Blu-ray recensie - 'Under the Dome'  seizoen 2

Blu-ray recensie - 'Under the Dome' seizoen 2

Mooie uitgave en ook nog eens bomvol extra's.

Bedenker: Brian K. Vaughan | Cast: Mike Vogel (Dale 'Barbie' Barbara), Rachelle Lefevre (Julia Shumway), Natalie Martinez (Sheriff Linda Esquivel), Britt Robertson (Angie McAlister), Dean Norris (James 'Big Jim' Rennie) | Jaren: 2013 "“ heden | TV-release: CBS / SBS6

Ondanks het feit dat Stephen Kings boek Under the Dome slechts 1074 pagina's telde, wisten de makers van de CBS-serie, gebaseerd op het boek, genoeg materiaal te vinden voor een tweede seizoen. Dat seizoen is nu op Blu-ray verkrijgbaar en uiteraard recenseren we dat. Eerder recenseerden we al de Dvd-uitgave van het eerste seizoen.

In seizoen twee van Under the Dome proberen de bewoners van Chester's Mill te ontwaken uit hun nachtmerrie, waarin een mysterieuze vreemdeling en de afnemende voedselvoorraad hun overleving bedreigen. De op macht beluste Big Jim neemt de rol van dorpssheriff op zich. Ondertussen heeft iemand een weg uit de Dome gevonden… zullen de anderen ook kunnen ontsnappen?

Dit seizoen van de serie wordt aanzienlijk minder goed gerecenseerd dan het eerste. Kijken we naar RottenTomatoes, zien we dat de serie daar 57 procent scoort. "Ondanks dat het wat van de absurditeiten van het eerste seizoen terugneemt en wat potentie voor verbetering toont, voelt het tweede seizoen van Under the Dome als een rit zonder einde."

De kijkers lijken het daar wel een beetje mee eens te zijn, want de kijkcijfers vielen flink terug. De première van het tweede seizoen trok zo'n 9,4 miljoen mensen naar CBS, waar de eerste aflevering nog door 13,53 miljoen mensen bekeken werd. En wat de finale betreft, was er ook flinke terugval te zien. De finale van het eerste seizoen trok 12,1 miljoen kijkers en die van het tweede seizoen 7,52 miljoen.

Blu-ray : Under the Dome seizoen 2 | Duur: 532 min. | Release: december 2014 | Video: 1.78:1 widescreen | Audio: Engels Dolby Digital 5.1 Surround DTS-HD | Discs: 4x Blu-ray | EAN: 5-053083-020545 | Met dank aan: CBS / Paramount

Het tweede seizoen van de serie zit in een nette slipcover. Die voelt niet zoals andere slipcovers dat doen, waarschijnlijk omdat er niet een standaard laagje plastic over het karton zit. Het geheel voelt fijn aan en ziet er ook net uit. Op de voorkant zie je de koepel uit de titel van de serie en op de achterkant een reeks beelden uit de serie. Daarnaast tref je nog een overzicht aan van de zeer grote hoeveelheid extra's.

Maak je de Blu-ray hoes, die zoals gebruikelijk hetzelfde ontwerp heeft als de cover, open, tref je vier schijven van eenzelfde ontwerp aan. Mooi is dat binnen in de hoes staat aangegeven welke afleveringen op welke schijf staan, inclusief extra's én synopsis. Op de schijven zelf staan de nummers van de schijf en de titels van afleveringen.

De beelden van dit seizoen ziet er prima uit. Uiteraard is het geheel in HD opgenomen en dat valt er vanaf te zien. Bij close-ups kan je duidelijk elke rimpel zien en verder zijn de kleuren natuurgetrouw. Niets mis dus, met deze uitgave. Wat de audio betreft, zit het ook goed in deze uitgave. Het geheel is wat luidruchtig, maar dat past bij de stijl van de serie.

Zoals al aangegeven, bevat deze uitgave gigantisch veel extra's. Op bijna elke schijf tref je een hele reeks extra's aan, waaronder verwijderde scènes en een gag reel. Verder kan je rekenen op een hele reeks mini-documentaires. Zo is er een documentaire van 42 minuten, met de titel Inside Chester's Mill, die dient als terugblik op het eerste seizoen, maar ook op het maken van de serie. Dan is er een mooie mini-documentaire waarin Stephen King samen met de cast de premièreaflevering van het eerste seizoen doorneemt. Mooi om te zien, maar niet zo mooi als de Filming the Season Premiere special, waarin bijna twintig minuten lang gekeken wordt naar de praktische kanten van het maken van de serie.

Nog een mooie extra is Stephen King & Season 2, waarin de schrijver ingaat op zijn bijdrage aan het seizoen. De extra is interessant om te zien, vooral omdat King het boek schreef en mee heeft gewerkt aan de serie. Daarbij levert hij schrijfsels en personages aan en dat is mooi, want zo krijgt zijn boek meer diepgang via de serie. Nog meer mooie extra's: A Journey Through Season 2 (over verhaalelementen van het seizoen) en Visual Effects of Season 2 (met een uitgebreide blik op de digitale toevoegingen aan de reeks).

Daarmee hebben we overigens nog niet alle extra's besproken, maar neem maar van ons aan, dat er daar een heleboel van zijn. In totaal nemen ze zo'n twee en een half uur in beslag en dat is niet niks voor een Blu-ray uitgave van een serie. Vaak tref je alleen een gag reel en wat audiocommentaren aan en daarin heeft Paramount niet nagelaten in deze serie.

Op 9 oktober 2014 kondigde televisiezender CBS aan dat de serie vernieuwd werd voor een derde seizoen. Een precieze datum is er nog niet geprikt voor de eerste aflevering van dat seizoen, maar vermoedelijk zullen de uitzendingen halverwege '15 beginnen.