Recensie Netflix-serie 'Earthstorm'

Recensie Netflix-serie 'Earthstorm'

Hulpverleners, ooggetuigen en fanatieke stormjagers laten zien hoe destructief de natuur kan zijn.

Regie: Adam Brown, Tim Lambert, James Morgan, e.a. | Aantal afleveringen: 4 | Speelduur: 42-49 minuten | Jaar: 2022

Het klimaat verandert en daarmee veranderen ook de weeromstandigheden en natuurrampen. Voorheen kwamen veel heftige natuurverschijnselen, zoals tornado's en orkanen, voornamelijk voor in dunbevolkte gebieden. Maar door de klimaatveranderingen zullen ook dichtbevolkte gebieden steeds vaker door dit soort natuurgeweld worden getroffen. Earthstorm gaat in vier afleveringen in op verschillende natuurfenomenen die desastreuze gevolgen kunnen hebben voor de bevolking.

Elke aflevering heeft zijn eigen onderwerp: tornado's, vulkaanuitbarstingen, aardbevingen en orkanen. Stormjagers, ooggetuigen en hulpverleners vertellen uitgebreid over hun ervaringen met deze natuurverschijnselen. Velen van hen hebben van zeer dichtbij aanschouwd wat de gevolgen kunnen zijn wanneer de natuur zijn gang gaat. Ook vrezen enkelen van hen dat vanwege klimaatverandering dit soort zware natuurrampen steeds vaker voor zal gaan komen en steeds heftigere vormen aan zal nemen. Daar komt bij dat de wereldbevolking toeneemt en daarmee ook het aantal slachtoffers.

De makers van Earthstorm informeren de kijker uitgebreid door aan het begin van elke aflevering in te gaan op de wetenschappelijke aspecten van deze natuurverschijnselen. Hoe ontstaat een tornado of vulkaanuitbarsting en wat zijn de gevolgen ervan? Dit soort theorie komt uitgebreid aan bod met beelden ter verduidelijking. Na deze uitleg komen er mensen aan het woord die uit ervaring weten wat de natuur aan kan richten.

Door middel van livebeelden van recente tornado's, vulkaanuitbarstingen, aardbevingen en orkanen wordt de kijker duidelijk gemaakt hoe deze natuurfenomenen uitgroeien tot levensgevaarlijke rampen. Vanwege de berg informatie die wordt gepresenteerd ben je na als kijker het zien van deze documentaire dan ook echt een stuk wijzer. Verwacht van Earthstorm dus geen spannende wendingen of ontroerende en hartverwarmende nagespeelde scénes. Deze serie is puur informatief en daarin zijn de makers goed en vooral zeer uitgebreid. Ook is het voor iedereen goed te begrijpen, omdat alles in simpele bewoordingen wordt uitgelegd. Enkel de muziek zorgt af en toe voor wat spanning.

Earthstorm steekt in elkaar zoals menig documentaireserie: informatief, interessant om naar te kijken, maar niet smeuïg of spannend. Je zult dus niet op het puntje van je stoel zitten of de neiging voelen alle vier de afleveringen achter elkaar te bekijken. Maar voor wie geïnteresseerd is in aardrijkskunde of specifiek in natuurrampen is deze serie zeker de moeite waard.

★★★☆☆

Earthstrom is te zien bij Netflix.