Recensie Prime Video-serie 'Star Trek: Lower Decks' seizoen 3

Verrassend absurdistisch en creatief. Deze animatieserie laat zien wat er allemaal mogelijk is in het Star Trek-universum.

Regie: Jason Zurek, Michael Mullen, Fill Marc Sagadraca | Cast (stemmen): Jack Quaid (Brad Boimler), Tawny Newsome (Beckett Mariner), Eugene Cordero (Samanthan Rutherford), Noël Wells (D'Vana Vendi), Dawnn Lewis (Carol Freeman), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 26-30 minuten | Jaar: 2022

De eerste twee seizoenen van Lower Decks vormden een verrassende toevoeging aan het Star Trek-universum. Het bronmateriaal werd vermengd met animatie en humor zoals dat nog niet eerder was gedaan met Starfleet. Het derde seizoen weet daar nog een schepje bovenop te doen door zelfverzekerde creatieve keuzes te maken die zowel de absurdistische momenten als de emotionele kern van de serie verbeteren. Na tientallen series en films kan de sleur er een beetje in sluipen, maar Star Trek: Lower Decks laat zien dat er voor trekkies nog genoeg te beleven is.

Dit seizoen gaat verder waar het vorige is geëindigd. Het is zeker spannend om te zien wat er gebeurt met kapitein Freeman en de problemen op een wat groter niveau. Gelukkig ligt de focus snel weer op hetgeen waar Star Trek: Lower Decks in uitblinkt: de kneuterige, kleine schaal van problemen waar de bekende vaandrigs van het schip USS Cerritos tegenaan lopen. Deze kneuterigheid geeft de serie een menselijker karakter en maakt de gebeurtenissen herkenbaar. Het is in essentie een werkvloerserie als The Office en dat blijft een verrassende hoek in het Star Trek-universum.

Door de wereld zo uit te diepen is het geheel veel geloofwaardiger, ook al gaat het om een komische animatieversie van de geliefde sciencefictiongrootmacht. De verhalen gaan niet om werelden redden of oorlogen winnen, maar alledaagse problemen zoals de kamerindeling van de lagere rangen tot het vergaren van nieuwe leden voor Starfleet. Het kleine karakter van de serie en de doelen die gesteld worden werken verfrissend en de focus mag vaker liggen op de normale mensen aan boord van het ruimteschip in plaats van de kapitein.

Het is knap gedaan hoe de serie ook prima te bekijken is voor Star Trek-leken. Al snel wordt de hiërarchie en de gang van zaken duidelijk, ook voor degenen die niet weten hoe een Klingon eruitziet of wie Hikaru Sulu is. Toch zullen echte trekkies er meer uit halen, want de tien afleveringen zitten boordevol verwijzingen en cameo's. Gelukkig zijn al deze momenten van fanservice op een logische en goede manier vervlochten met de verhaallijnen.

Zelfspot is ook een veel voorkomend element. Er worden welbekende stijlfiguren uit Star Trek op de hak genomen, wat getuigt van durf. Daarnaast zijn er genoeg verwijzingen te vinden naar andere series en popcultuur, maar is er ook ruimte voor volwassen thema's als seks, religie, verlatingsangst en de worsteling met ouder worden. Hoewel het een komische animatieserie is, wordt de kijker serieus genomen.

De sterren van de show zijn de bemanningsleden. Elk met duidelijke eigenschappen en beweegredenen die een stuk verder gaan dan stereotypering. Het strakke, karaktervolle ontwerp van de personages is daarbij een kers op de taart. De personages steken door hun tegenstrijdigheden leuk tegen elkaar af, wat vaak resulteert in grappige momenten en goede grappen, al zal écht hard lachen maar een enkele keer gebeuren. Dit had wel wat vaker gemogen.

Latere afleveringen zijn hoogtepunten, waarbij sommige qua absurditeit bijna het niveau van Rick and Morty behalen. Dit zorgt voor een verrassende wending die door zijn schaarsheid speciaal blijft en niet het idee geeft dat er te veel leentjebuur wordt gespeeld. Een andere aflevering over het verplicht ontspannen van de bemanning is gelaagd en enorm goed geschreven. Er zijn ook directe vervolgen op oudere afleveringen die leuk op voortbouwen op bestaande verhaallijnen.

Star Trek: Lower Decks laat zelfverzekerd zien welke kanten er op gegaan kan worden met dit universum en bouwt betekenisvol door op zijn eigen verhaal. De laatste aflevering is de beste, met een perfecte mix van oprechte spanning en emotionele momenten. Dit zorgt ervoor dat het wachten op het vierde seizoen een moeilijke opgave wordt. Het is te hopen dat de USS Cerritos snel weer uitvliegt gaat en de meest originele ruimteavonturen beleeft.

★★★★☆

Star Trek: Lower Decks is te zien bij Prime Video.