DVD-recensie: 'Pretty Little Liars' seizoen 4

Mooie uitgave met goede extra's van ABC's langst lopende familieserie.

Cast: Shay Mitchell (Emily Field), Troian Bellisario (Spencer Hastings), Ashley Benson (Hanna Marin), Lucy Hale (Aria Montgomery), Laura Leighton (Ashley Marin) | Jaren: 2010 - | Release: ABC

In het fictieve dorpje Rosewood gebeuren vreemde dingen als een groepje van vijf beste vriendinnen uit elkaar valt met de dood van één van hen. Ze moeten weer samenkomen als iemand dreigt hun geheimen te onthullen. De serie, die ondertussen bezig is aan zijn vijfde seizoen, is mateloos populair in de Verenigde Staten. Sterker nog, afgelopen juni kondigde studio ABC zelfs aan nog een zesde en zevende seizoen te willen maken. In Nederland is nu de DVD van het vierde seizoen vrijgegeven.

Dit seizoen gaat direct verder na de mysterieuze brand in de hut, in het derde seizoen. Aria, Emily, Hanna en Spencer wenden zich tot een verrassende nieuwe bondgenoot om ze te helpen ontdekken wat er die nacht is gebeurd, en dat terwijl ze gelijktijdig proberen Red Coat te ontmaskeren. Maar als er een nieuw lijk opduikt in Rosewood, raken de meiden betrokken in een nieuw moordonderzoek, een onderzoek dat een wolk van verdenkingen werpt op hun eigen clubje en hun vrienden en familie. Met 'A' die in de schaduw op de loer ligt, en het gevoel dat Alison dichterbij is dan ooit, worden de Liars brutaler in hun detectivewerk "“ en in de verhalen die ze vertellen om hun geheimen te verdoezelen.

Waar het eerste seizoen de critici niet echt warm kreeg (op RottenTomatoes scoort de film 67% op basis van 9 recensies), zijn de reacties van critici op dit vierde seizoen een stuk positiever. De serie is een stuk spannender, voor een tienerdrama is de serie verder heel volwassen aan het worden. Vooral het dialoog wordt door critici geprezen. Minder positief zijn critici over het aantal antwoorden dat op belangrijke vragen gegeven wordt.

DVD: Pretty Little Liars seizoen 4 | Duur: 24 afleveringen / 42 minuten | Release: september 2014 | Video: (16:9) 1.78:1 | Audio: Engels Dolby Digital 5.1 | Discs: 5x DVD | EAN: 5-051888-198797 | Met dank aan: Warner Bros.

Het recensie-exemplaar is zoals gebruikelijk een slipcover met daarin een reguliere DVD-hoes. Op de cover staat een van de posters van dit vierde seizoen, met daarop de vier hoofdrolspeelsters. Op de achterkant tref je verder een synopsis, informatie over de bonusfeatures en de gebruikelijke technische details.

Maak je de DVD-hoes open, tref je binnenin maar liefst vijf discs aan. Daarop staat enkel een nummer, voor informatie van wat er op de discs staat, moet je kijken in de hoes zelf. Daar zie je informatie over wat er op de discs staat. De afleveringen en hun titels staan daar aangeduid. Ook staat aangegeven op welke disc welke extra zit. Op disc één staat bijvoorbeeld een bonus recap over Rosewood en op disc vijf de drie bonusfeatures.

De DVD-uitgave van dit seizoen bevat een drietal grote extra's. Dat zijn de vrij standaard featurettes: Unhooding Red Coat: Alison Is Alive!, Confessions of "A" Liar en Pretty Little Scenes. De mooiste van deze extra's is toch wel Unhooding Red Coat, want die gaat erover hoe de schrijvers opgebouwd hebben naar de grote onthulling van dit seizoen: wie is de mysterieuze Red Coat, die de levens van de meiden probeert te manipuleren?

Een andere mooie extra vinden we de Bonus Recap Episode, die op de eerst disc staat. Deze aflevering bevat een recap naar de afgelopen drie seizoenen en vertelt wat er tot nu toe is gebeurt. Een mooie aflevering en een goede toevoeging aan deze DVD-uitgave.

[video_embed]650[/video_embed]

Sinds 10 juni zijn de uitzendingen van het vijfde seizoen bezig. Deze zullen duren tot begin 2015. Duidelijk is dat dit seizoen niet het laatste zal zijn, want zender ABC heeft direct na uitzending van de eerste aflevering van het vijfde seizoen besloten om ook een zesde en zevende seizoen te bestellen. Kortom: er valt nog genoeg te genieten van deze serie!