Recensie Apple TV+-serie 'Bad Sisters'

Recensie Apple TV+-serie 'Bad Sisters'

Verrukkelijke Ierse remake van de Vlaamse serie Clan over vier zussen die hun zwager uit de weg willen ruimen.

Regie: Rebecca Gatward, Josephine Bornebusch, Dearbhla Walsh | Cast: Anne-Marie Duff (Grace), Sharon Horgan (Eva), Sarah Greene (Bibi), Eva Birthistle (Ursula), Eve Hewson (Becka), Claes Bang (John Paul), David McCormack (Matt Claffin), Brian Gleeson (Thomas Claffin), e.a. | Aantal afleveringen: 10 | Speelduur: 49-58 minuten | Jaar: 2022

Door verbranding, verdrinking, bevriezing, oververhitting, verstikking, een natuurramp, een noodlottig ongeval, een kogel, een mes, vergiftiging of eigen toedoen; er zijn ontelbare manieren waarop de mens aan zijn einde kan komen. Een groot aantal voorbeelden, vaak van tragische aard, zagen we voorbijkomen in de weergaloos goede serie Six Feet Under. De mogelijkheden horen we ook langskomen in het nummer Who by Fire van Leonard Cohen. Laat dit nou weer het openingsnummer zijn in de Ierse tragikomische serie Bad Sisters, dit keer in een vertolking van de onnavolgbare PJ Harvey die met Tim Philips tekende voor de soundtrack.

Je kan het lot natuurlijk een handje helpen, door iemand eigenhandig naar de andere wereld te helpen. Zo willen de vier Ierse zussen Alleen Bibi, Ursula, Becka en Eva Garvey niets liever dan van hun zwager John Paul af. Ze noemen hem niet zonder reden 'the Prick', omdat ze allemaal wel kunnen meepraten over wat voor klootzak het is.

De half-Zweedse man drijft een wig tussen de zussen die al jong wees waren en dus een enorm sterke band hebben. Maar hij zit ook promoties in de weg, chanteert vreemdgangers, zorgt ervoor dat een buurtgenoot beschuldigd wordt van kindermisbruik en heeft er zelfs voor gezorgd dat een van de zussen een oog verloor. Bovendien is hij immens gevoelloos en slecht voor de vijfde zus, Grace.

Als kijker krijg je al snel net zo'n grote hekel aan JP, waardoor het niet lang duurt voor je vurig zit te hopen dat de moordplannen van de zussen zullen slagen. Helaas voor hen zijn ze door hun klunzigheid en (begrijpelijke) onervarenheid de slechtst denkbare moordenaressen. Dat het ze uiteindelijk toch lukt om hem dood te krijgen is al vanaf de eerste aflevering duidelijk, maar hoe precies is een mysterie dat met een enerverende combinatie van verleden en heden gedurende de tien afleveringen wordt ontrafeld.

Deze remake van de Vlaamse serie Clan, die veel ophef veroorzaakte omdat een van de moordpogingen deed denken aan de beruchte Kasteelmoord, begint vrij schematisch: in elke aflevering wordt er een zus onder de loep genomen en duidelijk gemaakt waarom ze een hekel aan haar zwager heeft, waardoor zich steeds weer een nieuwe zus bij het clubje moordplanners voegt. Deze introducties lijken noodzakelijk, maar zodra ze worden losgelaten wanneer de zussen 'op' zijn en er meer vrijheid komt in het verhaal, gaat de serie echt leven. Dit schept ook ruimte voor nieuwe invalshoeken.

Er speelt namelijk nog iets anders. JP's dood komt namelijk met een flinke som aan levensverzekering. Verzekeraars Thomas en Matt Claffin ("brothers from a different mother") hebben geen enkele zin om bijna een miljoen uit te keren en starten dus hun eigen onderzoek. Als ware politieagenten proberen ze met de kijker te achterhalen of de zussen inderdaad achter de dood zitten en zo ja, wie dan wel. Niet dat de vrouwen het nodig hebben, maar de halfbroers zorgen nog voor enig mannelijk tegenwicht.

Bad Sisters is door de imposante, prachtig in beeld gebrachte Ierse kust en het uitstekend op elkaar ingespeelde ensemble van kundige acteurs een waar kijkgenot. De mix van lichtvoetig drama, zwarte humor, amusante luchtigheden en zowel een whodunnit als een howdunnit is een schot in de roos. Het is dan ook zonde dat de laatste aflevering, met een wat voorspelbare twist, alle eindjes aan elkaar vastknoopt en weinig overlaat voor een tweede seizoen. Dat zou namelijk geen straf zijn. Hebben de Garvey-zussen niet nog ergens een andere aartsvijand rondlopen?

★★★★☆

Bad Sisters is te zien bij Apple TV+.