Blu-ray recensie - 'House of Cards' seizoen 1

Is dit een vooruitgang op de DVD-uitgave of toch niet?

Cast: Kevin Spacey (Francis Underwood), Robin Wright (Claire Underwood), Kate Mara (Zoe Barnes), Corey Stoll (Congreslid Peter Russo), Michael Gill (President Walker) | Jaren: 2013 "“ heden | Release: Netflix
Onlangs recenseerden we de DVD-uitgave van het eerste seizoen van Netflix-serie House of Cards. Toen vroegen we ons af waarom één van de best ontvangen series van het jaar niet op Blu-ray uitgegeven werd. Die vraag stelden we vooral omdat Netflix de serie destijds in de hoogst mogelijke kwaliteit heeft opgenomen. Nu is die Blu-ray uitgave er eindelijk en vragen we ons af of deze nog echt nodig was.

House of Cards vertelt het verhaal van het geslepen en genadeloze congreslid Francis Underwood (Spacey) en zijn vrouw Claire (Wright). Zij wijken nergens voor terug om alles te bemachtigen. Dit verdorven politieke drama dringt diep door in de duistere wereld van hebzucht, seks en corruptie in het hedendaagse Washington.

De serie was de eerste webserie ooit die prijzen won bij de uitreiking van de Primetime Emmy Awards. Daar won regisseur David Fincher een prijs voor zijn regie van de pilot en Kevin Spacey en Robin Wright kregen elk een beeldje voor hun acteerwerk. Toch zijn de critici ietwat verdeeld over de serie. Enerzijds is het een prachtig en interessant product dat ons een mooie (fictieve) kijk in de keuken van Washington D.C. geeft. Anderzijds is het wel heel erg gestileerd en gaan de zaken soms wel heel erg gemakkelijk voor Francis. Verder zijn er ook gebeurtenissen die in eerste instantie erg van belang lijken, maar in latere afleveringen helemaal niet terugkomen. Kortom, het is een prachtige serie, maar zo hier en daar zijn wel wat verbeterpunten te vinden.

Blu-ray: House of Cards seizoen 1 | Duur: 674 min. / 13 afleveringen | Release: juli 2014 | Video: 1080p (2.00:1) | Audio: Engels DTS-HD 5.1 | Discs: 4x Blu-ray | EAN: 8712609602937 | Met dank aan: Sony Pictures

De Blu-ray uitgave van het eerste seizoen van House of Cards vormt uiteraard wel enigszins een verbetering op de DVD-uitgave. Dan hebben we het over de beeldkwaliteit, die er gewoon op vooruit is gegaan ten opzichte van die op de DVD-uitgave. Maar er is nog meer verbeterd.

Nergens op de DVD-uitgave viel informatie te vinden over de afleveringen van het eerste seizoen. Er stond ook niet aangegeven op welke DVD welke afleveringen stonden. Dat is nu verbeterd, maar nog niet helemaal naar behoren. De achterkant van de kartonnen slipcover bevat namelijk een extra laag karton. Die kun je eraf halen en binnen in die laag karton tref je informatie aan over de afleveringen op elke disc. Veel meer dan een synopsis is het niet, maar het is al meer informatie dan je op de DVD-uitgave kon vinden.

Toch hebben we hier ook een opmerking over: de afneembare achterkant moet je weer terug plakken op de slipcover. Dat gaat met behulp van vier plakkertjes die erop zitten en dat ziet er ronduit slordig uit. Daarnaast lijkt ons, dat als je de achterkant er meermaals af hebt genomen, de plakkertjes op een gegeven moment hun werk niet meer naar behoren zullen doen. Kortom: ook dit is slordig.

Veel beter was het geweest als we binnen in de prachtige uitvouwbare kartonnen hoes informatie aantroffen over de afleveringen. Eén vlak van die kartonnen hoes bestaat enkel uit een blauw vlak en die ruimte had gebruikt kunnen worden om informatie over de afzonderlijke afleveringen te geven.

Opvallend is verder dat de coverart vrijwel exact hetzelfde is als die op de DVD-uitgave. Je treft op de puike uitvouwbare hoes foto's aan van de hoofdrolspelers en in uitschuifvakken zitten de vier discs. En enkel op de voorkant staat in het klein aangegeven dat het een Blu-ray uitgave beteft.

Enerzijds willen we graag meer serie-uitgaves op deze manier zien. Het geheel is gewoon mooi vormgegeven en dat zou vaker mogen gebeuren. Maar, anderzijds, is het zo dat deze uitgave wel heel weinig verschilt van de DVD-uitgave. Enkel voor de beeldkwaliteit zouden wij deze uitgave niet kopen. Extra's tref je hierop ook niet aan, dus als je de DVD-uitgave al in bezit hebt, moet je die gewoon houden!

Ondertussen is het tweede seizoen van House of Cards sinds februari op Netflix te bekijken. In dit tweede seizoen is Francis de nieuwe Vicepresident van de Verenigde Staten en is hij erop uit om eenieder die hem kan verbinden met de moord van Congreslid Peter Russo uit te schakelen. Tegelijk stapelen zich de landelijke en internationale problemen op. Dan realiseert Francis zich dat hij zich in een perfecte positie bevindt om meer macht te verkrijgen… Het derde seizoen zal hoogstwaarschijnlijk in februari 2015 in première gaan.