Dvd recensie - 'The Big Bang Theory' seizoen 7

Een rijkelijk gevulde en mooie uitgave van een zeer succesvolle komedieserie.

Bedacht door: Chuck Lorre, Bill Prady | Cast: Johnny Galecki (Leonard Hofstadter), Jim Parsons (Sheldon Cooper), Kaley Cuoco (Penny), Simon Helberg (Howard Wolowitz), Kunal Nayyar (Raj Koothrappali) | Jaren: 2007 "“ heden | Release: NBC, Veronica

Afgelopen zomer was The Big Bang Theory flink in het nieuws. De toekomst van de serie was korte tijd ongewis, omdat de castleden een substantiële salarisverhoging eisten van studio NBC en de onderhandelingen niet bepaald gemakkelijk verliepen. Maar natuurlijk wilden zowel cast als de studio verder met de serie en dus kwam men tot een overeenkomst. Met als gevolg dat de serie ondertussen aan zijn achtste seizoen toe is.

Eerst is er echter nog het zevende seizoen, dat nu in Nederland op Dvd verkrijgbaar is. In dit seizoen keert Leonard terug van zijn Noordzee-expeditie, enkel om erachter te komen dat zijn relatie met Penny meer bètatests vereist dan hij ooit in een laboratorium heeft uitgevoerd. Howards bindingsangst en de sociale doorbraak die Raj juist met de vrouwtjes beleeft, zorgen voor nog meer komische situaties. Ondertussen blijven Bernadette en Amy trouw aan de zijde van hun mannen staan, zelfs wanneer ze midden in een computerspelletjesmarathon zitten. Sheldon ziet zijn moeder (Laurie Metcalf) in een nieuw licht, hij feest met James Earl Jones, bouwt een (soort van) band op met zijn idool Professor Proton en hij beleeft een wetenschappelijke doorbraak die alweer is afgeschreven voordat je Big Bang kunt zeggen.

Dit seizoen is redelijk positief ontvangen door critici. De grootste kanttekening bij die positieve ontvangst kan gemaakt worden rond de herhaling van oude zetten die de schrijvers maakten. Sommige verhaallijnen die al eens voorbij zijn gekomen, komen opnieuw bij en wat de thematiek betreft is er ook niet zoveel veranderd. Toch wisten de scenaristen de serie nog altijd leuk te houden, waar andere komedies vaak moeilijkheden ondervinden bij het fris houden van het concept, vooral na zoveel seizoenen.

De kijkcijfers alleen al laten verder zien dat The Big Bang Theory nog immens populair is bij het grote publiek. In de Verenigde Staten keken elke week weer meer dan twintig miljoen mensen naar de avonturen van Leonard, Sheldon, Penny en de rest van de cast. Genoeg reden dus om door te gaan toch?

DVD: The Big Bang Theory seizoen 6 | Duur: 24 x 20min. | Release: november 2014 | Video: 1.78:1 (16:9) | Audio: Engels (5.1), Frans (2.0), Spaans (2.0) | Ondertiteling: Nederlands, Frans, Spaans, Noors, Deens, Sweeds, Fins, Engels | Discs: 3x Dvd | EAN: 5-051888-169612 | Met dank aan: Warner Bros

De Dvd-uitgave van het zevende seizoen is een standaard hoes met daar omheen een slipcover. Op de voorkant een mooie poster met daarop de zeven hoofdpersonen en op de achterkant informatie over het plot, de vele extra's en de technische details. Maak je de hoes open, tref je drie schijven aan. Op de eerste schijf staan Leonard, Sheldon en Penny; op de tweede schijf zie je Howard en Raj en op de derde schijf Penny en Amy. Binnen in de uitgave tot slot nog informatie over wat je op welke schijf kunt vinden, inclusief titels van de afleveringen.

De digitaal opgenomen beelden zijn scherp en gedetailleerd en er zijn dan ook geen verstorende factoren te zien waardoor het beeld minder scherp wordt. De kleuren zijn verder typisch voor een televisieserie en erg fris. Het is eigenlijk niet zo uitzonderlijk, het beeld op deze uitgave, maar valt op geen enkele manier tegen. Verder is de audio natuurlijk ook prima, wat belangrijk is bij een komedie als deze. De dialoog komt helder uit de boxen en daarmee komen de grappen goed tot hun recht.

Opvallend aan de uitgave is verder hoe gigantisch veel extra's bijgevoegd zijn. Mooi is bijvoorbeeld de complete Comic-Con panel van 2013, waarin uitgebreid gesproken wordt over dit zevende seizoen. Daar hoort nog een featurette bij, waarin we zien hoe acteur Johnny Galecki zich voorbereidt op een korte verschijning tijdens dat panel.

Misschien wel de leukste extra is James Earl Jones: The Un-Conventional Guest Star, die iets meer dan vijf minuten duurt. Hierin zien we hoe de acteur die Darth Vader insprak in de Star Wars-films, aanwezig is op de set en te werk gaat. De extra The Big Bang Theory's May the 4th sluit daar een beetje op aan. Hierin wordt de goede relatie tussen LucasFilm en de makers van de serie bekeken en hoe hun samenwerking leidde tot de speciale 22ste aflevering van dit seizoen.

Verder zijn er nog een paar standaardzaken te vinden op deze uitgave, waaronder een gag reel en wat andere kleine featurettes zoals een backstage-documentaire. In totaal nemen de extra's op deze discs zo'n anderhalf tot twee uur in beslag. Niet slecht dus.

Met de bevestiging van het achtste seizoen volgden afgelopen zomer ook bevestigingen voor het negende en tiende seizoen. Genieten van de avonturen van Leonard, Sheldon, Penny en de rest kan dus nog tot in de loop van 2017. Andere seizoenen behoren dan natuurlijk ook tot de mogelijkheden, maar het zou ook wel eens kunnen dat NBC geen nieuwe seizoenen wil maken als de hoofdrolspelers nog meer geld gaan eisen.