best veel. Dit zou impact kunnen hebben op de beeldkwaliteit. Gelukkig valt het mee. De kleur en scherpte zijn ruim voldoende, maar er zijn zeker indrukwekkendere High Definition-uitgaven van natuurseries. De vele mooie shots van de dieren maakt dit overigens ruimschoots goed. De vaak herkenbare / bijpassende muzikale ondersteuning, opgeleverd door componist Benji Merrison, en de stem van David Attenborough komen uit de surround-set via een standaard DTS-HD 5.1 geluidstrack.

Bonusmateriaal
Geen bonusmateriaal op de schijf met de vijf afleveringen "Chimpanzee", "Emperor", "Lion", "Painted Wolf" en "Tiger". Overigens sluit iedere aflevering standaard af met een korte making of. Hierin wordt een blik gegeven op de enorme voorbereidingen die zijn genomen om de dieren lange tijd te kunnen volgen. Fraai!

Boekvorm
De film werd ook in boekvorm uitgegeven, met de titel 'Dynasties: The Rise and Fall of Animal Families' en opgesteld door Stephen Moss. Voor de liefhebber.