Recensie Disney+-serie 'The Artful Dodger'

Briljante verfilming van het beroemde verhaal van Charles Dickens over de dokter met een schimmig verleden als zakkenroller.

Regie: Jeffrey Walker, Corrie Chen, Gracie Otto | Cast: Thomas Brodie-Sangster (Jack Dawkins), David Thewlis (Norbert Fagin), Maia Mitchell (Belle Fox), Damon Herriman (Lucien Gaines), Tim Minchin (Darius Cracksworth), Vivienne Awosoga (Hetty Baggett), Nicholas Burton (Rainsford Sneed), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 43-51 minuten | Jaar: 2023

Het is Australië in de tijd van pruiken en kwakzalvers, en voor de jonge chirurg Jack Dawkins is het flink aanpoten om rond te komen. Wanneer er door oplichting ook nog eens een dikke gokschuld aan hem blijft kleven, lonkt het dievenpad als nooit tevoren. Eertijds berucht als the Artful Dodger in een Londense bende waarmee hij met handlanger Oliver Twist de straten terroriseerde, benut hij zijn vaardigheden nu om uit de problemen te blijven. Alleen komt hij hierdoor wel steeds oog in oog met zijn eeuwige zwak voor misdaad.

The Artful Dodger is de perfecte botsing tussen Peaky Blinders en Da Vinci's Demons. Fijne, speelse opzet. Dat vleugje chaos afgewerkt met blitse muziekjes werkt gewoon als een trein, juist omdat het totaal niet bij de tijdgeest past maar desondanks trouw blijft aan Charles Dickens' gedachtegoed. Er zit een lekker tempo in de serie en zodra de aftiteling in beeld verschijnt, sta je al klaar om de volgende aflevering aan te zetten. Veel scherpe dialogen en doordenkertjes. En och, wellicht slechts een tikje te veel rondvliegende organen en afgehakte benen in het operatietheater.

Luid applaus voor het feilloze optreden van Thomas Brodie-Sangster in de titelrol. De Maze Runner-acteur krijgt het weer voor elkaar de absolute ster te zijn en switcht moeiteloos van arts naar superboef. Zijn guitige uiterlijk en innemende manier van acteren geeft wederom extra karakter aan zijn rol. In The Artful Dodger omarmt hij zijn personage alsof het zijn tweede persoonlijkheid is. Kien, ondeugend en professioneel. Mimiek met humor en een geloofwaardige bad boy wanneer daarom wordt gevraagd. Een betere Dodger moet zich nog melden.

Natuurlijk kun je het liefdesverhaal al van een kilometer afstand ruiken. En natuurlijk gaat alles eerst van een leien dakje voordat de boel grandioos naar de knoppen gaat. Vanzelfsprekend heeft iemand een dubbele agenda en leggen de makers met de vrijgevochten Belle overdreven veel nadruk op vrouwenemancipatie. Het is een formule die altijd scoort en ook The Artful Dodger maakt zich schuldig aan deze voorspelbare dans. Los van de druipende vleeswonden hangt er een lichthartig Pirates of the Caribbean-sfeertje in de lucht, maar voelt het nooit als een geforceerd stukje script.

Met het kostuumdrama The Artful Dodger trappen we het jaar goed af. Vooral voor liefhebbers van het victoriaanse tijdperk is het een geinige ervaring, aangezien de makers met vrije hand een verfrissende draai aan de geschiedenis geven. Acht gesmeerde afleveringen zonder inkakmomenten, vol gevatte dialogen en een cast die zich overduidelijk aan de personages heeft gehecht. En ook al bestempelt de hoofdrolspeler de serie als "not very Dickensian", is The Artful Dodger zonder twijfel een waardige aanvulling op de vele uitvoeringen die ooit van Oliver Twist zijn verschenen.

★★★★★

The Artful Dodger is te zien bij Disney+.