Ons nieuws van woensdag 13 april 2016

Dvd-recensie: 'Outlander' seizoen 1 deel 1

Een mooie uitgave van een prachtig historisch drama.

Bedenker: Ronald D. Moore | Cast: Caitriona Balfe (Claire Randall), Sam Heughan (Jamie Fraser), Tobias Menzies (Frank Randall), Duncan Lacroix (Murtagh Fraser) e.a. | Jaren: 2014 - heden | Zender: Starz

Outlander is een ondertussen achtdelige boekenreeks, geschreven door Diana Gabaldon. De serie draait om de Britse verpleegster Claira Danall, die per ongeluk in het achttiende eeuwse Schotland terecht komt. Daar raakt ze verzeild in een groots avontuur met de Highlander James Fraser. Het concept bood een mooi uitgangspunt voor de Amerikaanse zender Starz om er een televisieserie van te maken.

Claire Randall is een getrouwde verpleegster die in 1945 plotseling verdwijnt. Op mysterieuze wijze ontwaakt ze in het Schotland van 1743. Ze komt terecht in een onbekende en levensbedreigende wereld. Wanneer ze wordt uitgehuwelijkt aan Jamie Fraser - een moedige en charmante jonge Schotse strijder - ontstaat er een gepassioneerde affaire die haar doet wankelen. Want hoe kiest ze de man van haar leven als ze zich letterlijk in twee compleet verschillende werelden bevinden?

Het eerste seizoen van Outlander is erg goed ontvangen. Op RottenTomatoes scoort het eerste seizoen gemiddeld een 7,8. Er zijn 54 recensies geteld, waarvan er slechts 5 negatief waren. Critici noemen het een "unieke verfilming van het bronmateriaal, tot leven gebracht met prachtige beelden en een sterke chemie tussen de castleden." De kijkcijfers zijn verder prima; het seizoen ging in première met 0,72 miljoen kijkers en dat groeide tot aflevering acht naar de 1,42 miljoen.

Dvd: [url2=https://www.serietotaal.nl/563/outlander]Outlander[url2] Seizoen 1 deel 1 | Duur: 440 minuten | Release: maart 2016 | Video: 1.78:1 (16x9) | Audio: Dolby Digital 5.1 Surround: Engels, Italiaans | Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans | Discs: 3xDvd | EAN: 8-712609-6026593 | Met dank aan: Sony

Gek genoeg heeft Sony bedacht om het eerste seizoen in tweeën te splitsen. Dat betekent dat de eerste acht afleveringen te koop zijn in één volume met drie Dvd's en het tweede deel "“ eveneens acht afleveringen "“ ook op een drie Dvd's tellende box. Hoe dan ook ziet het er netjes uit. Voorop zien we de twee hoofdpersonen van de serie, met de verlangens van Claire duidelijk uitgebeeld. Het is een aansprekende cover, die achterop verder benadrukt wordt met enkele foto's uit de serie. De schijven worden verder netjes gepresenteerd en in de uitgave tref je ook synopsissen van de afzonderlijke afleveringen aan.

De serie ziet er bijzonder mooi uit. De settings zijn erg mooi en scènes zijn met veel oog voor detail opgenomen. Het geheel ziet er ook redelijk scherp uit, hoewel het op een Blu-ray uitgave nog mooier tot z'n recht zou zijn gekomen. De kleuren zijn verder soms ietwat flets lijkt het wel, maar dat zal een bewuste keuze van de makers geweest zijn. De audio is verder goed: het dialoog krijgt de nadruk, maar er is ook muziek die de beelden mooi aanvult. Outlander is een interessante serie om naar te kijken, en meer dan de moeite waard.

Er zitten twee extra's bij deze Dvd-uitgave. De eerste handelt over de kleding die personages dragen en gaat kort in op hoeveel moeite het heeft gekost om historisch accurate kleding te kiezen. Verder gaat men in op de verfilming van de boeken, iets dat ook niet zo eenvoudig is.

Het tweede seizoen van de show is pas net van start gegaan. De serie ging op 9 april verder en kreeg 1,46 miljoen kijkers. Een derde zou dus goed kunnen komen als de boel net zo goed bekeken blijft. Het bronmateriaal is er in elk geval...
Fox geeft New Girl zesde seizoen
Series / Nieuws

Fox geeft New Girl zesde seizoen

Ondanks het stagneren van de kijkcijfers...

Geoffrey Ketels

Fox heeft bekend gemaakt dat haar live-action sitcom New Girl een zesde seizoen krijgt. Fans van de serie zaten hier reeds even op te wachten, maar het nieuws bleef maar uit. Inmiddels maakte Fox bekend dat de aankondiging van het nieuwe seizoen de nodige vertraging heeft opgelopen omwille van contract onderhandelingen. Bovendien zou er ook even sprake zijn geweest van een nieuw contract voor 2 seizoenen, maar die onderhandelingen zouden zijn afgesprongen. Zou seizoen 6 van New Girl meteen ook het laatste zijn? Wie weet.

Ondanks het feit dat New Girl met gemiddeld twee tot drie miljoen kijkers per aflevering geen slechte cijfers weet te realiseren zit er maar weinig groei in. Dit zou een doorn in het oog kunnen zijn van de programmamakers, maar anderzijds zijn de cijfers wel vrij constant over de verschillende seizoenen. Dit wijst er op dat het merendeel van de fans de serie ook daadwerkelijk blijft volgen. Hoe dan ook zijn de huidige kijkcijfers dus voor Fox voldoende om uit te pakken met een zesde seizoen.

