Tv-serie op Blu-Ray: Downton Abbey (seizoen 4)

Het kostuumdrama van dit moment én de succesvolste Britse tv-serie ooit.

Schrijvers: Julian Fellowes | Cast: Hugh Bonneville (Robert Crawley, Earl of Grantham), Laura Carmichael (Lady Edith Crawley), Jim Carter (Mr. Carson), Brendan Coyle (John Bates), Michelle Dockery (Lady Mary Crawley), Joanne Froggatt (Anna Bates), Rob James-Collier (Thomas Barrow), e.a. | Uitzending serie: 2010 - heden | Tv-zenders: ITV | NCRV

Het kostuumdrama Downton Abbey zal bij de jongere seriekijkers niet enorm hoog op het 'must-watch'-lijstje staan. Toch is het één van de succesvolste series van de afgelopen jaren. In 2010 verscheen het eerste seizoen op de Britse zender ITV en doordat het miljoenen kijkers aan de buis wist te kluisteren was het gelijk een succes. Ook regende het nominaties en prijzen voor de serie van bedenker Julian Fellowes (script Gosford Park, 2001). Zo werd er nog nooit een serie zo vaak genomineerd voor Emmy Awards dan Downton Abbey. In 2011 won het ook een Golden Globe.

De kijkcijfers zijn sinds de introductie flink gestegen. Het vierde seizoen, onlangs verschenen op Blu-Ray, trok gemiddeld 13,2 miljoen Britse tv-kijkers. Dit is 3,5 miljoen meer dan het debuutseizoen noteerde. Ook het ontvangst is netjes. IMDb noteert een prima 8,8 voor de complete serie. Het vierde seizoen blijkt wat minder goed te zijn ontvangen; Rotten Tomatoes komt uit op 69% en Metacritic noteert 72/100.

Het vierde seizoen, dat eind 2013 werd uitgezonden door de NCRV en wekelijks zo'n 700.000 kijkers trok, start in een rouwstemming door de dood van Matthew (Dan Stevens). Zijn verlies heeft diepe sporen nagelaten bij de Crawleys én het personeel waarmee ze zo nauw verbonden zijn. Daarnaast zijn er ook tal van nieuwe uitdagingen. Mary kijkt de toekomst somber tegemoet als alleenstaande moeder en wordt door de familie aangemoedigd om de scherven van haar gebroken leven te lijmen. Ze aanvaardt een nieuwe functie op het somptueuze landgoed en moet, als weduwe, een stoet huwelijkskandidaten de revue laten passeren. Buiten de beschermde cocon van Downton zijn de roaring twenties intussen volop losgebroken. Rose voelt zich onweerstaanbaar aangetrokken tot het bruisende Londense nachtleven en dat voorspelt niet veel goeds voor de Crawleys. De ontluikende relatie tussen Edith en Gregson wordt bedreigd door gebeurtenissen die ze niet zelf in de hand heeft. Intussen laaien ook beneden de passies hoog op.

[video_embed]674[/video_embed]

Blu-Ray: Downton Abbey - Seizoen 4 | Aantal discs 3 x Blu-Ray | Afleveringen: 8 x ca. 50 minuten + 1 x 93 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels DTS MA 2.0 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Engels, Frans | Extra's: Recreating An Era | Turn On, Tune In, Drop Out | Kerstspecial 2013: The London Season | EAN: 5050582978414 | Release: september 2014 | Met dank aan: Universal Pictures

De drie schijven van deze Blu-Ray uitgave van het vierde seizoen van Downton Abbey zitten verpakt in een iets dikkere Blu-Ray keepcase, met daaromheen een vergelijkbare sleeve. Buiten dat op de cover is aangegeven dat er een aantal extra's terug te vinden zijn , biedt de hoes verder weinig informatie. Dus geen titels van de afzonderlijke afleveringen en de locatie van de extra's. Ook aan de binnenkant van de hoes is geen info terug te vinden.

Het beeld heeft een verhouding van 1.78 : 1 en dat komt neer op beeldvullend breedbeeld. Het kostuumdrama pakt in High Definition bijzonder netjes uit met haarscherp beeld en de nodige visueel prachtige shots. De authentieke, toch wat saai / statisch ogende kleuren zien er goed uit en zorgt ervoor dat bijvoorbeeld kostuums met meer kleur er prachtig uitspringen. De geluidstrack is opvallend genoeg DTS 2.0. Dit is stereo en je zou verwachten dat dit tegenwoordig een surround-track zou zijn. Desondanks zal menig de track prima bevallen, aangezien Downton Abbey niet bepaald een serie is met veel opvallende geluidseffecten.

Verzorgde extra's
De extra's van Downton Abby blijken op de derde schijf te staan, gezamenlijk met de "extra" aflevering The London Season, oftewel de kerstspecial uit 2013 en de derde special sinds 2011. Het is een anderhalf uur durende aflevering, met medewerking van Paul Giamatti en Shirley MacLaine, die dient als afsluiter van het vierde seizoen. Daarnaast biedt de derde schijf ook een Making Of van bijna twaalf minuten. Er zijn veel interviews met cast & crew en flink wat beelden van achter de schermen en uit de afleveringen van het vierde seizoen. Vooral aardig om te zien om de acteurs achter de personages te horen en bezig te zien met de opnames.

Ook is er een korte featurette-achtige extra Meet the Cast met interviews met nieuwe castleden, zoals Tom Cullen als Lord Anthony Gillingham en Nigel Harman als Gillinghams bediende Green. Een derde extra is The Abby Cam. Dit is toch wel de aardigste toevoeging. We volgen een dag tijdens opnamefase, met Laura Carmichael (Lady Edith Crawley) en Sophie McShera (Daisy Mason). Erg leuk gedaan, aangezien er genoeg beelden van achter de schermen te zien zijn, onder meer bij de make-up en het aantrekken van de kostuums. Al met al redelijke extra's, maar niet heel opvallend.

Hét kostuumdrama van dit moment, op een nette Blu-Ray uitgave
Downtown Abby is meer dan alleen een serie voor liefhebbers. Met de miljoenen kijkers, een uitstekend ontvangst en flink wat prijzen mag de serie zich kronen tot succesvolste Britse tv-serie ooit. Het vierde seizoen laat vooral veel bekende gezichten zien, al is er ook ruimte voor nieuwe personages. Zo heeft Tom Cullen een belangrijke rol gekregen en speelt Paul Giamatti een rol in de kerstaflevering.

Het vijfde seizoen is onlangs gestart op ITV. De eerste aflevering trok iets minder kijkers dan verwacht. Dit betekent nog niet dat de serie snel tot een einde zal komen. Het zesde seizoen staat namelijk al in de stijgers. Hieronder zie je de trailer van het vijfde seizoen.

Deze Blu-Ray-uitgave van het vierde seizoen van Downton Abby wordt netjes afgeleverd door Universal. Naast de acht afleveringen is - uiteraard - ook de afsluitende Kerstspecial 2013 toegevoegd en zijn er drie korte, maar best redelijke extra's aan te zetten. Deze tonen vooral veel beelden van achter de schermen. De beeldkwaliteit is top, het geluid blijkt helaas stereo te zijn.

[video_embed]675[/video_embed]