Blu-ray review: 'Ripper Street' seizoen 3

Puike uitgave van een goed ontvangen derde seizoen.

Bedenker: Richard Warlow | Cast: Matthew Macfadyen (Edmund Reid), Jerome Flynn (Bennet Drake), Adam Rothenberg (Homer Jackson), David Wilmot (Donald Artherton), MyAnna Buring (Long Susan) | Jaren: 2012 - heden | Uitzending: BBC, AmazonInstant

Rippert Street is een is een serie met een ietwat moeizaam verleden. Na twee seizoenen besloot de BBC, dat de zender prduceerde, er maar mee op te houden. Vervolgens was het de Amerikaanse webwinkel Amazon die de serie nieuw leven in blies, door de rechten op de eerdere seizoenen én op nieuwe seizoenen te kopen. Om die reden werd de show voortgezet en kwam er toch een derde seizoen.

Dit seizoen van deze historische misdaadserie begint met een rampzalige gebeurtenis waarvan het effect doordendert in alle verdere afleveringen. Bij een gruwelijk treinongeluk komen 54 mensen om het leven. Het wrak van de trein belandt letterlijk ongeveer voor de deur van H Division, het politieonderdeel dat onder leiding staat van Edmund Reid. Uit de wrakstukken komen al snel aanwijzingen tevoorschijn die leiden tot pijnlijke onthullingen. Er komen misdrijven aan het licht die niet alleen een bedreiging vormen voor Reids onaantastbare leiderschap maar ook voor zijn wankele geestesgesteldheid. Reid voelt zich ernstig beschadigd. Hij zal nergens voor terugdeinzen om wraak te nemen op degenen die hem dit diepgewortelde verdriet hebben aangedaan.

De ontvangst van het derde seizoen was positief. Kijk bijvoorbeeld naar de Telegraph, waar positief gesproken wordt over de eerste afleveringen. De recensent prijst vooral de complexiteit van de verschillende verhaallijnen van het seizoen en de sterke opening. "In tegenstelling tot standaard politieseries [...] lopen de levens van de personages en de zaken die ze oplossen meer door elkaar."

Blu-ray: Ripper Street seizoen 3 | Duur: 400 min. | Release: juni 2015 | Video: 1080p (16:9) | Audio: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertiteling: Nederlands | Discs: 2x Blu-ray | EAN: 8-717344-756501 | Met dank aan: Just Entertainment

De Blu-ray uitgave is standaard. Om de keepcase zit een slipcover met daarop de vier hoofdpersonen. Daarnaast lezen we in het groot de slogan The Law for the Lawless. Achterop tref je verder een uitgebreide synopsis van het derde seizoen aan, een foto en de gebruikelijke technische details. Uiterlijk gezien is het dus een vrij normale uitgave.

De sfeervolle beelden van de smerige straten van het negentiende eeuwse Londen zijn mooi om naar te kijken. De lijnen zijn scherp en de visuele effecten komen goed tot hun recht op het kleine scherm. De details komen dus goed tot hun recht. Zo hier en daar overheerst het achtergrondgeluid wel een beetje, maar erg is dat niet. Dialoog valt goed te volgen en dat is erg belangrijk. Wederom levert Just Entertainment dus een goede uitgave af.

Amazon Prime besloot op basis van de goede ontvangst en de sterke prestaties van het derde seizoen van Ripper Street om niet één, maar twee nieuwe seizoenen te bestellen. Daarme komen er dus in elk geval nog een vierde en een vijfde reeks op de streamingdienst van de Amerikaanse internetgigant. "Het is een vorrecht om [...] deze reis door het Victoriaanse Whitechapel voort te zetten," vertelde bedenker Richard Warlow toen het nieuws uitkwam.