Series / Specials
Dit is volgens Stephen King "de beste horrorserie die ooit op tv is uitgezonden"
De beste horrorserie die ooit op televisie is uitgezonden is volgens Stephen King 'Thriller' die liep van 1960 tot 1962.
Het is misschien nog wel moeilijker om horror op televisie te laten werken dan op het grote scherm, vooral omdat het lastiger is om een publiek wekelijks angst aan te jagen dan in een speelduur van twee uur of minder. Stephen King heeft zijn deel van episodische griezelverhalen gezien, en er zelf meer dan een paar geschreven, maar slechts één noemde hij de beste die ooit gemaakt is.
Wanneer hij niet druk bezig is zijn ideeën razendsnel op papier te zetten en om te vormen tot gegarandeerde bestsellers, besteedt de iconische auteur een groot deel van zijn vrije tijd aan het kijken naar het beste - en slechtste - wat het genre te bieden heeft. Hij houdt zich niet uitsluitend bezig met horror, maar aangezien het genre zijn broodwinning is, heeft hij er wel een zachtere plek voor in zijn hart dan de meesten.
De geschiedenis zit vol mislukte pogingen om Kings teksten te vertalen naar een houdbare of succesvolle tv-serie, waarbij Under the Dome voor de schrijver zelf een bijzonder pijnpunt is. Toch zijn er onderweg ook successen geboekt, met onder meer Tim Curry's vertolking van Pennywise in de oorspronkelijke It, Salem's Lot en Storm of the Century als hoogtepunten.
Zijn fictieve universum werd uiteindelijk zo groot en allesomvattend dat het zelfs een eigen anthologieserie kreeg: Castle Rock, die zich afspeelt in het gelijknamige stadje in Maine en alternatieve versies van veel gedenkwaardige King-personages opvoerde, met Lizzy Caplans Annie Wilkes als bekendste.
Maar ironisch genoeg was het een andere anthologieserie, geankerd door een horroricoon, die King uitriep tot de absolute top van het angstaanjagende televisielandschap. "Waarschijnlijk de beste horrorserie die ooit op tv is uitgezonden, was Thriller", schreef hij in zijn boek Danse Macabre. "Die liep op NBC tot de zomer van 1962, eigenlijk maar twee seizoenen plus herhalingen."
Net als The Twilight Zone of Alfred Hitchcock Presents werd de serie gepresenteerd door een beroemd gezicht, in dit geval Boris Karloff, bekend van zijn rol als Frankenstein's monster in de horrorfilm Frankenstein (1931). Hij introduceerde een mix van macabere horrorverhalen en spannende thrillers. Karloff speelde ook mee in vijf afleveringen van Thriller.
In een wrede speling van het lot was Hitchcock zelf deels verantwoordelijk voor de korte levensduur van Thriller. Toen hij ermee instemde een spannende, met dreiging doorspekte anthologieserie te presenteren die zijn naam droeg - op dezelfde zender nog wel - zou hij de zenderbazen hebben laten weten dat hij geen twee soortgelijke programma's in directe concurrentie op de buis wilde.
Alfred Hitchcock Presents werd oorspronkelijk uitgezonden op CBS, maar verhuisde in 1960 naar NBC. Daardoor werd het tweede seizoen van Thriller uit de gebruikelijke dinsdagavondslot verdreven naar de maandag, zodat plaats kon worden gemaakt voor de wereldberoemde regisseur en zijn poging tot episodische nagelbijters. De dalende kijkcijfers in het nieuwe tijdslot betekenden uiteindelijk de genadeklap. Na 67 afleveringen was het gedaan voor Thriller.
"In de korte periode van de uitzending, tussen januari 1961 en april 1962, was het echt uniek, en zoiets is nooit meer op tv vertoond", herinnerde King zich. De combinatie van Karloff en de belofte van griezelige verhalen was een recept om genre-liefhebbers te lokken, maar de tijd van Thriller was voorbij toen Hitchcock besloot zijn aanzienlijke invloed aan te wenden.
De serie richtte zich niet uitsluitend op horror, maar de afleveringen die dat wel deden, maakten blijkbaar genoeg indruk op King om het tot de beste ooit te verklaren. Er zal wellicht een vleugje nostalgie meespelen, en veel modernere series hebben zijn aandacht getrokken, maar geen daarvan heeft van hem dezelfde lof gekregen als Thriller.
