Tv-serie op Blu-Ray: Hinterland (Seizoen 1)

De unieke serie die zowel in het Engels als Welsh is opgenomen.

Schrijvers: ?| Cast: Richard Harrington (DCI Tom Mathias), Mali Harries (DI Mared Rhys), Alex Harries (DC Lloyd Elis), Hannah Daniel (DS Siân Owens), Aneirin Hughes (Brian Prosser), e.a. | Uitzending serie: 2013 - heden | Tv-zenders: S4C | BBC One Wales | BBC | KRO

De serie Hinterland mag uniek genoemd worden. De politieserie werd namelijk opgenomen in zowel Engels als Welsh. Het project werd gestart nadat er kritiek was op de summiere aanwezigheid van Welshtalige programma's op de BBC en volgt het personage Tom Mathias, een politiebaas gespeeld door de Welshe acteur Richard Harrington. De politiethriller zet vooral in op goede acteerprestaties, spanning en fraaie beelden van het sierlijke landschap van Wales. Het geheel pakt prima uit en kan zich meten aan genretoppers uit bijvoorbeeld Scandinavië.

De serie met de Welshe titel Y Gwyll, bestaande uit acht afleveringen, werd als eerste uitgezonden op de Welshe zender S4C, uiteraard in het Welsh. Niet veel later verscheen de serie ook - samengevat in vier afleveringen - in het Engels op BBC One Wales en de BBC. De kijkcijfers waren overigens niet enorm indrukwekkend, aangezien deze op de BBC niet boven de miljoen uitkwamen. In Nederland werd Hinterland (IMDb = 7,7) uitgezonden door de KRO. Just Bridge Entertainment bracht het opmerkelijke en ook zeker geslaagde project uit op zowel Dvd als Blu-Ray.

Seizoen 1
Inspecteur Tom Mathias heeft met grote vasthoudendheid en een onorthodoxe aanpak veel misdrijven weten op te lossen. Maar na tien hectische jaren bij de politie van Londen wordt hij overgeplaatst naar het universiteitsstadje Aberystwyth, aan de westkust van Wales. De reden voor de overplaatsing is niet duidelijk. Wel wordt Tom merkbaar geplaagd door duistere en trieste herinneringen. Hij zal moeten proberen een nieuwe start te maken en neemt zijn intrek in een oude caravan. Aan de ene kant ziet hij de woeste zee, aan de andere kant kijkt hij uit op het bergachtige achterland. De landschappen van Wales spelen ook nadrukkelijk een hoofdrol in deze sfeervolle misdaadserie. Niet in de laatste plaats vanwege de vele afgelegen dorpjes en gehuchten, bewoond door mensen die er hun eigen leefregels en geheimen op na houden.

Blu-Ray: Hinterland - Seizoen 1 | Aantal discs 2 x Blu-Ray | Afleveringen: 2 x 4 x ca. 97 minuten | Beeld: 16 x 9 | Geluid: Welsh / Engels Doly Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: geen | EAN: 8717344755511 | Release: oktober 2014 | Met dank aan: Just Bridge Entertainment

De twee schijven van deze Blu-Ray uitgave van het eerste seizoen van Hinterland zitten verpakt in een Amaray Blu-Ray keepcase. De bedrukking van de schijven is creatief opgelost, zie onderstaande foto. Het feit dat de serie zowel in het Welsh als Engels is opgenomen, zorgt voor wat onduidelijkheid op de hoes.

Op de hoes staat namelijk dat er acht afleveringen zijn van 97 minuten. Dit blijkt niet helemaal te kloppen, aangezien blijkt dat het tweemaal vier afleveringen zijn; een schijf met vier afleveringen in het Welsh en een schijf met vier afleveringen in het Engels. Hierdoor is de totale speelduur van de serie, zoals vermeld op de hoes, geen 8 x 97 minuten (totaal 775 minuten) maar de helft. Naast deze onduidelijke info wordt er verder geen informatie geboden over de afzonderlijke afleveringen.

Waar de hoes dus wat wazig is, blijkt het beeld juist weer erg mooi. In High Definition pakke vooral de beelden van het prachtige landschap erg goed uit en deze HD-uitgave biedt zeker een meerwaarde, in vergelijk tot de Dvd-uitgave. Het beeld is dus scherp, heeft fraaie kleuren en van grain is geen sprake. De Dolby Digital 5.1 tracks doen hun werk. De Engelstalige en Welshtalige afleveringen staan dus op afzonderlijke schijven.

Geen extra's
Uitgaven van Just Bridge zijn altijd verzorgd in beeld en geluid, maar extra's zijn vaak afwezig. Fans van de uitgaven van deze distributeur zullen er waarschijnlijk niet heel rauwig om zijn, maar wat extra's waren geen overbodige luxe geweest. In het geval van Hinterland / Y Gwyll had het aardig geweest als er een featurette was opgenomen over de tweetaligheid. Jammer.

Tweede seizoen begin 2015
Ondanks de kijkcijfers wat beperkt waren, wist de kwaliteit van de serie ervoor te zorgen dat er al gewerkt kan worden aan een tweede seizoen. De opnames hebben ondertussen (grotendeels) plaatsgevonden en de uitzending zou begin 2015 een feit moeten zijn. Het aantal afleveringen zou ook worden uitgebreid.