search
Nieuwe streamingwet in Amerika lost irritatie op waar iedereen last van heeft
Series / Nieuws

Nieuwe streamingwet in Amerika lost irritatie op waar iedereen last van heeft

Californië verplicht streamingdiensten om geluidsniveau van reclames gelijk aan programma's te houden.

Iedereen kent het: je kijkt rustig een serie en ineens knalt er een reclame door je woonkamer die drie keer zo hard staat als de aflevering zelf. In Nederland bestaat dit probleem tegenwoordig nog maar nauwelijks. Voor reguliere televisie gelden al jaren strikte geluidsnormen: reclames mogen niet luider zijn dan het programma dat eraan voorafgaat. In Amerika ligt dit anders.

In Californië is daar nu officieel een einde aan gekomen. Gouverneur Gavin Newsom heeft een nieuwe wet ondertekend die streamingdiensten verplicht om het geluidsniveau van reclames gelijk te houden aan dat van de programma’s zelf.

Baby wordt wakker


De zogenoemde SB 576-wet is unaniem aangenomen door het parlement van Californië. Streamingplatforms mogen reclames niet langer luider uitzenden dan films of series. Newsom zei daarover: “We hoorden Californiërs luid en duidelijk: niemand wil reclamegeluid dat harder is dan hun programma.” De aanleiding kwam van een medewerker van senator Thomas Umberg, wiens baby herhaaldelijk wakker werd van plotselinge reclames tijdens het streamen.

Hoewel de wet voortbouwt op de landelijke Amerikaanse CALM Act, geldt deze uitsluitend voor Californië. Buiten die staat mogen streamingdiensten de volumeknop voorlopig nog vrij gebruiken. Daarmee is het probleem voor miljoenen kijkers in Amerika dus nog niet opgelost.

Streaming Nederland


Er is in Nederland nog geen specifieke wet die het volume van reclames op platforms als Netflix, Videoland of Prime Video regelt. Tot nu toe lijken de verschillen beperkt, maar naarmate meer diensten betaalbare abonnementen mét reclame aanbieden, kan ook Nederland te maken krijgen met dezelfde ergernis die speelt in Amerika.

Aanbevolen artikelen