In A Knight of the Seven Kingdoms, de opvolger van Game of Thrones is de lucht stil. Er klinkt geen vleugelslag meer, geen gebrul van draken boven de kastelen van Westeros. De serie speelt zich af vijftig jaar na de dood van het laatste exemplaar, een misvormd dier dat niet eens meer kon vliegen. Dat tijdsbeeld vormt het fundament van deze nieuwe vertelling.
Showrunner Ira Parker schetst een wereld zonder wonderen. “Niemand denkt nog aan magie. Het is alsof je in het veertiende-eeuwse Engeland leeft,” zegt hij. De realiteit is hard en koud. De bewoners ploegen hun land, ridders reizen zonder gevolg, en het geloof in sprookjes is weggezakt in modder en herinnering.
Van fantasie naar werkelijkheid
De afwezigheid van magie maakt de serie bijna historisch van toon. Westeros voelt niet langer als een fabelrijk, maar als een realistisch middeleeuws landschap waarin overleven belangrijker is dan heldendom. Juist daardoor krijgt elke keuze, elk gevecht en elke vorm van eer meer gewicht.
Deze wereld is niet leeg, maar gelouterd. Het is de aarde die ooit drakenvuur voelde en nu nog slechts rookt in stilte. Parker gebruikt dat contrast om de vergankelijkheid van macht te tonen: zelfs mythen vergaan als ze niet meer gevoed worden.
Een nieuwe stilte in Westeros
A Knight of the Seven Kingdoms kiest voor de grond onder de voeten in plaats van het vuur aan de hemel. Daarmee herinnert de serie eraan dat Westeros ooit een plek was van mensen, niet van monsters.
De Schotse animatiestudio Axis Studios, bekend van de Marvel-serie Eyes of Wakanda, heeft officieel faillissement aangevraagd. Ondanks samenwerkingen met grote namen als Marvel, Netflix en Amazon Prime Video, bleek het bedrijf niet bestand tegen financiële druk en uitgestelde betalingen van opdrachtgevers.
Uit rechtbankdocumenten blijkt dat de combinatie van stijgende kosten, vertraagde producties en een daling in opdrachten na de pandemie de nekslag betekende. Ook de Amerikaanse schrijvers- en acteursstakingen hebben de studio hard geraakt doordat lopende projecten maandenlang stilvielen.
Studio achter Marvel’s Eyes of Wakanda
Axis werkte recent aan de vierdelige animatieserie Eyes of Wakanda, waarin krijgers uit Wakanda door verschillende tijdperken reizen om verloren artefacten terug te halen. De hoofdrol, Noni, een gevallen Dora Milaje, wordt ingesproken door Winnie Harlow. Ondanks het succes van de serie en de samenwerking met Marvel, bleken de financiële problemen niet meer op te lossen.
De studio had eerder naam gemaakt met visuele effecten en animatie voor projecten als Halo, Gears of War en League of Legends, en leverde ook werk aan films als A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon. Toch bleek het verdienmodel kwetsbaar: grote opdrachten betekenden dat er maar enkele projecten tegelijk actief waren, waardoor elke vertraging direct tot liquiditeitsproblemen leidde.
Faillissement ondanks volle agenda
Volgens de curator had Axis Studios nog voldoende opdrachten in de pijplijn, maar het uitstel van nieuwe projecten maakte het onmogelijk om personeel en freelancers te betalen. De jaarcijfers over 2023 toonden al een verlies van 1,1 miljoen dollar op een omzet van 32,6 miljoen. Met nauwelijks 380.000 dollar aan reserves was de marge om te overleven te klein.
Netflix heeft opnieuw goud in handen. Het derde seizoen van de anthologieserie Monster, getiteld The Ed Gein Story, is sinds zijn release vrijdag uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen. De serie staat op dit moment op nummer één in maar liefst 62 landen, blijkt uit cijfers van FlixPatrol. Daarmee bevestigt Netflix nog maar eens dat de duistere reeks een van de grootste successen in zijn geschiedenis is.
Na Dahmer, Monster: The Jeffrey Dahmer Story en The Lyle and Erik Menendez Story richt het nieuwe seizoen zich op de beruchte seriemoordenaar en grafrover Ed Gein. De productie volgt dezelfde formule: een losstaand waargebeurd misdaaddrama dat diep graaft in de psyche van de dader. De kijkerscijfers overtreffen opnieuw alle verwachtingen en de serie domineert de hitlijsten sinds het weekend.
