Dvd-recensie: 'Outlander' seizoen 1 deel 1

Een mooie uitgave van een prachtig historisch drama.

Bedenker: Ronald D. Moore | Cast: Caitriona Balfe (Claire Randall), Sam Heughan (Jamie Fraser), Tobias Menzies (Frank Randall), Duncan Lacroix (Murtagh Fraser) e.a. | Jaren: 2014 - heden | Zender: Starz

Outlander is een ondertussen achtdelige boekenreeks, geschreven door Diana Gabaldon. De serie draait om de Britse verpleegster Claira Danall, die per ongeluk in het achttiende eeuwse Schotland terecht komt. Daar raakt ze verzeild in een groots avontuur met de Highlander James Fraser. Het concept bood een mooi uitgangspunt voor de Amerikaanse zender Starz om er een televisieserie van te maken.

Claire Randall is een getrouwde verpleegster die in 1945 plotseling verdwijnt. Op mysterieuze wijze ontwaakt ze in het Schotland van 1743. Ze komt terecht in een onbekende en levensbedreigende wereld. Wanneer ze wordt uitgehuwelijkt aan Jamie Fraser - een moedige en charmante jonge Schotse strijder - ontstaat er een gepassioneerde affaire die haar doet wankelen. Want hoe kiest ze de man van haar leven als ze zich letterlijk in twee compleet verschillende werelden bevinden?

Het eerste seizoen van Outlander is erg goed ontvangen. Op RottenTomatoes scoort het eerste seizoen gemiddeld een 7,8. Er zijn 54 recensies geteld, waarvan er slechts 5 negatief waren. Critici noemen het een "unieke verfilming van het bronmateriaal, tot leven gebracht met prachtige beelden en een sterke chemie tussen de castleden." De kijkcijfers zijn verder prima; het seizoen ging in première met 0,72 miljoen kijkers en dat groeide tot aflevering acht naar de 1,42 miljoen.

Dvd: [url2=https://www.serietotaal.nl/563/outlander]Outlander[url2] Seizoen 1 deel 1 | Duur: 440 minuten | Release: maart 2016 | Video: 1.78:1 (16x9) | Audio: Dolby Digital 5.1 Surround: Engels, Italiaans | Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans | Discs: 3xDvd | EAN: 8-712609-6026593 | Met dank aan: Sony

Gek genoeg heeft Sony bedacht om het eerste seizoen in tweeën te splitsen. Dat betekent dat de eerste acht afleveringen te koop zijn in één volume met drie Dvd's en het tweede deel "“ eveneens acht afleveringen "“ ook op een drie Dvd's tellende box. Hoe dan ook ziet het er netjes uit. Voorop zien we de twee hoofdpersonen van de serie, met de verlangens van Claire duidelijk uitgebeeld. Het is een aansprekende cover, die achterop verder benadrukt wordt met enkele foto's uit de serie. De schijven worden verder netjes gepresenteerd en in de uitgave tref je ook synopsissen van de afzonderlijke afleveringen aan.

De serie ziet er bijzonder mooi uit. De settings zijn erg mooi en scènes zijn met veel oog voor detail opgenomen. Het geheel ziet er ook redelijk scherp uit, hoewel het op een Blu-ray uitgave nog mooier tot z'n recht zou zijn gekomen. De kleuren zijn verder soms ietwat flets lijkt het wel, maar dat zal een bewuste keuze van de makers geweest zijn. De audio is verder goed: het dialoog krijgt de nadruk, maar er is ook muziek die de beelden mooi aanvult. Outlander is een interessante serie om naar te kijken, en meer dan de moeite waard.

Er zitten twee extra's bij deze Dvd-uitgave. De eerste handelt over de kleding die personages dragen en gaat kort in op hoeveel moeite het heeft gekost om historisch accurate kleding te kiezen. Verder gaat men in op de verfilming van de boeken, iets dat ook niet zo eenvoudig is.

Het tweede seizoen van de show is pas net van start gegaan. De serie ging op 9 april verder en kreeg 1,46 miljoen kijkers. Een derde zou dus goed kunnen komen als de boel net zo goed bekeken blijft. Het bronmateriaal is er in elk geval...