Recensie Prime Video-serie 'Deadloch'

Recensie Prime Video-serie 'Deadloch'

Wat als Broadchurch een Australische komedie was? Deadloch beantwoordt die vraag.

Regie: Ben Chessell, Beck Cole, Gracie Otto | Cast: Kate Box (Dulcie Collins), Madeleine Sami (Eddie Redcliffe), Alicia Gardiner (Cath York), Nina Oyama (Abby Matsuda), Hollie Austin (Skye O'Dwyer), Tom Ballard (Sven Alderman), Duncan Fellows (Ray McLintock), Pamela Rabe (Margaret Carruthers), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 56-65 minuten | Jaar: 2023

De makers van Deadloch dachten dat Broadchurch een komedie was, omdat Olivia Colman erin speelde. Dat klopte zeker niet, maar gaf hun wel het idee om een komische draai te geven aan het detectivegenre. Detectiveseries zijn vaak tranentrekkers, maar Deadloch zal de kijker eerder laten huilen van het lachen. Die kijker zal wel even moeten doorzetten bij de eerste paar afleveringen, want de humor kan even wennen zijn, maar wordt daarna beloond met een mysterie vol spannende én grappige plotwendingen.

In het fictieve Tasmaanse dorpje Deadloch is Kevin de zeeleeuw de grootste zorg voor detective Dulcie Collins, totdat plotseling het lichaam van een man op het strand aanspoelt. Voor het oplossen van deze zaak krijgt Dulcie hulp van detective Eddie Redcliffe uit Darwin, die letterlijk níets serieus neemt. Wanneer er meer lichamen aanspoelen, moeten de vrouwen samenwerken om te ontdekken wie de moordenaar is voordat in Deadloch geen man meer overblijft.

Deadloch is gemaakt door Australische komieken Kate McCartney en Kate McLennan. Wie bekend is met Australische komedie weet dat dit een nogal botte vorm van humor betreft. Dat is ook zeker het geval bij Deadloch, maar deze serie doet er met flink wat naakt en een nog grotere dosis scheldwoorden een aardig schepje bovenop. De overdreven humor zal niet voor iedereen zijn weggelegd, maar zorgt er wel voor dat de zware scènes minder hard aankomen.

Misdaadseries staan bekend om de bijzondere dynamiek tussen de detectives, maar de eerste afleveringen zijn moeilijk door te komen vanwege detective Redcliffe. Zij is in het begin zó over de top dat ze de serie alle geloofwaardigheid ontneemt. Zodra ze zich minder afzet tegen Dulcie wordt Deadloch een stuk aangenamer om te bekijken. Veel personages komen in het begin over als karikaturen, maar gaandeweg zal de kijker inzien dat ze dat niet zijn. Dit is te danken aan de balans tussen komedie en drama, maar ook de sterke cast.

Deadloch is een aanrader voor fans van detectiveseries, vanwege de frisse kijk op het genre. Dat beide detectives vrouwen zijn zorgt ook voor originele verhaallijnen. Wie nieuwsgierig is naar het genre, maar series als Broadchurch te beladen vindt, kan Deadloch een kans geven. Aangezien de laatste tijd veel series al na hun eerste seizoen worden stopgezet, is het belangrijk om te melden dat het grote mysterie wordt opgelost. De serie maakt wel duidelijk dat er meer te vertellen is over de hilarische personages van Deadloch, maar misschien niet ín Deadloch...

★★★★☆

Deadloch is te zien bij Prime Video.