Dvd-recensie: 'De Fractie' seizoen 2

Dvd-recensie: 'De Fractie' seizoen 2

Vermoedelijk het laatste seizoen.

Cast: Joris Smit (Tim Snel), Sandra Mattie (Marise Collee), Han Kerkhoffs (Jan Leusing), Tijn Docter (Vincent Capteijn), Marie Louise Stheins (Corine van Daalen) | Jaren: 2015 "“ heden | Uitzending: VPRO

De Fractie ging met het eerste seizoen goed van start. De VPRO-serie startte met maar liefst 713.000 kijkers en bleef daarna gemiddeld op een kwart miljoen steken. Een flinke daling, maar alsnog een prima aantal. De Nederlandse The West Wing kreeg om die reden een tweede seizoen, dat nu in Nederland op Dvd verkrijgbaar is.

Na het aftreden van fractievoorzitter Marise (Sandra Mattie) moet een nieuwe leider worden gekozen en het kan niet anders dan dat Tim (Joris Smit) dat wordt. Maar de stemming loopt geheel anders dan verwacht en nu moet Tim intern én extern campagne voeren om zijn machtspositie te veroveren. Terwijl Marise, die is weggepromoveerd richting de Eerste Kamer, zich tot irritatie van menigeen blijft bemoeien met de dagelijkste gang van zaken in de fractie, werkt Tim in nauw overleg met de spindoctor van de partij, Vincent (Tijn Docter) aan zijn strategie. Centraal daarin staat het regelen van zoveel mogelijk optredens in de veelbekeken politieke talkshow van Suus (Daphne Bunskoek), waar hij het ene na het andere vernieuwende plan lanceert. Zijn concurrenten om het leiderschap, Dara (Nadia Amin) en Michaël (Mads Wittermans), zien dat met lede ogen aan. Zeker wanneer het vermoeden steeds groter wordt dat er meer is dan alleen een zakelijke band tussen Tim en Suus. VPN-voorzitter Jan (Han Kerckhoffs) moet alle zeilen bijzetten om de eenheid van de partij te bewaren. Wanneer Vincent een geheim plan in werking zet om Tim definitief op het schild te heffen, komt de situatie op scherp te staan. Zal de VPN de strijd om de macht overleven?

DVD: De Fractie seizoen 2 | Duur: 10 x 30 min. | Release: februari 2016 | Video: 16:9 | Audio: Nederlands Dolby Digital 5.1 | Discs: 2x DVD| EAN: 8-717344-758611 | Met dank aan: Just Entertainment

Het ontwerp van dit tweede seizoen is hetzelfde als dat van het eerste. Er is een slipcover met voorop de drie hoofdpersonen en achterop zien we een uitgebreide synopsis en een nogal zelfverzekerd kijkende Tim Snel. Daarnaast zijn er de gebruikelijke technische details. In de slipcover zit verder de gebruikelijke dubbeldikke Dvd-hoes. Daarin tref je de twee schijven op elkaar gestapeld aan. Dat is jammer, want zijn er twee die prima naast elkaar neergelegd hadden kunnen worden.

De beelden en audio op deze uitgave zijn gelukkig wel prima. De opnames worden op locatie in Den Haag gemaakt en dat geeft een bepaald realisme aan de serie. De beelden zijn verder van prima kwaliteit en tonen genoeg detail. Ook de kleuren zijn levendig en dat maakt het geheel een mooie kijkervaring. Ook de audio is goed, dialoog is namelijk helder te volgen en daar haalt deze serie zijn kracht uit.

Er is geen toekomst meer voor de serie. De Fractie had in zijn tweede seizoen in de première slechts 88.000 kijkers, waarmee het niet meer te rechtvaardigen valt om de serie een derde seizoen te geven.