Dvd-recensie: 'Downton Abbey' seizoen 6.2

We missen de finale van de serie...

Bedenker: Julian Fellowes | Cast: Hugh Bonneville (Robert Crawley), Laura Carmichael (Lady Edith Crawley), Jim Carter (Charles Carson), Brendan Coyle (John Bates), Michelle Dockery (Lady Mary Crawley) | Jaren: 2010 - 2015 | Zender: ITV

Met het acht afleveringen tellende zesde seizoen en een speciale kerstaflevering, kwam Downton Abbey afgelopen winter tot een einde. De zender was jaren te zien op de Britse zender ITV en cast én crew vonden het welletjes geweest. Ze wilden de serie niet uitmelken. Een goede beslissing, want de finale van de show werd maar liefst 10,9 miljoen keer bekeken in het Verenigd Koninkrijk.

In Nederland is nu de tweede helft van het zesde seizoen verkrijgbaar op Dvd. De box bevat enkel aflevering zeven en acht en een hele reeks specials. De finale van de serie is gek genoeg niet toegevoegd.

We keren terug naar de weelderige omgeving van Downton Abbey voor het zesde en laatste seizoen van deze fenomenale dramaserie. Aan onze tijd met de Crawleys komt langzaam een einde en we zien wat er gebeurt in de familie en de bediendes die voor hen werken. Ze worden geconfronteerd met nieuwe uitdagingen en gaan hun eigen weg in de alsmaar veranderende wereld. Geheimen en haarscheurtjes in de relaties bedreigen de eenheid van de familie, terwijl men beneden probeert te navigeren door de sociale veranderingen die hun banen op het spel zetten. Het laatste seizoen van deze met prijzen overladen serie volgt onze favoriete karakters in hun zoektocht naar eeuwig geluk. Zal Mary de juiste keuze maken? Zal haar zus Edith eindelijk rust vinden? Zullen Carson en mevrouw Hughes elkaar eindelijk het ja-woord geven? En zullen Anna en Bates alle hindernissen kunnen nemen die op hun pad komen?

DVD: Downton Abbey seizoen 6.2 | Duur: 3 uur | Release: december 2015 | Video: 1.78:1 | Audio: Engels Dolby Digital 2.0 | Ondertiteling: Engels, Nederlands, Deens, Zweeds, Fins, Noors | Discs: 2x DVD| EAN: 5-053083-057541 | Met dank aan: Universal

De Dvd's van dit tweede deel van seizoen zes worden in een nette verpakking aangeleverd. We krijgen een reguliere Dvd-box met daar omheen een slipcover. Beiden hebben hetzelfde ontwerp. Voorop staat de cast van de show verzameld en achterop tref je een synopsis aan. Gek genoeg geen informatie over de ontbrekende finale, of welke afleveringen je op deze uitgave aantreft. Het was een broodnodige toevoeging wat ons betreft.

Gelukkig zit het met de beelden wel redelijk goed. Het geheel ziet er mooi uit en de kleuren zijn erg realistisch. Heel veel detail moet je niet verwachten bij deze uitgave; het blijft immers een reguliere Dvd-uitgave. Wel ziet de serie er mooi uit om naar te kijken en zijn de vele kostuums en sets erg mooi. De audio is een DTS-HD 2.0 soundtrack en mist enige intensiteit, maar het geheel klinkt alsnog redelijk goed uit de boxen. Omgevingsgeluiden zijn er verder genoeg.

Er zitten veel extra's bij de twee afleveringen. Zo is er een complete schijf toegevoegd met manners of downton abbey. Ander specials zijn een sneak peak naar de finale van de serie, de auto's, een afscheid voor Highclere en een blik op de veranderende tijden. Het is jammer dat deze uitgave niet de finale heeft en eigenlijk uit maar twee afleveringen en wat bonusfeatures bestaat. Daardoor lijkt het geheel op uitmelken, want ontbreken in de kast van de liefhebber kan deze uitgave uiteraard niet.