Blu-ray recensie: 'The Leftovers' seizoen 1

Puike uitgave van een mysterieuze nieuwe HBO-serie.

Bedenkers: Damon Lindelof, Tom Perrotta | Cast: Liv Tyler (Meg Abbott), Justin Theroux (Kevin Garvey), Amy Brenneman (Laurie Garvey), Christopher Eccleston (Matt Jamison), Chris Zylka (Tom Garvey) | Zender: HBO | Jaren: 2014-heden

Wat nou als plotseling 2% van de mensen verdwijnt? Daar draait The Leftovers om. Zonder directe aanleiding verdwijnen 140 miljoen mensen. Het dorpje Mapleton wordt hard geraakt hierdoor. Veel inwoners denken dat de verdwenen mensen naar de hemel zijn gegaan, maar of dat echt zo is? Het eerste seizoen van deze HBO-serie is nu verkrijgbaar op Dvd en Blu-ray.

De ontvangst van het eerste seizoen was redelijk positief, maar wel gemengd. Recensenten vonden vooral de toon te serieus, waardoor het bij vlagen geen prettige kijkervaring is. De boel is wel provocerend en stemt tot denken en dat is uiteraard positief.

De kijkcijfers wisselen flink. De eerste aflevering werd door 1,77 miljoen mensen bekeken. Dat aantal daalde daarna flink, naar 1,53 miljoen. De meeste mensen stemden af op de negende aflevering: 1,85 miljoen.

Blu-ray: The Leftovers seizoen 1 | Duur: 10 afleveringen / 53 minuten | Release: oktober 2014 | Video: 1080p 16x9 (1.85:1) | Audio: DTS HD-Master Audio: Engels, 5.1 / Dolby Digital: Frans 2.0, Spaans 2.0, Italiaans 2.0, Duits 5.1 | Ondertiteling: Nederlands, Frans, Spaans, Deens, Noors, Fins, Zweeds, Engels, Italiaans, Duits | Discs: 2x Blu-ray | EAN: 5-051888-209455| Met dank aan: Warner Bros.

De Blu-ray uitgave is erg net. Warner levert het seizoen aan in een dubbeldikke keepcase, met daar een slipcover omheen. Het geheel ziet er net uit en wordt aantrekkelijk gepresenteerd. Vooral de poster op de voorkant stemt tot vragen. Op de achterkant valt een uitgebreide synopsis te lezen en zie je veel informatie over de extra's en technische details. In de keepcase tref je verder nog informatie aan over de afzonderlijke afleveringen en de schijf waar ze op staan.

Beeld & Geluid
De beeldkwaliteit is geweldig. De shots zitten vol details en natuurlijke kleuren. Het geheel is levendig, en mooi om te zien en past goed bij de sfeer die gekozen is voor de serie als geheel. Het zwart is verder ook mooi en toont geen verlies aan details.

Ook de audio is van bijzonder hoog niveau. Warner heeft duidelijk gekozen voor de hoogst mogelijke kwaliteit. Muziek komt gevarieerd uit de boxen en geluiden komen precies van de goede kant. Het is daarmee een geweldige soundtrack om naar te luisteren, wat alleen maar past bij het hoge niveau dat al bij de beelden wordt neergezet.

Er zijn genoeg extra's te vinden voor de liefhebber. Zo is er een half uur durende documentaire over het maken van de serie. Daarin wordt leuke informatie gegeven over het verhaal en de manier waarop personages omgaan met het mysterieuze verdwijnen van vrienden en familie. Andere interessante dingen om te bekijken zijn I Remember, waarin Tom Perrotta en Damon Lindelof uitgebreid ingaan op het opbouwen van de serie. Andere extra's die de moeite waard zijn, gaan in op de mysterieuze cultus die zich vormt na het verdwijnen van de mensen en een vooruitblik op het volgende seizoen.

Seizoen twee is onlangs al in première gegaan en is tot dusverre positiever ontvangen. De serie wordt nu omschreven als één van de besten drama's op tv, en misschien wel het beste drama van HBO. De kijkervaring zou ook subtieler zijn, het verhaal beter gefocust en de ervaring als geheel fijner. Of er een derde seizoen komt is zeer de vraag. De eerste aflevering van het nieuwe seizoen trok nog maar 0,7 miljoen mensen naar HBO.