Ben jij tevreden met het feit dat er een zesde seizoen van New Girl komt?

Shiva & Ezekiel naar 'The Walking Dead'?
Series / Nieuws

Het heeft er alle schijn van dat het zevende seizoen een tijger krijgt.

Het zat er heel erg aan te komen: het zevende seizoen van The Walking Dead krijgt twee nieuwe personages. Op de Instagram-account van de serie kwam onderstaand beeld te staan. Daarop zien we twee personages van de comics: Ezekiel en Shiva, met de tekst eronder dat we ze absoluut te zien gaan krijgen in de zevende reeks. Het bericht werd echter al snel verwijderd, waarop er een nieuwe versie met minder zekerheid geplaatst werd.

Hieronder zie je eerst de variant mét bevestiging, gevolgd door de variant zonder.

Happy #nationalpetday! Hope you love your pet today as much as Ezekiel loves Shiva 🐅🐅🐅

Een foto die is geplaatst door The Walking Dead (@thewalkingdead) op

Ezekiel zal sowieso in de serie verschijnen. Het personage is de heerser over een commune van overlevenden die zichzelf The Kingdom noemt. Hij heeft als trouwe metgezel een tijger die hij Shiva heeft genoemd. Lange tijd bestonden er grote twijfels over Shiva, het zou erg ingewikkeld zijn om haar in de serie te laten zien.

Wat denken jullie? Komt de tijger inderdaad naar de serie, of niet?
Derde seizoen 'Broadchurch' vormt slot
Series / Nieuws

Derde seizoen 'Broadchurch' vormt slot

David Tennant en Olivia Colman gaan nog eenmaal samen een zaak oplossen.

Het derde seizoen van de Britse detectiveserie Broadchurch zal het einde vormen van de populaire serie. Wel zullen alle populaire personages uit de eerdere series erin weer terug zijn.

David Tennant en Olivia Colman zullen opnieuw samen een zaak proberen op te lossen als "‹DI Alec Hardy en DS Ellie Miller"‹. Dit keer zal het gaan om een ernstig seksueel delict. Jodie Whittaker en Andrew Buchan keren ook terug om het koppel Beth en Mark Latimer te spelen.

"Dit is het laatste hoofdstuk van Broadchurch," aldus bedenker Chris Chibnall. "We hebben nog een verhaal dat we moeten vertellen, waarin zowel de bekende gezichten langskomen als een aantal nieuwe personages. Ik hoop dat het een interessant en emotioneel vaarwel zal vormen van een wereld en serie die heel veel voor me betekenen."

Het derde seizoen, dat uit acht afleveringen zal bestaan, wordt in 2017 uitgezonden op de Britse tv- zender ITV. De eerste seizoenen zijn op Netflix te zien.

Eerste setfoto van nieuwe seizoen Sherlock
Series / Nieuws

Schrijver van de serie Mark Gatiss deelde een beeld van Benedict Cumberbatch op de set op Twitter.

De opnames van het nieuwe seizoen van Sherlock zijn begonnen en schrijver Mark Gatiss deelde alvast de eerste foto van Benedict Cumberbatch op de set van de serie met zijn Twitter volgers. Dat beeld kun je hierboven bekijken.

In het nieuwe seizoen is Sherlock Holmes weer terug is op Brits grondgebied. Samen met Doctor Watson en diens vrouw Mary gaat hij weer nieuwe uitdagingen aan, terwijl zij zich klaar maken voor het krijgen van kinderen. Er zal ook een grotere rol zijn weggelegd voor de vrouw van Watson, gespeeld door Amanda Abbington, Haar ware identiteit werd in de laatste aflevering onthuld onthuld, en hierdoor zou zij in het nieuwe seizoen een volwaardige partner van het speurteam worden.

De drie nieuwe afleveringen zullen allen speelfilm lengte hebben en worden naar verwachting ergens in 2017 uitgezonden. Eerder lieten bedenkers, schrijvers en uitvoerend producenten Steven Moffat en Mark Gatiss al weten dat de opnames waren begonnen en wat we mogen verwachten "De vierde reeks van Sherlock "“ daar gaan we weer!" lieten ze in een verklaring weten. "Wat we ook doen, alle wegen leiden naar Baker Street en het voelt altijd alsof we weer thuiskomen. Geesten uit het verleden komen terug in de levens van Sherlock Holmes en John Watson en brengen avontuur, romantiek en terreur met zich mee. Dit is het verhaal dat we al vanaf het begin vertellen en dit staat op het punt een climax te bereiken!"
David Wenham gecast in Marvels 'Iron Fist'
Series / Nieuws

Hij zal te zien zijn naast de eerder aangekondigde Finn Jones en Jessica Henwick.

De Australische acteur David Wenham (300, The Lord of the Rings) is de nieuwste toevoeging aan de groeiende cast van Netflix-/Marvel-serie Iron Fist. Wenham al de rol spelen van Harold Meachum, een wrede magnaat die een partner was van Danny Rands ouders ten tijde van hun overlijden. Meachum zal in de serie een grote rol spelen in Danny's verleden en toekomst.

Wenham zal te zien zijn naast de eerder aangekondigde Finn Jones en Jessica Henwick, die de rollen van respectievelijk Danny Rand en Colleen Wing zullen spelen. De opnames van de serie gaan binnenkort van start. Netflix zal Iron Fist begin 2017 beschikbaar stellen.

Wat vinden jullie van de casting van David Wenham als Harold Meachum in Iron Fist?