Wereldwijde dominantie
Vrijdag stond Monster: The Ed Gein Story nog bovenaan in 37 landen, maar twee dagen later was dat aantal al gestegen naar 62. Daarmee is het de meest gestreamde serie op Netflix wereldwijd. Hoeveel uur er precies gekeken wordt, maakt Netflix pas volgende week bekend, maar de kans is groot dat het nieuwe seizoen opnieuw in de top vijf van best bekeken titels in de eerste week ooit terechtkomt.
De serie blijft trouw aan het concept waarmee de reeks begon: realistische reconstructies, een koele toon en een focus op de sociale context rondom de misdaden. Daarmee onderscheidt Monster zich van sensationele true crime en weet het publiek te blijven boeien.
Seizoen 4 al in ontwikkeling
Dat succes smaakt naar meer. Netflix heeft bevestigd dat er al wordt gewerkt aan een vierde seizoen. Opvallend is dat acteur Charlie Hunnam, die in The Ed Gein Story de hoofdrol speelde, opnieuw zal terugkeren. De Sons of Anarchy-ster blijft dus nog even verbonden aan deze succesvolle misdaadfranchise.
Wie A Knight of the Seven Kingdoms opstart, zal meteen iets missen: de iconische intro. Geen draaiend Westeros, geen orkestrale thema’s, enkel een sobere titelkaart die bijna achteloos tussen de eerste scènes verschijnt. Dat is een bewuste keuze van showrunner Ira Parker. De wereld van deze nieuwe Game of Thrones-spin-off is niet groots of koninklijk, maar klein, stoffig en aards.
Parker verklaarde dat de bekende grandeur niet paste bij zijn hoofdpersonage, Ser Duncan the Tall. “Hij is eenvoudig, zonder franje en zegt wat hij denkt. Dat moest de toon worden van de hele serie,” vertelde hij aan Entertainment Weekly. De serie draait niet langer om paleizen en politiek, maar om zwoegende smeden, herbergiers en rondreizende ridders.
Geen draken, geen troon
Met deze verschuiving naar het volkse niveau wil A Knight of the Seven Kingdoms een andere kant van Westeros tonen. Geen koningen of koningin die de geschiedenis bepalen, maar mensen die proberen te overleven in de schaduw van die geschiedenis. De camera volgt hen letterlijk van onderaf: modderige wegen, gammele tenten en een morele strijd die dichter bij het alledaagse ligt.
De afwezigheid van een openingssequentie is een stil statement. Het markeert het vertrekpunt van een verhaal waarin geen plaats is voor bombast of symboliek, maar enkel voor realisme.
Een wereld van gewone ridders
Waar eerdere reeksen macht en mythe onderzochten, kiest deze serie voor eenvoud en menselijkheid. De heroïek is verdwenen; wat rest is de vraag wat ridderlijkheid nog betekent als niemand meer kijkt.
Twee jaar geleden kwam Succession na vier seizoenen op zijn einde. De serie was een groot succes en wordt beschouwd als een van de beste series aller tijden. Als je Succession mist en op zoek bent naar een andere serie om naar te kijken, dan is Billions zeker de moeite waard.
Billions werd gecreëerd door Brian Koppelman, David Levien en Andrew Ross Sorkin, een bekend financieel journalist van The New York Times. De serie liep van 2016 tot 2023 gedurende zeven seizoenen.
Cast en verhaal
De cast van Billions bestaat uit Damian Lewis, Paul Giamatti, Maggie Siff, Malin Åkerman, Toby Leonard Moore, David Costabile, Condola Rashad, Asia Kate Dillon, Jeffrey DeMunn, Kelly AuCoin, Corey Stoll, Daniel Breaker, Sakina Jaffrey en Toney Goins.
De serie speelt zich voornamelijk af in New York en Connecticut en volgt Bobby Axelrod (Lewis), een hedgefondsmanager die enorme rijkdom en macht vergaart in de wereld van het hoge financiële spel. Axelrods agressieve tactieken trekken regelmatig de aandacht van Chuck Rhoades (Giamatti), een Amerikaanse officier van justitie, die het tegen Axelrod opneemt.
