Series / Nieuws
Abonnees keren Ziggo massaal de rug toe
Ziggo verliest abonnees met name door de steeds hogere tarieven.
Het aantal klanten bij Ziggo blijft dalen en ook in het eerste kwartaal van dit jaar is daarin geen verbetering te zien. Ondanks pogingen om het tij te keren, verloor het bedrijf opnieuw tienduizenden abonnees. Ziggo zag in drie maanden tijd 40.500 klanten vertrekken. Opvallend daarbij is dat het merendeel hun internetabonnement heeft opgezegd.
In een poging klanten vast te houden en nieuwe aan te trekken, verwierf Ziggo vorig jaar de exclusieve uitzendrechten van de Champions League. De hoop was dat deze sportrechten klanten zouden verleiden tot een langer verblijf bij de provider. Vooralsnog lijkt dat effect uitgebleven.
De aanhoudende prijsverhogingen en de relatief hoge tarieven maken Ziggo kwetsbaar voor klantverlies. Veel klanten kiezen ervoor om over te stappen naar goedkopere alternatieven of passen hun pakket aan. Daarbij wordt vaak de vaste telefonie als eerste geschrapt, om zo de maandlasten te drukken.
De financiële gevolgen van deze ontwikkeling zijn zichtbaar. Ziggo zag de omzet met 5,6 procent dalen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst kwam uit op iets meer dan 400 miljoen euro, wat neerkomt op een daling van ruim 10 procent. Terwijl Ziggo terrein verliest, boekte de mobiele tak Vodafone juist groei. De mobiele tak wist er in het eerste kwartaal van dit jaar 29.000 nieuwe abonnees bij te krijgen.
Wellicht dat Ziggo toch eens kritisch moet kijken naar de prijswijzigingen. Anderzijds, nog steeds 400 miljoen euro per jaar winst, dus is er nu echt een groot probleem?
In een poging klanten vast te houden en nieuwe aan te trekken, verwierf Ziggo vorig jaar de exclusieve uitzendrechten van de Champions League. De hoop was dat deze sportrechten klanten zouden verleiden tot een langer verblijf bij de provider. Vooralsnog lijkt dat effect uitgebleven.
Prijsdruk
De aanhoudende prijsverhogingen en de relatief hoge tarieven maken Ziggo kwetsbaar voor klantverlies. Veel klanten kiezen ervoor om over te stappen naar goedkopere alternatieven of passen hun pakket aan. Daarbij wordt vaak de vaste telefonie als eerste geschrapt, om zo de maandlasten te drukken.
De financiële gevolgen van deze ontwikkeling zijn zichtbaar. Ziggo zag de omzet met 5,6 procent dalen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst kwam uit op iets meer dan 400 miljoen euro, wat neerkomt op een daling van ruim 10 procent. Terwijl Ziggo terrein verliest, boekte de mobiele tak Vodafone juist groei. De mobiele tak wist er in het eerste kwartaal van dit jaar 29.000 nieuwe abonnees bij te krijgen.
Abonnementen?
Wellicht dat Ziggo toch eens kritisch moet kijken naar de prijswijzigingen. Anderzijds, nog steeds 400 miljoen euro per jaar winst, dus is er nu echt een groot probleem?