Dvd-recensie: 'Chasing Shadows' seizoen 1

Een prima uitgave van een Sherlock-achtige show.

Bedenker: Rob Williams | Cast: Reece Shearsmith (Det. Sgt. Sean Stone), Alex Kingston (Ruth Hattersley), Don Warrington (Ch. Supt. Harley Drayton), Noel Clarke (Det. Ch. Insp. Carl Pryor), Adjoa Andoh (Angela Bale) | Jaren: 2014 | Release: ITV

De Britse zender ITV zag het succes van BBC-serie Sherlock en dacht waarschijnlijk: zoiets willen wij ook. Het resultaat is Chasing Shadows, een vierdelige miniserie die draait om politie-inspecteur Sean Stone. Hij is een kei in het herkennen en voorspellen van patronen in menselijk gedrag. Hij weet hoe mensen werken, maar begrijpen doet hij ze niet.

Niemand wil met hem samenwerken behalve analiste Ruth Hattersley. Ruth beschikt over de tact en het empathisch vermogen waaraan Sean zo'n gebrek heeft. Hun tegengestelde karakters leiden regelmatig tot conflicten en frustraties, maar samen vormen ze een ijzersterk team. Dat moet ook, want Sean en Ruth zijn de enigen die de kwetsbaarste mensen in de samenleving kunnen beschermen tegen het kwaad dat altijd op de loer ligt...

Recensies van Chasing Shadows zijn niet heel positief. Zo lezen we bij de Independent dat de serie net als Sherlock probeert te zijn, maar het sterke dialoog van die serie ontbeert. Ook andere critici zien de overeenkomst, maar noemen de serie op zichzelf best prima. Kijkers trok het vierdelige drama ook genoeg: de première werd door 3,85 miljoen mensen bekeken en de finale door 3,26 miljoen.

DVD: Chasing Shadows seizoen 1 | Duur: 4 x 45 minuten | Release: augustus 2015 | Video: 16:9 | Audio: Engels | Ondertiteling: Nederlands | Discs: 2x DVD | EAN: 8-717344-756624 | Met dank aan: Just Entertainment

Chasing Shadows is een miniserie, die in een nette hoes, met daar een slipcover omheen aangeleverd wordt. Heel geïnspireerd ziet het er echter niet uit, want zowel de hoes als de cover als de schijven hebben exact hetzelfde ontwerp. Gelukkig zit het met de beelden wel snor. Er zijn veel wijde shots en close-ups en het geheel is daardoor redelijk sfeervol. Details zien we ook genoeg, maar extreem scherp zoals sommige Blu-ray uitgaves, is deze Dvd-uitgave uiteraard niet. De audio is niet hoogstaand, maar wel goed uitgebalanceerd.

Het lijkt erop, gezien het feit dat pontificaal seizoen 1 op de cover gedrukt staat, er een tweede seizoen komt van de miniserie. Of dat echt zo gaat zijn kunnen we niet bevestigen.