Preet Bharara
Het personage Rhoades is gebaseerd op Preet Bharara, de voormalige Amerikaanse procureur voor het Southern District of New York (2009-2017). De serie is geïnspireerd op echte federale vervolgingen van financiële misdrijven.
Naast het hoofdverhaal zijn er ook belangrijke nevenplots in Billions die draaien om Wendy Rhoades (Siff), de vrouw van Chuck Rhoades en een psychiater die prestatiecoach wordt; Taylor Mason (Dillon), een briljante marktanalist en Mike "Wags" Wagner (Costabile), Axelrods loyale rechterhand.
Positief ontvangen
De serie werd positief ontvangen en heeft een score van 87% op Rotten Tomatoes. Er was vooral lof om de slimme dialogen, acteerprestaties (vooral van Giamatti en Lewis) en actuele financiële thema's.
Billions was bovendien de eerste Amerikaanse televisieserie met een non-binaire hoofdrol (Taylor Mason). De serie werd meerdere keren genomineerd voor een GLAAD Media Award voor Beste Dramaserie vanwege haar representatie van de LGBTQ-gemeenschap.
Kijken?
Wil je Billions zien? Je kunt de serie bekijken op SkyShowtime.
Apple TV+ heeft in korte tijd een reputatie opgebouwd als streamingdienst met een beperkt maar zorgvuldig gekozen aanbod. Waar Netflix vaak wordt overspoeld door een overdaad aan nieuwe titels, is bij Apple de selectie kleiner en meer gefocust. Toch kan dat ook hier betekenen dat bepaalde producties ongemerkt onder de radar verdwijnen.
Een goed voorbeeld daarvan is de miniserie The Last Days of Ptolemy Grey uit 2022, met Samuel L. Jackson in een rol die tot zijn meest indrukwekkende werk behoort. De zesdelige reeks is gebaseerd op de gelijknamige roman van Walter Mosley. Jackson vertolkt Ptolemy Grey, een man die door zijn omgeving én door zichzelf grotendeels is vergeten. Zijn leven wordt getekend door dementie en isolement, tot hij onverwacht de zorg krijgt van de jonge Robyn, gespeeld door Dominique Fishback.
Herinneringen en waarheid
Samen stuiten Ptolemy en Robyn op een experimentele behandeling die tijdelijk zijn geheugen kan herstellen. Dat zet een zoektocht in gang waarin vergeten herinneringen opnieuw naar boven komen en verborgen waarheden aan het licht komen. De serie combineert persoonlijke strijd met bredere thema’s rond familie, identiteit en verlies.
Ondanks hoge waarderingen van zowel critici als publiek, wist The Last Days of Ptolemy Grey nooit echt de aandacht te trekken die grotere Apple TV+ titels als Severance en Slow Horses wel kregen. Bovendien moest de serie in hetzelfde jaar concurreren met grote releases als House of the Dragon, Ozark en Wednesday. Daardoor bleef de reeks voor veel kijkers een verborgen parel.
Geen Blockbuster
Wie voorbij de marketingdruk van blockbusters kijkt, ontdekt in The Last Days of Ptolemy Grey een indringend drama met een sterke focus op geheugen en identiteit. Het is een van die titels die minder vaak in de spotlights staat, maar wel degelijk tot het beste werk van Apple TV+ behoort.
Regie: Alberto de Toro, Víctor García León | Cast: Luis Zahera (Antón), Lucía Caraballo (Uxía), Carmen Ruiz (Sabela), Raquel Nogueira (Ángela), Nuno Gallego (Miguel), Antonio Durán 'Morris' (Vicente), Sergio Abelaira (Toñín), Nacho Pena (Xoel), Lucía Veiga (Loles), e.a. | Afleveringen: 9 | Speelduur: 25-32 minuten | Jaar: 2025
De eerste paar afleveringen van Animal zijn erg sterk. Rap en raak zien we hoe de norse veearts Antón zijn werkterritorium verliest en voor een baan moet aankloppen bij zijn nichtje in Santiago de Compostella. Deze jonge vrouw runt een boetiek (noem het vooral geen warenhuis of supermarkt) die alles levert wat de moderne huisdierbezitter nodig acht voor het welzijn van zijn beestje. Oom Antón mag als inpandige dierendokter aan de slag, maar wel met een proefperiode.
