DVD-recensie: 'Under the Dome' seizoen 1

Een prachtige uitgave, zoals we er meer zouden willen zien.

Bedenker: Brian K. Vaughan | Cast: Mike Vogel (Dale 'Barbie' Barbara), Rachelle Lefevre (Julia Shumway), Natalie Martinez (Sheriff Linda Esquivel), Britt Robertson (Angie McAlister), Dean Norris (James 'Big Jim' Rennie) | Jaren: 2013 "“ heden | TV-release: CBS / SBS6

Stephen King is populair. Niet alleen worden er miljoenen exemplaren van elk van zijn boeken verkocht, ook zijn ze ondertussen vrijwel allemaal verfilmd. De serie Under the Dome is gebaseerd op het gelijknamige boek dat in 2009 verscheen en is zowel bij de critici als de kijkers een succes.

In de serie staat de volgende vraag centraal: Wat doe je als er ineens een mysterieuze koepel over je stad valt, die alle inwoners afsluit van de buitenwereld? De 'dome' die over het stadje Chester's Mill valt is ondoordringbaar en niemand kan er in of uit. De inwoners proberen te overleven in de barre post-apocalyptische omstandigheden waarin zij terecht zijn gekomen en zijn op zoek naar verklaringen voor deze mysterieuze gebeurtenis.

De serie verschilt flink van het bronmateriaal. Dit vertelde schrijver Stephen King vorig jaar in een interview. Zo is staat de Koepel in de serie enkele maanden over het stadje Chester's Mill, waar dat in het boek slechts één week het geval is. Verder zijn er nog veel andere zaken waar de inwoners zich druk om moeten maken, die in het boek niet voorkwamen. Maar dat komt vooral door de tijdspanne van de serie, die zoals gezegd veel langer is dan die van het boek. Waar King verder vaak erg kritisch is over verfilmingen van zijn werk, is hij in dit geval erg positief.

DVD : Under the Dome seizoen 1 | Duur: 520 min. | Release: april 2014 | Video: 16:9 (1.78:1) | Audio: Engels Dolby Digital 5.1 Surround | Discs: 4x DVD | EAN: 5050582967739| Met dank aan: CBS / Paramount

Het recensie-exemplaar van dit eerste seizoen van Under the Dome is vrij standaard. We treffen een reguliere DVD-hoes aan in een slipcover. Het ontwerp van zowel de cover als de hoes zijn precies hetzelfde, zoals we konden verwachten. Binnenin tref je verder zowel links als rechts een viertal discs aan.

Met uitzondering van disc twee, tref je op elke disc een drietal afleveringen aan (op disc twee zijn dat er vier). Verder vind je op elke disc een aantal special features aan, al vind je nergens welke features er op welke disc staan. Dat is verwarrend en die toevoeging was mooi geweest.

Wat wel erg mooi is, is dat je op de linkerbinnenkant van de hoes een synopsis vindt van elke aflevering. Daarbij staat ook aangegeven welke afleveringen op welke disc staan. Het was uiteraard nog mooier geweest, als je bij dat overzicht ook informatie over de features zou vinden. De ruimte was er daarvoor waarschijnlijk niet, gezien het feit dat de volledige rechterkant van de hoes in beslag genomen wordt door een Franstalige omschrijving van de afleveringen.

Er staan veel extra's op deze uitgave. Sterker nog, het zijn er zoveel, dat we graag vaker dit soort uitgave aan zouden treffen. De mooiste daarvan zijn toch wel Under The Dome: Filming the Pilot, Stephen King and "Under the Dome", "Under The Dome": From Novel to Series" en The World of "Under the Dome". Deze features graven diep en bieden een mooie blik op het vele werk dat in de serie zit. Verder zijn er wat verwijderde scènes aan de uitgave toegevoegd, evenals een gag reel en wat promo's.

Het is kortom een prachtige uitgave, die we wel vaker aan zouden willen treffen. Niet alleen is de serie leuk om te kijken, maar ook zijn de vele toevoegingen ook echt goede toevoegingen. We zijn dus blij dat de uitgever besloten heeft om meer te bieden dan wat standaardzaken als een gag reel en wat verwijderde scènes.

[video_embed]332[/video_embed]

Gemiddeld werden afleveringen van het eerste seizoen van Under the Dome door meer dan tien miljoen mensen bekeken. Niet slecht dus, en zo gezien is het ook niet vreemd dat er nog een seizoen komt. Het tweede seizoen is in de Verenigde Staten vanaf 7 juli 2014 te zien. Het is nog niet zeker of televisiezender SBS6, die de afleveringen in Nederland uitzond, ook het tweede seizoen zal uitzenden.