Blu-ray recensie: 'Vikings' seizoen 3

Blu-ray recensie: 'Vikings' seizoen 3

Zowel qua look als qua inhoud een perfecte uitgave.

Bedenker: Michael Hirst | Cast: Travis Fimmel (Ragnar Lothbrok), Clive Standen (Rollo), Gustaf Skarsgard (Floki), Katheryn Winnick (Lagertha), Jessalyn Gilsig (Siggy Haraldson) | Jaren: 2013 - heden | Zender: History Channel, Fox

Sinds 2013 zendt het Amerikaanse History Channel een serie uit rond het brute verhaal van een Noorse legende, Ragnar Lothbrok. De serie, Vikings, is uiterst populair wegens zijn bruutheid en grote hoeveelheid actie en intrige. Sommigen wijzen er zelfs op dat de serie precies het aantal veldslagen en plotwendingen heeft dat bijvoorbeeld HBO's Game of Thrones soms mist. Ondertussen verkeert deze actieserie al in zijn vierde seizoen (dat binnenkort uitgezonden wordt). Voordat het zover is, kunnen we hier in Nederland nog even genieten van een Blu-ray van het derde.

Ragnar, intussen koning van zijn volk, blijft rusteloos en leidt zijn leger Noorse krijgers tijdens epische avonturen, van de kusten van Essex tot het mythische Parijs. Ragnar's moed en kracht zal echter nooit als tevoren op de proef gesteld worden door verbijsterend verraad en verborgen gevaren. Floki vindt Atherlstan ondertussen steeds meer verdacht, wegens diens innerlijke worstelingen tussen zijn God en die van de Noordmannen. Een clash tussen religies, die zijn uitwerking zal hebben op zowel Ragnar, Floki als Athelstan.

Het derde seizoen van Vikings werd bijzonder goed ontvangen. Volgens RottenTomatoes waren critici universeel positief over de serie. Op 11 recensies geeft de site het seizoen een score van 100% en een 7,9/10. "Vikings blijft zijn offensief boordevol meeslepende actie, intriges en personages voort, geleid door Michael Hirsts sterke visie van de Noorse legende."

Het seizoen werd minder bekeken dan voorgaande seizoenen. Het eerste seizoen trok nog consequent meer dan 3,5 miljoen kijkers naar History Channel, het tweede zo'n 3 miljoen en dit derde seizoen nog 2,8 miljoen. Kortom: Er zit een zekere daling in het aantal mensen dat afstemt op de serie.

Blu-ray: Vikings seizoen 3 | Duur: 9 uur | Release: november 2015 | Video: 1.78:1 | Audio: Engels 5.1 DTS-HD Master Audio, Frans 5.1 DTS | Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels | Discs: 3 | EAN: 8-712626-089124 | Met dank aan: MGM, 20th Century Fox

Het seizoen wordt in één van de beste Blu-ray boxen aangeleverd die we tot nu toe voorbij hebben zien komen. Er is allereerst de gebruikelijke slipcover, met voorop de poster van het seizoen en achterop een synopsis en de gebruikelijke technische details. Haal je de slipcover er vanaf, kom je het interessante en unieke deel van de serie tegen. De schijven zijn namelijk geplaatst in een soort boekje, waarbij elke schijf een eigen drager heeft. Verder is er nog een compleet boekje toegevoegd met daarin omschrijvingen van de individuele afleveringen. Kortom: qua uiterlijk een Blu-ray uitgave zoals we ze veel vaker zouden willen zien.

Maar is het beeld en geluid van net zo'n hoog niveau? Daar kunnen we bevestigend op antwoorden. Ook hier is niet op bezuinigd. Sowieso staat de serie al bekend om zijn briljante sets en goede visuele effecten en kostuums. Dat komt allemaal mooi tot uiting op de Blu-ray. Beelden zijn over het algemeen bijzonder scherp en detailshots zijn ook helder. De randen van objecten zijn waar nodig scherp en de kleuren zijn mooi gebalanceerd. Ook de audio is van hoog niveau, met een 5.1 DTS soundtrack. Dialoog is goed te volgen en is altijd goed te horen boven omgevingsgeluiden uit. Die geluiden zin overigens ook helder vertegenwoordigd op de uitgave, want bijvoorbeeld in de Vikingkampen hoor je genoeg geluiden om je heen die het een reëel geheel maken.

Er zijn veel extra's toegevoegd aan de uitgave. Speciaal is vooral de featurette A City under Siege, die geheel draait om de aanval op Parijs. Mooi om te zien hoe dat is opgezet en wat voor planning daar aan vooraf ging. Andere toffe featurettes zijn Heavy is the Head, over de vele beslissingen die koning Ragnar moet nemen, en de informatie die is toegevoegd over de goden van de Noormannen. Het is overigens ook het vermelden waard dat aan deze uitgave uitgebreide versies van de afleveringen te zien zijn, die niet op televisie werden uitgezonden.

[video_embed]1397[/video_embed]

Er komt uiteraard een vierde seizoen van Vikings. Dat krijgt volgens de laatste verhalen meer afleveringen dan voorgaande seizoenen, al kunnen we niet met zekerheid zeggen hoeveel. Interessant zijn ook geruchten over het seizoen: Ragnar zou om het leven komen en opgevolgd worden door zoon Bjorn. Showrunner Michael Hirst vertelde al eens een serie zonder Ragnar te kunnen zien. Wie weet gaat het dan ook echt gebeuren…