Tv-serie op Blu-Ray: Deadwood

Tv-serie op Blu-Ray: Deadwood

HBO's westernserie die in de Top 10 staat van de tv-series die te vroeg zijn gecanceld.

Bedenker: David Milch | Cast: Timothy Olyphant (Seth Bullock), Ian McShane (Al Swearengen), Molly Parker (Alma Garret), Brad Dourif (Doc Cochran), W. Earl Brown (Dan Dority), John Hawkes (Sol Star), e.a. | Jaar: 2004 - 2006 | Tv-release: 21 maart 2004 (HBO, States), niet (Nederland)

Eind jaren 90 begon de Amerikaanse zender HBO zich serieus te focussen op het maken van eigen tv-series van hoge kwaliteit. De eerste successen werden gevierd met series als Oz en Sex and the City en niet veel later wist de zender zelfs Hollywood-films in de schaduw te zetten met het alom geprezen The Sopranos. Dit was voor HBO een enorme opsteker en de strategie werd kracht bijgezet. In de jaren daarna volgden talloze geslaagde en minder geslaagde series, die allen een bepaalde kwaliteit met zich mee brachten. Een van die series was Deadwood, die tussen 2004 en 2006 te zien was. De serie zoomde in op het stadje Deadwood en vele historische figuren uit die periode. Ergens heeft het wel wat weg van het huidige Boardwalk Empire en het kreeg destijds ook flink wat fans. Het wist zelfs een Golden Globe te winnen voor de rol van acteur Ian McShane. Ook werden er acht Emmy's verzilverd van de maar liefst 28 nominaties. Ondanks dit succes - en waarschijnlijk een schappelijk aantal kijkers - besloot HBO de serie na het derde seizoen te beëindigen, aangezien de betaalzender de contracten met de enorme cast niet wilde openbreken. In 2013 stond de titel op de achtste plaats in de lijst van zestig series die te vroeg zijn gecanceld van de Amerikaanse tv-gids TV Guide. Dit zegt natuurlijk genoeg over de westernserie. Aangezien Deadwood nog steeds flink wat fans kent, zijn in de afgelopen maanden de drie seizoenen uitgegeven op Blu-Ray.

Deadwood speelt zich af in 1877 en aan de wetteloosheid in Deadwood is een einde gekomen. De stad maakt zich op voor de eerste verkiezingen en het wordt duidelijk, hoe je het wendt of keert, dat de eerste sporen van beschaving zich beginnen te vertonen. Maar een beschaafde stad is nog geen vredige stad, en de machtsstrijd die wordt gevoerd om de toekomst van Deadwood te bepalen, is wreder dan ooit tevoren. Een gewetenloze nieuwkomer, zakenman George Hearst, dreigt de stad over te nemen, en de inwoners, waaronder de standvastige sheriff Seth Bullock en de gewelddadige salooneigenaar Al Swearengen, voelen zich gedwongen een strategisch verbond te sluiten om te kunnen overleven. Terwijl bloedige conflicten de stad voorgoed veranderen, komen de inwoners van Deadwood tot de wrange conclusie dat sommige rijkdommen beter niet opgeëist kunnen worden.

Blu-Ray: Deadwood: Seizoen 3 | Afleveringen: 12 x ca. 50 minuten | Release: januari 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Nederlands 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands, Duits, Frans, Engels | Aantal discs 3 x Blu-Ray | EAN: 5050582956009 | Extra's: geen | Met dank aan: Universal Pictures / Paramount Pictures

Het recensie-exemplaar van deze drie disc Blu-Ray uitgave van Deadwood is een iets dikkere standaard keepcase met ruimte voor de drie schijven. Aan de binnenzijde zijn de verschillende episodes aangegeven. De High Definition-beeldkwaliteit is ruimschoots voldoende. De serie heeft een mooie filter zodat het de tijdsgeest prima aangeeft. Hier en daar is wat onnodige grain zichtbaar, maar over het algemeen ziet het beeld er goed uit. De DTS-HD track vult dit prima aan, als kent de serie voldoende momenten waarin dialoog de boventoon voert.

De liefhebber van Deadwood moet zich tevreden stellen met kale edities. Universal / Paramount heeft ervoor gekozen om de flinke berg extra's van de Amerikaanse uitgave niet mee te nemen op de versies die hier in het schap liggen. De fan zal dit uiteraard jammer vinden. Toch mogen die van geluk spreken, aangezien veel succesvollere series als The Sopranos nog steeds niet in High Definition in het Nederlandse schap zijn beland.

Vervolg: Tv-films lijken er niet meer te komen...
De fans hopen waarschijnlijk nog steeds dat Deadwood een staartje krijgt. Er werd namelijk lange tijd beweerd dat de serie afgesloten zou gaan worden met twee tv-films. Dit is er echter nooit van gekomen. HBO zou beweren dat de plannen nog niet definitief in de ijskast zijn gezet, maar de kans op een dergelijk soort vervolg is nihil te noemen.