DVD-recensie: 'Intruders'

DVD-recensie: 'Intruders'

Fantastisch weergegeven uitgave van een matig bekeken BBC-serie.

Bedenker: Glen Morgan | Cast: James Frain (Richard Shepherd), Millie Bobby Brown (Madison O'Donnell), Tory Kittles (Gary Fischer), Mira Sorvion (Amy Whelan), John Simm (Jack Whalen) | Jaren: 2014 | Release: BBC

In 2007 werd het boek The Intruders gepubliceerd, van schrijver Michael Marshall Smith. In augustus 2014 werd door de BBC besloten het boek naar het kleine scherm te brengen. BBC Two en BBC America werkten samen aan de show, die door Eduardo Sánchez en Daniel Stamm geregisseerd werd.

In deze beklemmende psychologische thriller met paranormale trekjes maken we kennis met Jack Whelan. Hij werkte ooit bij de politie van Los Angeles en is een man met een verleden. Toch heeft hij met zijn vrouw Amy een vredig leventje weten op te bouwen. De idylle wordt echter ruw verstoord wanneer Amy plotseling verdwijnt. Terwijl Jack zich nog wanhopig afvraagt waar zijn vrouw gebleven is, klopt zijn oude schoolvriend Gary bij hem aan om hulp bij het oplossen van een moordzaak. Jack heeft in eerste instantie het idee dat Gary een sterk verhaal vertelt, maar naarmate hun gezamenlijke onderzoek vordert doen ze allerlei zeer verontrustende ontdekkingen. Daarbij wordt Jack geconfronteerd met zijn eigen duistere geheimen. Ook begint hij gevaarlijk dicht in de buurt te komen van een geheim genootschap dat bekend staat als Qui Reverti.

Ondanks dat het een prima spannende serie is, waren de kijkcijfers beroerd. De eerste aflevering werd nog bekeken door 0,8 miljoen mensen in de Verenigde Staten, maar dat aantal halveerde al voor de tweede aflevering. Uiteindelijk eindigde de serie met in totaal 0,27 miljoen kijkers. Zodoende dus, dat de BBC besloot er na één seizoen al de brui aan te geven. Dat eerste en enige seizoen is nu verkrijgbaar op Dvd en Blu-ray.

Dvd: Intruders | Duur: 360 min. | Release: april 2015 | Video: 16 : 9 | Audio: Engel 5.1 DTS-HD | Ondertiteling: Nederlands | Discs: 2x Dvd | EAN: 8-717344-756679 | Met dank aan: Just Media Group

Just Media Group heeft voor Intruders een prachtige Dvd-box gemaakt. Je krijgt hoes van standaard formaat aangeleverd, maar het geheel is net iets anders dan reguliere uitgaves. Je treft namelijk een plastic hoes aan, die je van een uitklapbare kartonnen hoes af kunt halen. Voorop de plastic hoes zie je de jonge hoofdrolspeelster van de serie, die als enige op het plastic staat afgedrukt. Daardoor komt ze een beetje naar voren en dat geeft een speciaal gevoel bij deze uitgave.

Achterop de uitgave tref je haar nog eens aan, wederom met een effect waardoor ze naar voren komt. Ook de synopsis van de serie is op het plastic afgedrukt en zweeft daarmee boven de afbeelding die op de kartonnen uitklaphoes staat. Op die hoes staan verder afbeeldingen van de andere hoofdpersonen van de show. Klap je hem open, tref je twee schijven aan. Elk daarvan bevat vier afleveringen; extra's zijn er helaas niet. Mooi aan de uitgave is verder een synopsis voor elke aflevering, die aan de rechterkant te vinden valt. Het enige minpunt van de uitgave is dat het een beetje een karwei kan zijn om het plastic om de uitklaphoes te frommelen. Maar verder ziet het er fantastisch uit.

De videokwaliteit is prima en past bij de duistere sfeer die de serie oproept. Toch tref je zo nu en dan een beetje gebrek aan scherpte aan, maar dat maakt niet dat details verloren gaan. Ergens voegt het zelfs iets toe aan het donkere sfeertje dat in de serie geschept wordt. De audio is beter van kwaliteit en sluit ook goed aan bij de serie. Dialoog is goed te verstaan en zo nu en dan komt de audio lekker hard uit de boxen.

Een tweede seizoen gaat er niet komen van deze BBC-serie. Voor fans heeft Just Media Group gelukkig niet bespaard op de uitgave van dit enige seizoen. Het resultaat is een mooie Dvd-box, in een hoes zoals we die vaker zouden willen aantreffen. Met de beelden zit het verder wel okay en met de audio is het nog beter gesteld.