Fraai boek - Doctor Who: Essential Guide to 50 Years of Doctor Who
Series / Boek Review

Een mooi, encyclopedisch boek met gegevens over de eerste elf Doctors.

Doctor Who: The Essential Guide to 50 Years of Doctor Who

Auteur: Justin Richardson | Pagina's: 208 | Release: 2013 | Taal: Engels | Uitgeverij: BBC Children's Books | Druk: 1 | Uitvoering: Hardcover | ISBN: 978-1-40591-400-0

Afgelopen jaar beleefde BBC-serie Doctor Who zijn vijftigste verjaardag. In die halve eeuw verschenen er twee series over een van de beroemdste buitenaardse wezens van de planeet. Niet slecht dus, en dat het nalatenschap van zo'n lange serie groot is, blijkt wel uit dit boek. Elf incarnaties van de Doctor passeren de revue.

Dat heb je inderdaad goed gelezen: het zijn er elf, en niet dertien. In de speciale aflevering die gemaakt werd ter viering van vijftig jaar Doctor Who, kwamen we erachter dat er tussen de achtste (Paul McGann) en negende (Christopher Eccleston) Doctor nog eentje zat: de War Doctor. Die rol werd speciaal voor de gelegenheid gespeeld door John Hurt. Begrijpelijk dus dat hij niet in het boek zit, al was dat wel een leuke toevoeging geweest. Ook had het boek mogen eindigen met een afbeelding van Peter Capaldi, die de twaalfde (of dertiende, John Hurt meetellende) incarnatie speelt.

Afgezien van dat kleine minpunt, zul je in dit boek een grote hoeveelheid informatie vinden. Zo lees je bij elke Doctor over de afleveringen waarin hij te zien was. Hoogtepunten in zijn avonturen worden kort aangestipt, en ook de Companions komen aan bod. Verder wordt bij elke Doctor kort gekeken naar zijn belangrijkste vijanden, de technologie waarvan hij gebruik maakte, en kun je lezen over de sterfscène van de Doctor. Dat laatste gaat steevast gepaard met enkele shots van de regeneratie.

Omdat de televisieserie zo'n rijke geschiedenis heeft, wordt helaas nergens echt diep op ingegaan. Om maar een voorbeeld te geven: over Rose Tyler (Billie Piper), de companion van de negende (Eccleston) en tiende (David Tennant) lezen we enkel dat de negende Doctor zijn leven voor haar opofferde. Het hoe en waarom komen niet aan bod. Dat was wel mooi geweest, maar als bij alle zaken die aangestipt worden een uitgebreide beschrijving zou hebben gestaan, was het boek op z'n minst dubbel zo dik geweest.

Omdat het boek specifiek voor kinderen gemaakt is, valt de makers deze schaarse hoeveelheid informatie moeilijk te verwijten. Welk kind is immers op zoek naar échte diepgang? Daar staan een prachtige druk, grote hoeveelheid afbeeldingen en mooie vormgeving tegenover. Het is een aansprekend boek dat als naslagwerk voor een beetje informatie kan dienen.

Doctor Who: Essential Guide to 50 Years of Doctor Who is wat dat betreft dan ook een absolute aanrader! Online kun je het boek kopen bij webshops als Bol.com en Athenaeum, en uiteraard is het ook te koop bij de betere boekhandel. Met dank aan Penguin Books voor het recensie-exemplaar.