Recensie Disney+-serie 'Women in Taipei'

Het leven van een moderne vrouw in Taipei kan nog behoorlijk dramatisch én kleinzielig zijn.

Regie: Yun-chan Lee | Cast: Lun-mei Gwei (I-shan Lin), Edison Wang (Cheng-en Li), Kimi Hsia (Hui-ju Hsu), Cosmos Lin (I-ching Lin), e.a. | Afleveringen: 11 | Speelduur: 47-60 minuten | Jaar: 2022

Als boegbeeld van diversiteit is het voor Disney+ geen onverwachte zet om een serie aan te bieden over een moderne vrouw in het Taiwanese zakenleven. Het scala aan Oost-Aziatische series wordt door de groeiende populariteit van K-drama's steeds breder, maar gek genoeg heeft Disney+ juist een serie aangekocht die al veel kritiek te verduren heeft gehad vanwege onjuiste representatie.

Tegen de wil van haar moeder in trekt hoofdpersoon I-shan van het saaie platteland naar Taipei, de spannende hoofdstad van Taiwan. Wonen in de bruisende metropool is voor haar een droom die uitkomt, maar integreren met de stadsmensen is moeilijker dan ze had verwacht. Voor meer dan tien jaar volgt de kijker haar transformatie tot een moderne zakenvrouw, met alle voorspelbare twintiger- en dertigerproblemen die daarbij gepaard gaan.

Het verhaal van I-shan is er een van zovelen. Women in Taipei is dan ook een bewerking van de Japanse dramaserie Tokyo Girl van enkele jaren geleden. Binnen de Chinese taalgemeenschap zijn ook de gelijkenissen groot met de serie Ode to Joy uit 2016 over drie moderne vrouwen in Shanghai. Kan deze dramaserie dan een uniek perspectief bieden op het leven van een vrouw in Taiwan?

Iedere aflevering lijkt in eerste instantie te draaien om I-shan zelf, maar telkens weer blijkt er een man nodig om een beetje leven in de brouwerij te brengen. Gezeten in hippe barretjes en bij straatkraampjes krijgt I-shan het nauwelijks voor elkaar om eerlijk te zijn tegen haar vrijers, en in de volgende aflevering dient de volgende zich dus weer aan. Het resultaat is een verslag van haar carrière die is opgedoft met een rits aan seksuele escapades, inclusief een affaire en een giftige relatie met een witte buitenlander. Het leven is maar spannend in Taipei...

Juist door deze verheerlijking van de hoofdstad kon de serie binnen Taiwan rekenen op forse kritiek. Er barstte een internetstorm los over het feit dat Taipei werd neergezet als een baken van progressie, terwijl het platteland maar werd afgebeeld als achterhaald. Het publiek was niet gediend van deze stereotypering, die nu over de hele wereld wordt verspreid via Disney+. Women in Taipei blijkt dus eerder te gaan over vrouwen in een verzonnen metropool, die onder geen enkele voorwaarde te min zou mogen zijn voor een vergelijking met Singapore, New York of Parijs.

Voor dramafans heeft de Taiwanese serie voldoende munitie in huis, maar jammer genoeg worden de afleveringen al gauw repetitief door het korte houdbaarheidsdatum van I-shans romantische interesse. De flinke dosis politiek en geroddel op haar werk maakt de serie er verder niet charmanter op. Als puntje bij paaltje komt toont Women in Taipei zich voornamelijk een handleiding om een verwaande workaholic te worden in een onrealistische weergave van Taipei. Bij Disney worden fantasieën waarheid en deze serie doet zijn status als opgepompte yuppendroom zeker eer aan.

★☆☆☆☆

Women in Taipei is te zien bij Disney+.