
Series / Nieuws
Het bijzondere modegevoel van Howard Wolowitz uit 'The Big Bang Theory'
Howard Wolowitz' opvallende stijl in 'The Big Bang Theory' zorgde veelal voor hoofdbrekens.
Wie aan The Big Bang Theory denkt, heeft al snel een duidelijk beeld van Howard Wolowitz voor zich: strakke coltruien, knalgekleurde broeken, een perfect gevormde kom-haarstijl en opvallende riemgespen. Maar achter dat uitgesproken uiterlijk zat een heel proces. Acteur Simon Helberg werkte intensief samen met kostuumontwerper Mary Quigley om het personage visueel vorm te geven, al verliep dat in het begin niet zonder haperingen.
Helberg herinnert zich hoe extreem strak de kleding was. “Er waren broeken waarbij ik hulp nodig had om ze uit te krijgen, vooral rond de kuiten,” vertelt hij in Jessica Radloffs boek over de serie. In de pilot moest Quigley zelfs een speciaal coltrui-pak maken dat met drukknopen onderaan vastzat. “Ze naaide er in feite een soort luier aan om te zorgen dat het niet losraakte,” aldus Helberg.
Volgens Quigley was Howard overtuigd van zijn eigen stijlgevoel. “Hij dacht dat hij de gladde verleider was. Niemand had zo’n volle kledingkast als hij,” zegt ze. Zijn outfit was geïnspireerd op hoe Clark Gable zich tussen filmopnames kleedde, met invloeden van The Beatles en The Monkees. Broeken kwamen soms van Urban Outfitters, maar vaak verfde Quigley zelf witte jeans voor een krachtiger kleurresultaat.
Een opvallend detail was de alien-speld op zijn coltrui. Waarom die er zat? Dat blijft geheim. “Alleen Simon en ik weten waarom, en dat houden we zo,” aldus Quigley. Er waren meerdere versies, afhankelijk van de kleur van zijn outfit. De gesp op zijn riem onderstreepte zijn behoefte om op te vallen.
Naarmate Howard volwassener werd, vooral na zijn relatie met Bernadette, verschoof zijn kledingstijl lichtjes. “We lieten de felste kleuren achterwege,” aldus producer Steve Holland. De opvallende limegroene broeken verdwenen langzaam, en maakten plaats voor gedempte ruitoverhemden. Toch bleef één element onveranderd: zijn karakteristieke haar.
“We spraken nooit uit dat het niet mocht, maar het was duidelijk dat mijn kapsel moest blijven,” zegt Helberg. “Ze steilden het en spoten het vast, zodat het eruitzag als een blok haar, net als bij een actiefiguurtje.”
Helberg herinnert zich hoe extreem strak de kleding was. “Er waren broeken waarbij ik hulp nodig had om ze uit te krijgen, vooral rond de kuiten,” vertelt hij in Jessica Radloffs boek over de serie. In de pilot moest Quigley zelfs een speciaal coltrui-pak maken dat met drukknopen onderaan vastzat. “Ze naaide er in feite een soort luier aan om te zorgen dat het niet losraakte,” aldus Helberg.
Stijl met een knipoog
Volgens Quigley was Howard overtuigd van zijn eigen stijlgevoel. “Hij dacht dat hij de gladde verleider was. Niemand had zo’n volle kledingkast als hij,” zegt ze. Zijn outfit was geïnspireerd op hoe Clark Gable zich tussen filmopnames kleedde, met invloeden van The Beatles en The Monkees. Broeken kwamen soms van Urban Outfitters, maar vaak verfde Quigley zelf witte jeans voor een krachtiger kleurresultaat.
Gerelateerd nieuws
Een opvallend detail was de alien-speld op zijn coltrui. Waarom die er zat? Dat blijft geheim. “Alleen Simon en ik weten waarom, en dat houden we zo,” aldus Quigley. Er waren meerdere versies, afhankelijk van de kleur van zijn outfit. De gesp op zijn riem onderstreepte zijn behoefte om op te vallen.
Geleidelijke verandering
Naarmate Howard volwassener werd, vooral na zijn relatie met Bernadette, verschoof zijn kledingstijl lichtjes. “We lieten de felste kleuren achterwege,” aldus producer Steve Holland. De opvallende limegroene broeken verdwenen langzaam, en maakten plaats voor gedempte ruitoverhemden. Toch bleef één element onveranderd: zijn karakteristieke haar.
“We spraken nooit uit dat het niet mocht, maar het was duidelijk dat mijn kapsel moest blijven,” zegt Helberg. “Ze steilden het en spoten het vast, zodat het eruitzag als een blok haar, net als bij een actiefiguurtje.”