Niet alleen kattenbrokken, hamsterkooien en pakken zaagsel gaan bij Kawanda over de toonbank, maar ook luxe dierensnoepjes, met swarovskikristal ingelegde hondenriemen en seksspeeltjes voor poedels à driehonderd euro per stuk. Het is een wereld waarin de cynische Antón maar moeilijk kan aarden. Hij is gewend met no-nonsense boeren te werken die een koe willen laten insemineren of goedkeuring verzoeken om er eentje te laten slachten – daar is de handtekening van de veearts voor nodig. Het is werk dat hij al zijn leven doet en waarbij hij met dieren bezig is, nauwelijks met mensen.
Bij Kawanda ervaart Antón al snel dat een moderne dierenarts bij een grote winkelketen vooral het gesprek aan moet gaan. De eerste cliënten die hij ontvangt zijn baasjes die denken dat ze een dyslectische hond of een aseksueel konijn hebben. Antón hoort ze met opgetrokken wenkbrauw aan, alvorens ze niet erg tactvol uit de onderzoekskamer te verwijderen. De gepikeerde baasjes drukken steevast op de rode emoticon van de klanttevredenheidszuil bij de uitgang. Manager Uxía (Antóns nichtje dus) is er niet blij mee.
Lucía Caraballo, die de pittige Uxía speelt, is een echte publiekstrekker. Ze is fris en levendig, maar kan ook de zorgen en ergernissen waar haar personage door haar oom mee te maken krijgt op een erg komische manier uitbeelden. Een prima tegenwicht voor de chagrijnige misantroop die door Luis Zahera op even overtuigende wijze wordt neergezet. Zahera speelt zijn rol zó goed dat het vaak moeilijk is om sympathie voor Antón op te brengen. Hij is onberekenbaar, niet vies van een leugentje en gedraagt zich als een verongelijkt kind als hij zijn zin niet krijgt.
Het wispelturige karakter van Antón haalt gaandeweg wel een beetje de vaart uit de serie. Het ene moment heeft de man een bord voor zijn kop, het andere moment is hij weer de stem der rede en dan weer omgekeerd. Dezelfde problematiek (voornamelijk of hij bij Kawanda moet blijven of zijn oude werk als veearts weer moet oppakken) keert een aantal keren in cirkeltjes terug en wordt niet helemaal bevredigend in het plot verwerkt.
De persoonlijke ontwikkeling van de gesloten Antón, die steeds te horen krijgt dat praten oplucht en dus maar naar een therapeut gaat, lijdt ook onder de circulaire, repetitieve structuur van het script. Het personage is aan het eind van de serie eigenlijk nog steeds waar hij was aan het begin. Hopelijk maakt hij in een tweede seizoen, dat met een cliffhanger wordt aangekondigd, de stappen die nodig zijn om de serie interessant te houden.
Ondanks het soms wat problematische hoofdpersonage is Animal toch een zeer vermakelijke dramedie. De dialogen zijn scherp en geestig en de andere personages divers en innemend. Uxía is gek op mokwijsheden (spreuken die op een koffiemok staan geprint), zoals "Een kudde buffels verplaatst zich zo snel als de langzaamste buffel." Buffel Antón is wat aan de langzame kant, maar weet met hulp van de andere dieren toch aardig mee te komen. De kudde komt ruim op tijd aan.
Hieronder het overzicht van de meest opvallende series die deze week nieuw op HBO Max verschijnen.
Task
Op maandag 6 oktober zie je een nieuwe aflevering van Task op HBO Max. In deze nieuwe misdaadserie krijgt FBI-agent Tom (Mark Ruffalo) de leiding over een speciale eenheid die in Philadelphia een reeks gewelddadige overvallen moet stoppen. Stream Taskhier op HBO Max.
King & Conqueror
Op donderdag 9 oktober verschijnt King & Conqueror op HBO Max. In deze epische Britse dramaserie staat de Slag bij Hastings (1066) centraal, waar een felle machtsstrijd de toekomst van Engeland vormgeeft. Bekijk King & Conqueror op hier op HBO Max.
Peacemaker
Vanaf vrijdag 10 oktober zie je een nieuwe aflevering van Peacemaker op HBO Max. John Cena keert terug als de eigenzinnige superheld, die dit keer ondervindt dat vrijheid niet zonder gevolgen komt. Je vindt Peacemakerhier op HBO Max.
