search
Deze fantasyseries creërden onvergetelijke werelden en schreven op die manier tv-geschiedenis
Series / Specials

Deze fantasyseries creërden onvergetelijke werelden en schreven op die manier tv-geschiedenis

In deze producties werden nieuwe realiteiten neergezet die de werkelijkheid deden vergeten.

De term 'worldbuilding', oftewel wereldopbouw, wordt in populaire media regelmatig gebruikt bij het beoordelen van fantasy- en scifi-producties. Met het oog op de interesse van de filmwereld in deze genres is dit goed te begrijpen. Wereldopbouw telt in dit type verhalen immers zwaarder vergeleken met de meer 'realistische' verhalen. Enerzijds moet de alternatieve realiteit heldere en consequente regels hebben en anderzijds gelaagd genoeg zijn om je als kijker in onder te dompelen.

Wereldopbouw is met andere woorden een intern goed samenhangende fictieve wereld, die als geloofwaardig kader fungeert voor het verhaal dat wordt verteld. Dit betekent dat zowel de externe factoren zoals geografie, als interne factoren zoals magie en cultuur, een overtuigend geheel vormen dat uitnodigt tot verdere verkenning. De kunst is hierbij om wereldopbouw goed af te wisselen met het daadwerkelijke verhaal dat verteld wordt. Hieronder lees je over drie series die in dit opzicht met kop en schouders boven de rest uitsteken: Stranger Things, Good Omens en Arcane.

Toegankelijk


Sinds de start in 2016 heeft Stranger Things het fictieve universum, waarin het verhaal zich afspeelt, stapsgewijs verder uitgewerkt op een manier die de aandacht vasthoudt. Het plot leunde sterk op het 'mystery box'-element, waarbij vele vragen en mysteries werden opgeworpen, die vervolgens gedurende langere tijd onbeantwoord bleven. De wereld van Upside Down was een concrete manifestatie van deze raadsels, maar daarnaast zorgden de makers er ook voor dat deze dimensie werd ingekaderd in de realiteit. De hoofdpersonen kregen te maken met concrete gebeurtenissen in de echte wereld, die gecomplementeerd werden door interacties met de angstaanjagende Upside Down.

In vergelijking met het voorgaande wordt de wereld van Good Omens, ondanks de epische belangen die op het spel staan, vooral gekenmerkt door toegankelijkheid en een luchtige toon. De wereld van Crowley (David Tennant) en Aziraphale (Martin Sheen) is herkenbaar en bevat de nodige grappige details. Hierdoor ontstaat een uitnodigende sfeer, waardoor kijkers meer willen weten over de wereld waarin de twee hoofdpersonen zich bewegen. Deze aanvullende informatie wordt gegeven in de flashbacks gedurende het tweede seizoen. Hoewel deze voornamelijk dienen om meer inzicht te verschaffen in de dynamiek tussen Crowley en Aziraphale, wordt er tegelijkertijd een extra dimensie toegevoegd aan de wereld van de engel en demon.

Esthetiek


De Netflix-hit Arcane is minstens zo kleurrijk als Good Omens, zij het op een totaal andere manier. De animatieserie onderscheidt zich door het dominerende steampunk-element. De gamebewerking van Fortiche gebruikt dit element zowel in de esthetische als in de narratieve zin. De visuele stijl kenmerkt zich door een mix van Victoriaanse en futuristische elementen, en bovendien is Arcane duidelijk een steampunk-verhaal. Er is immers sprake van een kruising tussen scifi en fantasy, waarin wetenschap en magie hand in hand gaan. De elementen uit de game zijn bewerkt tot een solide verhaal, waarin de personages goed worden gecontextualiseerd binnen de sociale orde van de steden Piltover en Zaun. Hierdoor wordt een evenwicht gewaarborgd tussen het verkennen van de wereld van Arcane en het verhaal dat de animatieserie vertelt. Je kunt Stranger Things en Arcane bekijken op Netflix. Good Omens is te zien op Prime Video.

Aanbevolen artikelen