Tv-serie op Dvd: Mammon

Tv-serie op Dvd: Mammon

Liefhebbers opgelet: weer goed Scandinavisch materiaal!

Schrijver: Gjermund Eriksen Stenberg | Cast: Jon Øigarden (Peter Verås), Lena Kristin Ellingsen (Vibeke Haglund), Terje Strømdahl (Peter Verås), Anna Bache-Wiig (Inger-Marie Steffensen), Robert Skjærstad (Jensen), e.a. | Uitzending serie: 2014 | Tv-zenders: NRK TV (Noorwegen)

Onder het label Lumière Crime series geeft de distributeur Lumière al een tijdje de beste Scandinavische misdaadseries uit. Onlangs verscheen de titel Mammon, een serie over een journalist die onder meer de bankwereld uitpluist en dan tot verrassende conclusies komt. Op zich helemaal geen verrassend plot, maar wederom weet een Scandinavische - in dit geval een Noorse - tv-serie te overtuigen.

Mammon - die in het Nederlands 'Hebzucht' zou heten, bestaat uit zes afleveringen van elk een uur. De serie behelst een periode van zes dagen en het is boeiend om te zien wat men in deze tijd kan ontdekken in de veelal gesloten politieke en financiële wereld. De kijkcijfers waren net zo indrukwekkend als het ontvangst, al was het publiek na de uitzending wat meer verdeeld. Gemiddeld keken ruim 900 duizend mensen - vermoedelijk alleen Noren - naar het eerste seizoen.

Seizoen 1
Peter Verås is een onbuigzame journalist bij de meest gerespecteerde krant van Noorwegen. Wanneer hij van een anonieme bron bewijs ontvangt over financiële fraude bij een multinational, waar de politieke en bancaire elite van Noorwegen bij betrokken lijken te zijn, maakt hij de fout van zijn leven. Het bewijs blijkt naar zijn broer te leiden. Toch zet hij het onderzoek voort en raakt verstrikt in een bloedstollend mysterie. Hoe dichter hij bij de waarheid komt, hoe gevaarlijker het voor hem en zijn familie wordt.

Dvd: Mammon - Seizoen 1 | Aantal discs 2 x Dvd | Afleveringen: 6 x ca. 60 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Noors Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: geen | EAN: 5425019008086 | Release: juli 2014 | Met dank aan: Lumière

De twee schijven van deze Dvd-uitgave van het eerste seizoen van Mammon zitten verpakt in een dikke Dvd keepkase met daaromheen een vergelijkbare sleeve. De titels van de afleveringen worden niet vermeld. De beeldkwaliteit is weer naar wens, met een goede Dvd-kwaliteit, al is het soms hier en daar wat donker gefilmd.

Geen extra's terug te vinden
Helaas kunnen we geen extra's ontdekken op deze dubbel disc Dvd-uitgave. Allemaal erg rechttoe rechtaan.

Conclusie: Degelijke Scandinavische serie die in de smaak zal vallen; wel een erg kale Dvd-uitvage
De promotionele zin "Een nieuwe twist in het genre van de Nordic Noir" op de hoes van deze Dvd-uitgave klopt zeker. Deze Noorse serie heeft redelijk zijn eigen stijl en weet te entertainen zoals vele Scandinavische series dat doen.

Ondanks dat op de hoes staat vermeld dat het om seizoen 1 gaat, lijkt het er tot op heden niet op dat er een vervolg is of wordt bedacht op Mammon. (Weet je hier meer over, laat het hieronder even weten!) Heel veel maakt het niet uit als het bij één seizoen blijft. Het gaat prima door als een zesdelige mini-serie en er zijn voldoende alternatieven in het Nordic Noir-genre.