Blu-ray recensie: 'The Knick' seizoen 1

Blu-ray recensie: 'The Knick' seizoen 1

Prachtige uitgave van een interessante serie van Steven Soderbergh.

Bedenkers: Jack Amiel, Michael Begler | Cast: Clive Owen (Dr. John W. Thackery), Grainger Hines (Captain August Roberston), André Holland (Dr. Algernon Edwards), Jeremy Bobb (Herman Barrow), Juliet Rylance (Cornelia Robertson) | Jaren: 2014 "“ heden | Release: HBO, Cinemax

The Knick is een medisch drama van Cinemax dat volledig draait om het Knickerbocker ziekenhuis. De serie is volledig opgenomen en geregisseerd door Steven Soderbergh en telt tien afleveringen.

Het is het begin van de twintigste eeuw, en het Knickerbocker Hospital (bijnaam 'The Knick') in hartje New York kampt met geldproblemen en een grote uitstroom van rijke patiënten. De hoop is gevestigd op Dr. Thackery (Clive Owen) die, samen met de chirurgen, de zusters en het andere personeel worstelt om zichzelf en het ziekenhuis boven water te houden. The Knick biedt een fascinerend perspectief op een aantal belangrijke kwesties van het begin van de twintigste eeuw (waarvan de meeste tegenwoordig nog steeds relevant zijn), zoals rassenverhoudingen, klassenverschillen, snelle (en ongereguleerde) wijzigingen in farmaceutisch beleid, drugsverslaving en meer.

Het eerste seizoen van de serie is goed ontvangen. Op RottenTomatoes heeft de film een score van 88%, op 59 recensies. "The Knick is een oprecht emotioneel period drama, dat een down-to-earth aanpak heeft voor belangrijke onderwerpen." Gigantisch veel kijkers waren er niet: tussen de 0,3 en 0,4 miljoen mensen stemden voor de afleveringen af op Cinemax.

Blu-ray: The Knick seizoen 1 | Duur: 10 afleveringen, 48 min. | Release: augustus 2015 | Video: 1080p, 16 : 9 (1.78:1) | Audio: DTS-HD Master Audio: Engels 5.1; DTS Digital Surround 5.1: Frans, Duits, Spaans; DTS Digital Surround 2.0 Spaans, Portugees | Ondertiteling: Nederlands, Frans, Spaans, Duits, Deens, Zweeds, Noors, Fins, Pools, Portugees, Engels | Discs: 5x Blu-ray | EAN: 5-051888-210321 | Met dank aan: HBO, Cinemax

De Blu-rays worden aangeleverd in een nette slipcover met daarin een dubbeldikke keepcase. Voorop de standaard poster voor de serie, die ons Clive Owen toont. Achterop tref je de gebruikelijke informatie aan: over de extra's, over de serie zelf en de technische details. In de hoes zitten de schijven netjes los van elkaar, zodat je makkelijk de schijf kan pakken die je wil hebben. In de hoes zelf verder ook korte informatie over elke aflevering. Een synopsis, de titel, en de scenaristen staan telkens in de hoes.

De complete serie is met digitale camera's opgenomen en dat zorgt voor een net beeld. Er is weinig storing te vinden in het beeld, dat een goede indruk geeft. De randen zijn scherp en de kleuren mooi. De stijlvolle beelden komen goed tot hun recht op het kleine kastje. De audio klinkt ook goed; vooral het dialoog is goed te volgen en heeft altijd de overhand. De achtergrondgeluiden lenen een geloofwaardige air aan de serie, die daarmee een groot genot is om naar te kijken.

Cinemax en HBO hebben verder niet bespaard op de extra's. Elke aflevering heeft audiocommentaren en een eigen featurette van telkens zo'n twee minuten. Er is ook nog een vijfde schijf toegevoegd, met daarop twee extra's: Enter the Knick (een video van een kwartier die je vanalles uitlegt over de show) en Scoring the Knick, van eveneens een kwartier over de geluiden.

De show krijgt een tweede seizoen, dat op 16 oktober van start zal gaan. Net als de vorige keer, zijn nu ook alle afleveringen geregisseerd door Steven Soderbergh en alle castleden keerden terug. Het is nog even wachten op een bevestiging voor een derde seizoen, maar als dit tweede seizoen net zo goed ontvangen wordt en net zoveel kijkers trekt, lijkt dat wel tot de mogelijkheden te behoren.