
Recensie
NPO Start-serie 'After the Flood': modder en moord zorgen voor drama dat niet echt overtuigt
Voor een boeiende misdaadserie is meer nodig dan een intrigerende hoofdpersoon en een dreigende setting.
Regie: Azhur Saleem | Cast: Sophie Rundle (Joanna Marshall), Anita Adam Gabay (Tasha Eden), Lorraine Ashbourne (Molly Marshall), Matt Stokoe (Pat Holman), Jonas Armstrong (Lee Ellison), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 43-46 minuten | Jaar: 2024
Een Engels plattelandsdorp wordt getroffen door een overstroming, maar dat is niet het enige wat de rust verstoort. Tijdens het puinruimen wordt namelijk een lichaam gevonden. In eerste instantie lijkt dit slachtoffer te zijn verdronken, maar er blijkt sprake van moord. Politievrouw Joanna Marshall is vastberaden de zaak op te lossen voordat haar zwangerschapsverlof begint. Klinkt spannend, maar de uitvoering valt tegen.
In After the Flood wordt het dorp zowel letterlijk als figuurlijk overspoeld door ellende. Drama na drama ontvouwt zich. Joanna staat midden in deze chaos en doet er alles aan om te helpen. Ze wil de gemoederen in het dorp bedaren, een opleiding tot rechercheur starten, haar opdringerige schoonfamilie op afstand houden én in haar eentje een moordzaak oplossen. En dat allemaal voordat ze haar eerste kind op de wereld zet.
Sophie Rundle speelt Joanna overtuigend als een vastberaden vrouw met een duidelijk doel: de waarheid achterhalen. Een ander lichtpuntje is Lorraine Ashbourne als Jo's moeder: een bijrol die verrassend veel kleur en luchtigheid toevoegt. Helaas slagen niet alle acteurs erin hun personage met evenveel gevoel en kunde neer te zetten, wat resulteert in enkele tenenkrommende dialogen.
After the Flood begint veelbelovend met een overstroming en de vondst van het dode lichaam, maar zakt daarna al snel in. De eerste afleveringen bestaan uit losse flarden van verhaallijnen die weinig indruk maken. Ook het tempo voelt vreemd aan. Scènes eindigen abrupt om op onlogische wijze over te schakelen naar een andere verhaallijn. Het geheel loopt daardoor niet lekker. Pas in de laatste twee afleveringen valt alles meer op zijn plek. Daarin komen de verhaallijnen samen, verbetert het ritme en wordt de spanning eindelijk echt voelbaar.
Het Engelse landschap wordt aardig in beeld gebracht en sluit goed aan bij de sfeer van het verhaal. De makers weten de overstroming goed te benutten voor de spanning. De constante dreiging van een nieuwe overstroming zorgt ervoor dat de druk steeds verder oploopt. Daardoor krijgt het verhaal meer urgentie en spanning. Het is een slimme manier om de natuurramp niet alleen als achtergrond te gebruiken, maar ook als actief onderdeel van het plot.
Maar al die elementen resulteren helaas niet in een memorabele serie. Ondanks enkele sterke aspecten voelt het geheel niet als verplicht kijkvoer. After the Flood kijkt prima weg en heeft zeker haar momenten, maar springt er niet echt uit. Het is vooral een vermakelijke middenmoter: degelijk, maar geen serie die lang blijft hangen.
Een Engels plattelandsdorp wordt getroffen door een overstroming, maar dat is niet het enige wat de rust verstoort. Tijdens het puinruimen wordt namelijk een lichaam gevonden. In eerste instantie lijkt dit slachtoffer te zijn verdronken, maar er blijkt sprake van moord. Politievrouw Joanna Marshall is vastberaden de zaak op te lossen voordat haar zwangerschapsverlof begint. Klinkt spannend, maar de uitvoering valt tegen.
In After the Flood wordt het dorp zowel letterlijk als figuurlijk overspoeld door ellende. Drama na drama ontvouwt zich. Joanna staat midden in deze chaos en doet er alles aan om te helpen. Ze wil de gemoederen in het dorp bedaren, een opleiding tot rechercheur starten, haar opdringerige schoonfamilie op afstand houden én in haar eentje een moordzaak oplossen. En dat allemaal voordat ze haar eerste kind op de wereld zet.
Sophie Rundle speelt Joanna overtuigend als een vastberaden vrouw met een duidelijk doel: de waarheid achterhalen. Een ander lichtpuntje is Lorraine Ashbourne als Jo's moeder: een bijrol die verrassend veel kleur en luchtigheid toevoegt. Helaas slagen niet alle acteurs erin hun personage met evenveel gevoel en kunde neer te zetten, wat resulteert in enkele tenenkrommende dialogen.
After the Flood begint veelbelovend met een overstroming en de vondst van het dode lichaam, maar zakt daarna al snel in. De eerste afleveringen bestaan uit losse flarden van verhaallijnen die weinig indruk maken. Ook het tempo voelt vreemd aan. Scènes eindigen abrupt om op onlogische wijze over te schakelen naar een andere verhaallijn. Het geheel loopt daardoor niet lekker. Pas in de laatste twee afleveringen valt alles meer op zijn plek. Daarin komen de verhaallijnen samen, verbetert het ritme en wordt de spanning eindelijk echt voelbaar.
Het Engelse landschap wordt aardig in beeld gebracht en sluit goed aan bij de sfeer van het verhaal. De makers weten de overstroming goed te benutten voor de spanning. De constante dreiging van een nieuwe overstroming zorgt ervoor dat de druk steeds verder oploopt. Daardoor krijgt het verhaal meer urgentie en spanning. Het is een slimme manier om de natuurramp niet alleen als achtergrond te gebruiken, maar ook als actief onderdeel van het plot.
Maar al die elementen resulteren helaas niet in een memorabele serie. Ondanks enkele sterke aspecten voelt het geheel niet als verplicht kijkvoer. After the Flood kijkt prima weg en heeft zeker haar momenten, maar springt er niet echt uit. Het is vooral een vermakelijke middenmoter: degelijk, maar geen serie die lang blijft hangen.