Tv-serie op Blu-Ray: The Following (Seizoen 2)

Kevin Bacon in de keiharde misdaadmysterie van Kevin Williamson (Scream, The Vampire Diaries).

Schrijvers: Kevin Williamson | Cast: Kevin Bacon (Ryan Hardy), Shawn Ashmore (Mike Weston), James Purefoy (Joe Carroll), Valorie Curry (Emma Hill), Natalie Zea (Claire Matthews), Sam Underwood (Luke), Jessica Stroup (Max Hardy), e.a. | Uitzending serie: 2013 - heden | Tv-zenders: Fox | Veronica | VIER

Filmsterren die verhuizen naar het kleine scherm; het is allang geen unicum meer. Tremors, Sleepers en Stir of Echoes-acteur Kevin Bacon, die eerder een Golden Globe won voor zijn rol in de tv-film Taking Chance (2009), stapte verleden jaar ook over voor The Following. De serie van de Amerikaanse tv-zender Fox werd bedacht door Kevin Williamson, scenarioschrijver van horrorfilms als Scream en I Know What You Did Last Summer en bedenker van de hit-series Dawson's Creek en The Vampire Diaries. Bacon kreeg in de keiharde misdaad/mysterieserie onder meer hulp van de Britse acteur James Purefoy, die de seriemoordenaar Joe Carroll speelt en prooi moet worden van Bacons personage FBI-agent Ryan Hardy.

Het eerste seizoen van The Following (IMDb = 7,6) was gelijk een succes. Ondanks een wat gemiddeld ontvangst trok de eerste aflevering op Fox 10,5 miljoen kijkers. Gemiddeld kwam het debuutseizoen (Metacritic = 62/100) uit op zo'n acht tot negen miljoen kijkers. Ook het tweede seizoen (Metacritic = 45/100) trapte met ruim elf miljoen liefhebbers goed af, al daalde de kijkercijfers daarna vrij snel, zelfs tot onder de vier miljoen. Ook was het ontvangst minder, wat mogelijk komt doordat de serie nog bruter werd. Onlangs verscheen het tweede seizoen op Blu-Ray.

Seizoen 2
Nadat werd aangenomen dat seriemoordenaar en sekteleider Joe Carroll dood was, kon voormalig FBI-agent Ryan Hardy het afgelopen jaar op krachten komen. Wanneer er echter een gruwelijke moordpartij plaatsvindt nemen Hardy en zijn ex-partner Mike Weston contact op met de enige overlevende, Lily Gray. Als Hardy samen met zijn nicht, NYPD-agent Max Hardy, een geheim onderzoek start, is hij binnen korte tijd wederom het doelwit van een moordenaar. Het zieke kat-en-muisspel wordt dit seizoen verrijkt met fanatieke nieuwe personages, gevaren en intriges en leidt tot een beslissende confrontatie vol hartstocht, bloed en doodsangsten.

Blu-Ray: The Following - Seizoen 2 | Aantal discs 3 x Blu-Ray | Afleveringen: 15 x ca. 42 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Spaans | Extra's: 14 Inside The Following Behind-the-Scenes Featurettes | Following Marcos Siega | The Religion of Joe Carroll | Bound by a Common Foe | The Joe Mask | Season 2 Alternate Ending | Sneak Peek: Silence | 2013 Comic-Con Panel | Severed Scenes | Gag Reel | EAN: 5051888169803 | Release: oktober 2014 | Met dank aan: Warner Home Video

De drie schijven van deze Blu-Ray uitgave van het tweede seizoen van The Following zitten verpakt in een Amaray Blu-Ray keepcase, met daaromheen een vergelijkbare sleeve. Details over de vijftien afleveringen zijn terug te vinden in de hoes, inclusief verwijzingen naar de extra's. Het is wat summier, maar het geeft de juiste richting aan welke content er op welke schijf staat.

Het beeld, met een verhouding van 1.78 : 1, laat een redelijke indruk achter. Het mag dan wel goed scherp zijn, maar de zo nu en dan aanwezige grain is storend. Het lijkt niet dat dit met opzet gedaan is, aangezien de grain vooral opduikt tijdens de donkere scènes. Die donkere beelden komen ook te donker over, waardoor details in het beeld veelal wegvallen. Verder zijn de kleuren van een prima niveau. De DTS-HD track is surround 5.1 en deze uit zich vooral in de actiescènes. Het geluid werkt goed mee om de spanning te vergroten. Al met al een redelijke uitgave, jammer van de onnodig opduikende grain.

Flink wat extra's
Er zijn op de drie schijven flink wat extra's terug te vinden. Op alle drie de schijven staan verwijderde scènes en korte featurettes over uiteenlopende onderwerpen. De eerste schijf bevat de Comic-Con 2013 presentatie waarin cast & crew discussiëren over de serie en de toekomst. De rest van de extra's staan op de derde schijf.

De belangrijkste extra's lijken de korte docu 'Following Marcos Siega' en een alternatief einde te zien. Bij beide extra's heeft uitvoerend producent Marcos Siega een belangrijke rol. In de docu bespreekt Siega welke uitdagingen de cast & crew hadden tijdens het tweede seizoen. Ook geeft hij een inleiding tot het alternatieve einde, met de dood van een dragend personage. De overige extra's zoomen in op het personage Joe Carroll, de relatie tussen Ryan Hardy en Mike Weston en het masker van Joe. De komische noot wordt geleverd in de 'Gag Reel'.

Derde seizoen in 2015
Ondanks de dalende kijkcijfers komt er een nieuw seizoen. Fox maakte eerder dit jaar bekend dat het derde seizoen in 2015 wordt uitgezonden. Uiteraard keert Kevin Bacon weer terug in brute serie. Hieronder zie je een preview-scène van het nieuwe seizoen. De Blu-Ray-uitgave van het tweede seizoen van The Following wordt redelijk afgeleverd. Het beeld en geluid zijn - op de grain na - goed en er zijn volop extra's te bekijken. Een mooie uitgave voor de fan van de serie.