
Series / Nieuws
Netflix cancelt miljoenencontract met prins Harry en Meghan Markle
Netflix beëindigt samenwerking met hertogelijk paar Sussex na teleurstellende resultaten.
Vijf jaar na het sluiten van een megacontract komt er een eind aan de samenwerking tussen Netflix en het hertogelijk paar van Sussex. De streamingdienst heeft besloten het 100 miljoen dollar kostende contract met Meghan Markle en prins Harry, dat sinds 2020 liep, niet te verlengen. De deal, ooit aangekondigd als veelbelovend, heeft de verwachtingen niet waargemaakt.
Volgens bronnen rond het platform is er geen sprake van onenigheid. De samenwerking zou ‘gewoon zijn verlopen’. Toch verschijnt er dit najaar nog een tweede seizoen van de serie With Love, Meghan, ondanks dat het eerste seizoen nauwelijks bekeken werd. Sinds de lancering op 4 maart kwam het niet hoger dan plek 383 op de wereldwijde Netflix-ranglijst.
Het andere grote project, Heart of Invictus, waarvoor Harry als uitvoerend producent tekende, verscheen op 10 december maar werd door amper een half miljoen mensen bekeken. Alleen de veelbesproken docureeks Harry & Meghan uit 2022 werd een succes en staat nog altijd te boek als het best bekeken documentairedebuut op het platform.
Netflix bevestigt via ingewijden dat het succes van de docureeks destijds voldoende reden was voor een vervolg, maar dat dit ook het laatste wapenfeit is. “Ze hebben geleverd wat ze moesten leveren. Maar het is duidelijk dat het publiek ondertussen is afgehaakt,” aldus een anonieme bron tegenover The Sun.
Ondanks de tegenvallende cijfers wist Meghan via With Love, Meghan wel haar lifestylemerk As Ever te lanceren. Volgens Netflix-topman Ted Sarandos speelde het platform een passieve rol in die ontwikkeling. “Voor ons is het een manier om nieuwe content en ideeën te ontdekken, zonder er direct zelf in te investeren,” verklaarde hij eerder.
Volgens bronnen rond het platform is er geen sprake van onenigheid. De samenwerking zou ‘gewoon zijn verlopen’. Toch verschijnt er dit najaar nog een tweede seizoen van de serie With Love, Meghan, ondanks dat het eerste seizoen nauwelijks bekeken werd. Sinds de lancering op 4 maart kwam het niet hoger dan plek 383 op de wereldwijde Netflix-ranglijst.
Ook Harry’s project flopte
Het andere grote project, Heart of Invictus, waarvoor Harry als uitvoerend producent tekende, verscheen op 10 december maar werd door amper een half miljoen mensen bekeken. Alleen de veelbesproken docureeks Harry & Meghan uit 2022 werd een succes en staat nog altijd te boek als het best bekeken documentairedebuut op het platform.
Gerelateerd nieuws
Netflix bevestigt via ingewijden dat het succes van de docureeks destijds voldoende reden was voor een vervolg, maar dat dit ook het laatste wapenfeit is. “Ze hebben geleverd wat ze moesten leveren. Maar het is duidelijk dat het publiek ondertussen is afgehaakt,” aldus een anonieme bron tegenover The Sun.
Markle bouwt elders voort
Ondanks de tegenvallende cijfers wist Meghan via With Love, Meghan wel haar lifestylemerk As Ever te lanceren. Volgens Netflix-topman Ted Sarandos speelde het platform een passieve rol in die ontwikkeling. “Voor ons is het een manier om nieuwe content en ideeën te ontdekken, zonder er direct zelf in te investeren,” verklaarde hij eerder.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.