Recensie: Hinterland Seizoen 1 - Pilot
Series / Nieuws

Recensie: Hinterland Seizoen 1 - Pilot

Hinterland; een angstaanjagend atmosferische nieuwe Welsh detective-serie die zich afspeelt in de griezelige omgevingen van het afgelegen kustdorp 'Aberystwyth'.

Hinterland; een angstaanjagend atmosferische nieuwe Welsh detective-serie die zich afspeelt in de griezelige omgevingen van het afgelegen kustdorp 'Aberystwyth'. Alsof het nog niet lastig genoeg was om hartverscheurende verhalen te filmen midden in de wildernis van Wales, hebben de makers van Hinterland de serie twee keer gemaakt; een keer in het Welsh en een maal in het Engels. Wat Vikings is voor Canada, en The Killing voor Denemarken, is Hinterland voor Wales. De serie in een notendop: The Welsh Killing. Let op mogelijk spoiler-gevoelige informatie in de bespreking van de pilot van deze serie.

** SPOILERS **

Het is een prachtige, frisse ochtend, met fluitende vogeltjes op de achtergrond, het ontspannende geluid van rollende golven aan de kust en een vleugje mist op de hogere gebieden. Een indrukwekkende setting, met het pittoreske landschap van Aberystwyth "“ Wales, waar je kennis maakt met Detective Chief Inspector (DCI) Tom Mathias (Richard Harrington), die zijn dagelijkse dosis aan hardlopen afrondt. Opeens gaat zijn telefoon en wordt je in de volgende scene, nog geen vijf minuten in de serie, met je neus gedrukt op de volgende feiten: kapot gevallen fotolijstjes op de grond, een bloederig plaats delict in het huis van een oudere vrouw, een badkamer rijkelijk bestrooid met bloed, een badkuip tot aan de nok toe gevuld met rood vloeistof en een tand op de vloer. Voor degene die nog geïntrigeerd zijn: Welkom bij Hinterland, of 'y gwyll' in het Welsh!

DCI Tom Mathias, een detective die niet eens weet hoe een eenvoudige koffiezet apparaat werkt, heeft met zijn onorthodoxe aanpak en bijna eigenwijze vasthoudendheid veel mysteries opgelost, maar na tien jaar gewerkt te hebben bij de politie in Londen wordt hij, om onbekende reden, overgeplaatst naar de westkust van Wales; een gebied bewoond door mensen met hun eigen leefregels en geheimen. Wonende in zijn krakkemikkige caravan is het aan hem om vanaf de eerste dag van zijn nieuwe baan, samen met zijn team, bestaande uit DI Mared Rhys (Mali Harries), DS Sian Owens (Hanna Daniel) & DC Lloyd Ellis (Alex Harries), allerlei raadselachtige gruweldaden op te lossen. Hoewel de laatste twee genoemde personages meer bijrollen zijn, is de rol van Mali Harries een stuk belangrijker "“ een vrouw uit de omgeving die de samenleving van Aberystwyth van binnen en van buiten kent.

Na het aantreffen van het eerder genoemde bloedbad is de eigenaar, de 64-jarige alleenstaande vrouw Helen Jenkins, nergens te bekennen. Aanvankelijke aanwijzingen leiden de detective en zijn inspecteur tot de gruwelijke ontdekking van het lichaam van een vrouw, drijvend op de bodem van een ravijn; beter bekent als "The Devil's Bridge Falls". Na verder onderzoek wordt het duistere verleden van het slachtoffer langzamerhand duidelijk. Helen was directrice van het berucht kindertehuis, Pontarfynach "“ gelegen bij de watervallen, waar zij met zeer harde hand regeerde. Het kindertehuis, wat nu armoedig pension met verschrikkelijk behang is, verbergt een angstaanjagende bovenste verdieping waar de zonden van het verleden zijn opgesloten. Wat is er destijds in Pontarfynach gebeurd? Wie was Helen Jenkins precies? En, wat heeft het verleden te maken met haar moord? Het mysterieuze verleden van dit gebouw resulteert in een ruime selectie aan verdachten, motieven en dwaalsporen in deze eerste aflevering vol boeiende personages en spannende verhalen.

Of Hinterland zijn verwachtingen kan waarmaken en het niveau van de eerste aflevering door kan zetten is nog maar de vraag, maar de pilot van deze serie is zeker aan te raden! Andere afleveringen en aspecten van dit eerste seizoen zullen ongetwijfeld nog besproken worden op deze site, voor een vollediger en uitgebreidere verdict. Kun jij niet wachten? De dvd-box Hinterland Seizoen 1 is onder andere te koop bij Bol.com vanaf €19,50; ook op Blu-Ray!

Tweede Seizoen
Ondertussen is door BBC Wales al bevestigd dat er een tweede seizoen komt van Hinterland. De productie is een maand geleden al begonnen en de locaties en omgevingen van het eerste seizoen zullen ook weer terug komen in de nieuwe afleveringen. Hoofdrolspeler Richard Harrington zal begin 2015 weer te zien en horen zijn, in het Welsh en Engels, op de Engelse beeldbuis. Wanneer het uitgezonden wordt in Nederland is nog niet bekend, maar ondertussen kun je wel genieten van dit stukje prachtige televisie met de DVD van het eerste vier-delige seizoen; een whopping 775 minuten aan The Welsh Killing!