Overige series nieuw op HBO Max
Ook nieuw op HBO Max zijn onderstaande series:
Last Week Tonight with John Oliver (seizoen 12 - aflevering 25)
Vanaf 6 oktober verschijnt een nieuwe aflevering van Last Week Tonight with John Oliver op HBO Max. In deze satirische show komt John Oliver naar HBO met een gloednieuwe talkshow, waarin hij op onnavolgbare wijze sociale, politieke en existentiële problemen aankaart.
Smiling Friends (seizoen 3)
Vanaf 6 oktober verschijnt de bizarre en komische animatieserie Smiling Friends op HBO Max. De werknemers van een bedrijfje doen alles om geluk naar een bizarre en kleurrijke wereld te brengen. Ze bezoeken klanten om hen op te vrolijken.
Who Killed Our Daughter? (seizoen 1 - aflevering 4)
Vanaf 9 oktober verschijnt Who Killed Our Daughter? op HBO Max. Deze Mexicaanse true-crime documentaire duikt in de onopgeloste dood van een jonge vrouw en legt een aangrijpend verhaal bloot dat nog altijd veel vragen oproept.
Hieronder het overzicht van de meest opvallende series die deze week nieuw op Disney+ verschijnen.
Chad Powers
Vanaf dinsdag 7 oktober verschijnt een nieuwe aflevering van Chad Powers op Disney+. In deze humoristische sportserie kruipt de in opspraak geraakte American Football-speler Russ Holiday, gespeeld door Glen Powell, in de gedaante van Chad Powers: een getalenteerde zonderling die belandt bij een team dat allesbehalve floreert. Je vindt Chad Powershier op Disney+.
Only Murders in the Building
Dinsdag 7 oktober zie je een nieuwe aflevering van Only Murders in the Building seizoen vijf op Disney+. In deze spannende én komische misdaadserie worden drie vreemdelingen met een fascinatie voor true crime onverwacht zelf meegesleurd in een echte moordzaak. Bekijk Only Murders in the Buildinghier op Disney+.
Futurama
Vanaf zaterdag 11 oktober zie je het dertiende seizoen van Futurama op Disney+. In deze futuristische en humoristische animatieserie belandt de nietsvermoedende pizzabezorger Fry per ongeluk duizend jaar in de toekomst, nadat hij zichzelf invriest. Stream Futuramahier op Netflix.
Overige series nieuw op Disney+
Ook nieuw op Disney+ zijn onderstaande series:
The Murky Stream (seizoen 1 - aflevering 7)
Vanaf 10 oktober verschijnt een nieuwe aflevering van de avontuurlijke dramaserie The Murky Stream op Disney+. In Joseon is de Gyeonggang-rivier veranderd in een troebele stroom. Siyul verbergt een bewogen verleden, Choi Eun wil de grootste handelaar van het land worden, en Jung Chun streeft ernaar een eerlijke ambtenaar te zijn.
Hieronder het overzicht van de meest opvallende series die deze week nieuw op Netflix verschijnen.
True Haunting
Op dinsdag 7 oktober verschijnt True Haunting op Netflix. In deze beklemmende docuserie worden huiveringwekkende paranormale ervaringen tot leven gewekt, met meeslepende reconstructies en indringende getuigenissen van mensen die dit zelf hebben meegemaakt. De serie komt uit de koker van horrormeester James Wan, die eerder furore maakte met Saw, Insidious en The Conjuring. Bekijk True Hauntinghier op Netflix
The Resurrected
Vanaf donderdag 9 oktober staat de Taiwanese dramaserie The Resurrected op Netflix. Dit intrigerende verhaal volgt twee rouwende moeders die een oplichter weer tot leven brengen om de dood van hun dochters te wreken, maar al snel verstrikt raken in een gevaarlijk web van wraakzucht. Stream The Resurrectedhier op Netflix.
Boots
Donderdag 9 oktober gaat de komische dramaserie Boots in première op Netflix. Hierin besluit een gepeste tiener impulsief bij het Amerikaanse marinierskorps te gaan en vindt hij onverwachte kameraadschap en een nieuw doel bij zijn bonte groep mederekruten. Je vindt Bootshier op Netflix.
