Blu-ray recensie: 'Occupied'

Blu-ray recensie: 'Occupied'

Sfeervolle miniserie uit het brein van Jo Nesbø.

Bedenkers: Karianne Lund, Jo Nesbø, Erik Skjoldbjærg | Cast: Henrik Mestad (Jesper Berg), Eldar Skar (Hans Martin), Ane Dahl Torp (Bente Norum), Ragnhild Gudbrandsen (Wenche Arnesen), Ingeborga Dapkunaite (Irina Sidorva) | Jaren: 2015 | Productie: TV2

Afgelopen jaar kwam in Noorwegen de duurste serie ooit uit dat land op tv: Occupied. De show kostte 11 miljoen dollar om te maken en is gebaseerd op een idee van schrijver Jo Nesbø. Hij schreef de afleveringen van de serie al in 2008, maar kon het niet eens worden met productiebedrijf NRK om de boel te maken. Pas in oktober 2013 (na vier jaar werk) besloot TV2 het werk over te nemen en kon de serie er komen. Nu is deze op Blu-ray verkrijgbaar.

De serie speelt zich in de nabije toekomst af. Noorwegen besluit zonder overleg met omringende landen alle gas- en oliewinning stop te zetten en over te stappen op duurzame energie. Daarop besluit Rusland met goedkeuring van de EU het land binnen te vallen om de grondstoffen voor de rest van de wereld veilig te stellen. Wat een geweldloze invasie had moeten zijn ontaardt al gauw in groot geweld, waarbij de Noren het verlies van hun vrijheid niet accepteren.

Occupied schildert de Russen af als schurken en de ambassadeur van Rusland was daar niet te blij mee. Hij vond het jammer dat hiermee de Russen als schurken afgeschilderd worden, terwijl ze de Noren toch echt hielpen bevrijden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Gelukkig is het verder gewoon fictie die goed ontvangen is door het publiek.

DVD: Occupied | Duur: 10x60 minuten | Release: december 2015 | Video: 1080/50i | Audio: Noors, dts-hd ma 5.1 | Ondertiteling: Nederlands | Discs: 3 x DVD | EAN: 5-425019-009748 | Met dank aan: Lumière

Occupied is een miniserie die aangeleverd wordt in een dubbeldikke Blu-ray hoes. Voorop zien we de hoofdpersonen van de serie en heel toepasselijk boorplatformen. Achterop verder in het groot nog wat afbeeldingen van de serie en een synopsis die uitdagende vragen stelt over vrijheid. Maak je de hoes open, tref je drie schijven aan die net gepresenteerd worden en eenzelfde ontwerp hebben.

Dat de serie zo'n groot budget had kan je zien. Het geheel is als een film opgenomen en biedt mooie, sfeervolle beelden. Details zijn ook scherp, opvallend zijn hoe scherp de achtergronden zijn. Andere lijnen vallen ook op als scherp en de kleuren zijn over het algemeen mooi en natuurgetrouw. De audio is verder ook lekker sfeervol, met een mooie balans tussen dialoog en achtergrondgeluiden.

Wellicht komt er een tweede seizoen, maar zeker is dat voor zover we hebben kunnen achterhalen niet. Vinden jullie dat de serie een tweede seizoen verdient?