Series / Nieuws
De familie Guinness is zeer ontstemd over Netflix-hit 'House of Guinness'
House of Guinness op Netflix zorgt voor verdeeldheid binnen de beroemde brouwersfamilie Guinness.
De familie achter een van de bekendste merken ter wereld is weer onderwerp van gesprek. Sinds de release van de Netflix-serie House of Guinness lijkt half Ierland zich te buigen over de vraag of de familiegeschiedenis correct is weergegeven. Ook de echte nazaten van Arthur Guinness hebben zich inmiddels uitgesproken over de serie die het ontstaan van hun dynastie op dramatische wijze tot leven brengt.
House of Guinness volgt de machtige familie in het Dublin van de 19e eeuw, waar rijkdom, religie en politiek onlosmakelijk met elkaar verweven raken. De serie werd gepresenteerd als een kruising tussen Peaky Blinders en Succession, maar riep na de première uiteenlopende reacties op binnen de huidige generatie Guinness-nazaten. Sommigen vinden het herkenbaar en meeslepend, anderen zien vooral een overdreven karikatuur.
Ivana Lowell, zelf een directe afstammeling van de brouwersfamilie, was als uitvoerend producent nauw bij de Netflix-productie betrokken. Ze vertelde aan Vanity Fair dat het idee ontstond tijdens een familiebijeenkomst waar Downton Abbey op de achtergrond draaide. “In onze familie kan alles gebeuren, dat was vroeger zo en dat is nu nog steeds zo,” verklaarde Lowell. Ze benadrukte dat de meeste gebeurtenissen in de serie wél een kern van waarheid bevatten, al gaf ze toe dat sommige scènes zijn aangedikt voor dramatisch effect.
Niet iedereen deelt dat enthousiasme. Modeontwerpster Daphne Guinness noemde het “tamelijk surrealistisch om mijn familie op Netflix terug te zien.” Haar nicht Molly Guinness ging verder en vond de serie ronduit misleidend. In haar recensie voor The Times schreef ze dat House of Guinness de werkelijkheid van de familie reduceert tot clichés over rijke mensen. Ze stelde dat haar voorouders juist bekendstonden om hun vrijgevigheid en dat de portrettering van figuren als Benjamin en Arthur Guinness niet strookt met de historische feiten.
Jack Guinness daarentegen prees in The Standard de manier waarop de serie politieke en religieuze spanningen verweeft met het familiedrama. Hij waardeerde dat de makers ruimte gaven aan thema’s die in vroegere vertellingen werden genegeerd. House of Guinness laat volgens hem zien hoe macht en moraal elkaar voortdurend kruisen binnen één en dezelfde bloedlijn.
House of Guinness volgt de machtige familie in het Dublin van de 19e eeuw, waar rijkdom, religie en politiek onlosmakelijk met elkaar verweven raken. De serie werd gepresenteerd als een kruising tussen Peaky Blinders en Succession, maar riep na de première uiteenlopende reacties op binnen de huidige generatie Guinness-nazaten. Sommigen vinden het herkenbaar en meeslepend, anderen zien vooral een overdreven karikatuur.
De betrokken erfgename
Ivana Lowell, zelf een directe afstammeling van de brouwersfamilie, was als uitvoerend producent nauw bij de Netflix-productie betrokken. Ze vertelde aan Vanity Fair dat het idee ontstond tijdens een familiebijeenkomst waar Downton Abbey op de achtergrond draaide. “In onze familie kan alles gebeuren, dat was vroeger zo en dat is nu nog steeds zo,” verklaarde Lowell. Ze benadrukte dat de meeste gebeurtenissen in de serie wél een kern van waarheid bevatten, al gaf ze toe dat sommige scènes zijn aangedikt voor dramatisch effect.
Niet iedereen deelt dat enthousiasme. Modeontwerpster Daphne Guinness noemde het “tamelijk surrealistisch om mijn familie op Netflix terug te zien.” Haar nicht Molly Guinness ging verder en vond de serie ronduit misleidend. In haar recensie voor The Times schreef ze dat House of Guinness de werkelijkheid van de familie reduceert tot clichés over rijke mensen. Ze stelde dat haar voorouders juist bekendstonden om hun vrijgevigheid en dat de portrettering van figuren als Benjamin en Arthur Guinness niet strookt met de historische feiten.
Een verdeelde familie
Jack Guinness daarentegen prees in The Standard de manier waarop de serie politieke en religieuze spanningen verweeft met het familiedrama. Hij waardeerde dat de makers ruimte gaven aan thema’s die in vroegere vertellingen werden genegeerd. House of Guinness laat volgens hem zien hoe macht en moraal elkaar voortdurend kruisen binnen één en dezelfde bloedlijn.