Recensie Netflix-serie 'Cidade Invisivel' seizoen 2

Het tweede seizoen van deze mystieke serie poogt aandacht te vestigen op natuurbehoud.

Regie: Graciela Guarani, Luis Carone, Cassiano Prado, Luciana Baptista, Júlia Pacheco Jordão | Cast: Marco Pigossi (Eric), Manuela Dieguez (Luna), Alessandra Negrini (Inês), Julia Konrad (Gabriela), Jéssica Córes (Camila) e.a. | Aantal afleveringen: 5 | Speelduur: 38-51 minuten | Jaar: 2023

De bijzondere mysterieserie Cidade Invisivel ('onzichtbare stad') gaat over een bonte verzameling sprookjesfiguren gebaseerd op Braziliaanse folklore. Een groot deel van de serie speelt zich af in het Amazonegebied, waardoor de verwoesting van dit prachtige woud als onderwerp eigenlijk niet mag ontbreken. Dat gebeurt in het tweede seizoen, maar het wordt wel bewaard tot het allerlaatst.

Dat er twee jaar zijn verstreken na het eerste seizoen is goed te zien aan de actrice die Luna speelt, die in één klap van kind naar puber is gegaan. Veel van de sprankelende personages uit het eerste seizoen zijn er helaas niet meer, maar een aantal nieuwe figuren is interessant genoeg om dat goed te maken. Zo is er Débora, die een uiterst fascinerende ontwikkeling doormaakt.

Er wordt echter te weinig aandacht gegeven aan haar intrigerende verhaal, wat eveneens geldt voor veel andere gebeurtenissen. Alles gebeurt in hoog tempo en lijkt afgeraffeld. Waar het vorige seizoen zeven afleveringen bevatte, heeft seizoen twee er slechts vijf en daar lijkt het knelpunt te zitten. Het verhaal zou baat hebben gehad bij meer tijd, waardoor de achtergrond omtrent het tropisch regenwoud, dat slechts in de laatste aflevering een thema is, beter bij de rest zou aansluiten.

Vanaf de eerste aflevering gebeurt er ontzettend veel en moet de kijker opletten om alle gebeurtenissen en nieuwe personages bij te houden. Het zorgt voor een voorgevoel dat niet alle vragen precies zullen worden beantwoord, maar dit draagt wel bij aan het magisch-realistische gevoel dat overheerst. Alle magische elementen komen aan bod zonder al te veel uitleg en het verhaal krijgt hierdoor een sterk mysterieuze inslag die liefhebbers van het genre zal bevallen.

Het is geen verrassing dat het mystieke Cidade Invisivel is gebaseerd op traditionele Braziliaanse folklore. Verhalen die in Brazilië van mond tot mond gaan, bijvoorbeeld om kinderen braaf te krijgen of ongewenste zwangerschappen te verklaren, zijn door schrijvers Raphael Draccon en Carolina Munhóz in een modern jasje gestoken. Maker Carlos Saldanha pakte dit op en maakte er een mooie serie van, die ongetwijfeld heel herkenbaar is voor de Brazilianen en fascinerend voor de rest van de wereld.

Hoofdpersoon Eric heeft een lichte huid en blauwe ogen, en wordt door anderen (met name inheemse personages) soms 'gringo' genoemd: vreemde of buitenlander. Dit zal geen toeval zijn, wanneer hij de spil blijkt in de discussie over het behoud van het Amazonegebied. De inheemse bevolking heeft het meest te verliezen bij de ontbossing van het woud en de makers willen hier duidelijk aandacht aan besteden. Dit onderdeel lijkt erg buiten het verhaal geplaatst en komt niet echt goed uit de verf, maar is uiteraard goed bedoeld. Wellicht dat een volgend seizoen hier dieper op ingaat.

★★★☆☆

Cidade Invisivel is te zien bij Netflix.