Wil je Thriller zien? Je kunt de serie niet vinden op de verschillende streamingdiensten in Nederland en het is ook niet gemakkelijk op het te vinden op dvd.
Wanneer hij niet druk bezig is zijn ideeën razendsnel op papier te zetten en om te vormen tot gegarandeerde bestsellers, besteedt de iconische auteur een groot deel van zijn vrije tijd aan het kijken naar het beste - en slechtste - wat het genre te bieden heeft. Hij houdt zich niet uitsluitend bezig met horror, maar aangezien het genre zijn broodwinning is, heeft hij er wel een zachtere plek voor in zijn hart dan de meesten.
Mislukte pogingen
De geschiedenis zit vol mislukte pogingen om Kings teksten te vertalen naar een houdbare of succesvolle tv-serie, waarbij Under the Dome voor de schrijver zelf een bijzonder pijnpunt is. Toch zijn er onderweg ook successen geboekt, met onder meer Tim Curry's vertolking van Pennywise in de oorspronkelijke It, Salem's Lot en Storm of the Century als hoogtepunten.
Zijn fictieve universum werd uiteindelijk zo groot en allesomvattend dat het zelfs een eigen anthologieserie kreeg: Castle Rock, die zich afspeelt in het gelijknamige stadje in Maine en alternatieve versies van veel gedenkwaardige King-personages opvoerde, met Lizzy Caplans Annie Wilkes als bekendste.
Absolute top
Maar ironisch genoeg was het een andere anthologieserie, geankerd door een horroricoon, die King uitriep tot de absolute top van het angstaanjagende televisielandschap. "Waarschijnlijk de beste horrorserie die ooit op tv is uitgezonden, was Thriller", schreef hij in zijn boek Danse Macabre. "Die liep op NBC tot de zomer van 1962, eigenlijk maar twee seizoenen plus herhalingen."
Net als The Twilight Zone of Alfred Hitchcock Presents werd de serie gepresenteerd door een beroemd gezicht, in dit geval Boris Karloff, bekend van zijn rol als Frankenstein's monster in de horrorfilm Frankenstein (1931). Hij introduceerde een mix van macabere horrorverhalen en spannende thrillers. Karloff speelde ook mee in vijf afleveringen van Thriller.
Korte levensduur
In een wrede speling van het lot was Hitchcock zelf deels verantwoordelijk voor de korte levensduur van Thriller. Toen hij ermee instemde een spannende, met dreiging doorspekte anthologieserie te presenteren die zijn naam droeg - op dezelfde zender nog wel - zou hij de zenderbazen hebben laten weten dat hij geen twee soortgelijke programma's in directe concurrentie op de buis wilde.
Alfred Hitchcock Presents werd oorspronkelijk uitgezonden op CBS, maar verhuisde in 1960 naar NBC. Daardoor werd het tweede seizoen van Thriller uit de gebruikelijke dinsdagavondslot verdreven naar de maandag, zodat plaats kon worden gemaakt voor de wereldberoemde regisseur en zijn poging tot episodische nagelbijters. De dalende kijkcijfers in het nieuwe tijdslot betekenden uiteindelijk de genadeklap. Na 67 afleveringen was het gedaan voor Thriller.
Echt uniek
"In de korte periode van de uitzending, tussen januari 1961 en april 1962, was het echt uniek, en zoiets is nooit meer op tv vertoond", herinnerde King zich. De combinatie van Karloff en de belofte van griezelige verhalen was een recept om genre-liefhebbers te lokken, maar de tijd van Thriller was voorbij toen Hitchcock besloot zijn aanzienlijke invloed aan te wenden.
De serie richtte zich niet uitsluitend op horror, maar de afleveringen die dat wel deden, maakten blijkbaar genoeg indruk op King om het tot de beste ooit te verklaren. Er zal wellicht een vleugje nostalgie meespelen, en veel modernere series hebben zijn aandacht getrokken, maar geen daarvan heeft van hem dezelfde lof gekregen als Thriller.
Kijken?
Wil je Thriller zien? Je kunt de serie niet vinden op de verschillende streamingdiensten in Nederland en het is ook niet gemakkelijk op het te vinden op dvd.