Overige series nieuw op Netflix
Ook nieuw op Netflix zijn onderstaande series:
Néro the Assassin (seizoen 1)
Vanaf 8 oktober verschijnt de actievolle dramaserie Néro the Assassin op Netflix. Deze serie speelt zich af in Frankrijk, in het jaar 1504. Een meedogenloze huurmoordenaar slaat op de vlucht met zijn vervreemde dochter om haar te beschermen tegen dodelijke vijanden en kwade krachten.
Power (seizoen 1)
Vanaf 8 oktober verschijnt de keiharde gangsterserie Power op Netflix. Een levendige stripclub in de Mississippi Delta dient als toevluchtsoord en strijdtoneel voor dansers die worstelen met grote dromen en de grimmige realiteit.
P-Valley (seizoen 1)
Vanaf 8 oktober verschijnt P-Valley op Netflix. In dit romantische misdaaddrama dient een levendige stripclub in de Mississippi Delta als toevluchtsoord en strijdtoneel voor dansers die worstelen met grote dromen en de grimmige realiteit.
Victoria Beckham (seizoen 1)
Vanaf 9 oktober verschijnt Victoria Beckham op Netflix. Bezoek het Londense atelier van Victoria Beckham, waar de voormalige Spice Girl en huidige topontwerper vertelt over haar leven en zich voorbereidt op de Paris Fashion Week.
Old Money (seizoen 1)
Vanaf 10 oktober verschijnt Old Money op Netflix. Romantiek en drama uit Turkije. Het luxeleven van Nihal staat op losse schroeven wanneer de elite van Istanbul wordt opgeschud door een selfmade tycoon met gevoel voor geld en een scherp oog voor de liefde.
Typhoon Family (seizoen 1)
Vanaf 11 oktober verschijnt de Koreaanse dramaserie Typhoon Family op Netflix. Een zorgeloze, wilde zoon erft tijdens de financiële crisis in 1997 het slecht lopende bedrijf van zijn vader en wordt als jonge baas volwassen.
De familie achter een van de bekendste merken ter wereld is weer onderwerp van gesprek. Sinds de release van de Netflix-serie House of Guinness lijkt half Ierland zich te buigen over de vraag of de familiegeschiedenis correct is weergegeven. Ook de echte nazaten van Arthur Guinness hebben zich inmiddels uitgesproken over de serie die het ontstaan van hun dynastie op dramatische wijze tot leven brengt.
House of Guinness volgt de machtige familie in het Dublin van de 19e eeuw, waar rijkdom, religie en politiek onlosmakelijk met elkaar verweven raken. De serie werd gepresenteerd als een kruising tussen Peaky Blinders en Succession, maar riep na de première uiteenlopende reacties op binnen de huidige generatie Guinness-nazaten. Sommigen vinden het herkenbaar en meeslepend, anderen zien vooral een overdreven karikatuur.
De betrokken erfgename
Ivana Lowell, zelf een directe afstammeling van de brouwersfamilie, was als uitvoerend producent nauw bij de Netflix-productie betrokken. Ze vertelde aan Vanity Fair dat het idee ontstond tijdens een familiebijeenkomst waar Downton Abbey op de achtergrond draaide. “In onze familie kan alles gebeuren, dat was vroeger zo en dat is nu nog steeds zo,” verklaarde Lowell. Ze benadrukte dat de meeste gebeurtenissen in de serie wél een kern van waarheid bevatten, al gaf ze toe dat sommige scènes zijn aangedikt voor dramatisch effect.
Niet iedereen deelt dat enthousiasme. Modeontwerpster Daphne Guinness noemde het “tamelijk surrealistisch om mijn familie op Netflix terug te zien.” Haar nicht Molly Guinness ging verder en vond de serie ronduit misleidend. In haar recensie voor The Times schreef ze dat House of Guinness de werkelijkheid van de familie reduceert tot clichés over rijke mensen. Ze stelde dat haar voorouders juist bekendstonden om hun vrijgevigheid en dat de portrettering van figuren als Benjamin en Arthur Guinness niet strookt met de historische feiten.
Een verdeelde familie
Jack Guinness daarentegen prees in The Standard de manier waarop de serie politieke en religieuze spanningen verweeft met het familiedrama. Hij waardeerde dat de makers ruimte gaven aan thema’s die in vroegere vertellingen werden genegeerd. House of Guinness laat volgens hem zien hoe macht en moraal elkaar voortdurend kruisen binnen één en dezelfde bloedlijn.